Beantwoord

Verboden voor Fiber


Reputatie 2
Badge +1

Ik heb net een topic gestart of Fiber overal voorzien wordt (https://nl.forum.proximus.be/internet-10/fiber-vlaanderen-50398) maar ik kwam er net bij uit.

In mijn straat ligt al een geruime tijd fiber (Gemeente Deurne Noord) maar de syndicus en de raad van mede eigenaren houdt de plaatsing van deze fantastische kabel tegen in ons appartement.

Ik heb begrepen van dit artiekel: https://www.proximus.be/nl/id_b_cr_fiber_copper_phase_out/particulieren/blog/news/uit-eerste-hand/glasvezel-vervangt-koperleidingen.html dat Koper ook zal uitgefaseerd worden. Nu zou ik dit heel jammer vinden 😞. Is het zo dat een raad en een syndicus dit kunnen tegenhouden? Ik ben maar huurder en zou dan in slechtste geval moeten overgaan naar een provider die 2x zo duur is om de zelfde FUP te kunnen hebben. 

Hoelang zou VDSL nog ondersteund worden in gemeentes waar Fiber al aanwezig is??

 

 

*UPDATE: Nog even een update over deze topic, Kan dit eigenlijk zomaar? Een huisbaas en een cyndicus je verplichten om bij een andere provider te gaan?

icon

Beste antwoord door TheLaw 21 July 2020, 15:05

Bekijk origineel

69 reacties

Van snelheid gesproken als je een van de goedkoopste fiber abo’s neemt (en goedkoop is weer relatief) dan is de snelheid zeker niet zo veel groter als een koper 100Mbps verbinding zoals ik nu heb dus echt behoefte aan fiber heb ik nu nog niet direct .

Reputatie 6
Badge +2

Ik heb nu koper max 100 Mbps, en op mijn PC verbonden met een kabel heb ik 70 Mbps, dat vind ik ruimschoots voldoende. Al hun communicatie gaat eigenlijk wel over die fantastische snelheid.

Reputatie 6
Badge +3

@Cvanloon : Daar ga je verschillende prijsoffertes moeten vragen bij bekabelaars. Glasvezel is redelijk kostelijk om te plaatsen. Fiber kan heel handig zijn wanneer je heel grote bestanden moet verzenden en downloaden. Ik heb dit ook nog gevonden voor appartementen en glasvezel, wat er allemaal nodig voor is: https://www.proximus.be/wholesale/dam/cdn/sites/iportal/documents/pdfs/sme/PXM-28670-Aansluiting%20van%20appartementsgebouwen-NL.PDF/PXM-28670-Aansluiting%20van%20appartementsgebouwen-NL.PDF.pdf

De installatie moet toch ook nog gebeuren in het huis? Dus enkel activeringskosten zou mij sterk lijken

het is inderdaad meer werk voor een alleenstaande woning die een eind van de stoep af staat dan een fiber die in rijwoningen (bv in stad) waar het eigenlijk meer neerkomt om een gat te boren en de optisch intro afsluiting te plaatsen in afwachting dat je later bv een fiber abo neemt bv om reden dat koper ophoudt te bestaan of of omdat je later zelf beslist ik ga maar een fiber abo nemen.

Voor een alleenstaande woning bv als bij ons ligt de buis ook waar de telefonie koperleiding al in ligt voor de VDSL aansluiting, dus zou die glasvezel gewoon via de zelfde buis kunnen binnenkomen en wat is er dan meer werk aan dan bij een nieuwbouw, toch niet veel? 
Het is tenslotte dan toch aan de klant om bvb de utp te voorzien van de fibermodem (waar de fiber intro ook staat) tot aan de bbox3v+ en meer is het toch niet voor een gewone woning.

Reputatie 4
Badge +1

Kopie schrijven die Oostendenaars mbt appartementsgebouwen ontvingen.
Gratis tot op de verdiepingen en gratis migratie voor huurders en/of eigenaars geldig !!tijdens werkzaamheden in de buurt. 
De brochure is m.i. eenduidig alsook een TOP Proximus -aanbod.
 

 

Maar blijkbaar kan je niet alleen de installatie gratis laten binnen brengen tot in je appartement en later pas een fiberpack nemen, of versta ik het toch verkeerd!

Reputatie 4
Badge +1
  1. Om uw Pack gratis te laten overzetten wordt de huurder/eigenaar gecontacteerd (uiteraard pas nadat fibers actief zijn) die er al of niet op ingaat. Zo ja = gratis migratie
  2. Later migreren kan altijd maar is NIET  gratis.
  3. Totaal nieuwe Proximus klant wordt meteen aangesloten in Fiber  

 

Reputatie 6
Badge +3

@Snor : Dat is op voorwaarde dat in de schachten al de nodig fiberkabels getrokken zijn.  Wanneer je het Proximus document leest dat ik gevonden heb is het plaatsen van heel de bekabeling in het appartementsgebouw de verantwoordelijkheid van de syndicus enkel het laatste stuk in de appartementen is voor Proximus zijn rekening. Zie mijn reactie in mijn antwoord op @Cvanloon

@familievandesype moeten er 2 glasvezels naar ieder appartement voorzien worden of is één voldoende?

Reputatie 6
Badge +3

Proximus gaat uit van 1 glasvezel, wanneer ik mij baseer op dit stukje tekst wanneer er labeling moet gebeuren voor de fiber kabels:

Elke kabel dient aan beide uiteinden als volgt te worden gelabeld: nummer van het appartement / verdieping / blok. Gelieve de kleurcode van Proximus te volgen (vezel 1 = zwart, vezel 2 = bruin). Het is van groot belang dat u in de 19” rack op het uiteinde van de verticale bekabling (in de technische of open ruimte in de kelder) altijd duidelijk aangeeft welke vezels getermineerd zijn met welke connectorpositie aan de kant van het appartement. Zodat we in de kelder weten welke vezel te gebruiken indien er meer dan 1 vezel in de kabel zit.

 

ik ging af op deze uitleg in het appartement :Wanneer u vertikale glasvezelbekabeling heeft geïnstalleerd zal het aansluitpunt een opbouwdoos zijn met minstens 2 SC/APC connectoren.
Voorzie voldoende ruimte om de glasvezels te kunnen oprollen en lassen.

Reputatie 6
Badge +3

Ik was ook niet 100% zeker vandaar dat ik voorzichtig antwoordde en ook aanhaalde uit welke stukje tekst ik deze conclusie gemaakt had.

Een glasvezel kabel heeft ook 2 connectiepunten die aangesloten moeten worden op de aansluitdoos. Voor het zowel tegelijkertijd te kunnen verzenden en ontvangen van data. (duplex mode). Er zitten inderdaad altijd 2 vezels in de kabel zie hier als voorbeeld: https://www.patchkast.be/os2-glasvezel-kabel-sc-apc-sc-apc-2m.html Dus jij hebt gelijk.

naar verluid zouden er blijkbaar twee manieren zijn waarop Proximus een appartementsgebouw aansluit 

verticale lijn met netwerkkabel

of 

verticale lijn met Fiber

Reputatie 2
Badge +1

@Martin 

Na een heftige discussie met de syndic staat er een mooie grijze kast naast de blauwe proximus kast met ipv van het belgacom logo (good old times) het Proximus logo.

Volgens mij worden de werken nu toch uitgevoerd.

Na contact met de klantendienst kunnen ze me nog niet vertellen wanneer de daadwerkelijke aansluiting kan plaatsvinden omdat er nog externe partijen bezig zijn met de installatie van fiber.

Ik durf dus voor de moment nog geen aanvraag in te dienen om de omschakeling in te stellen aangezien ze me nog geen datum kunnen geven van oplevering.

In september zal ik terug bellen en horen of het al mogelijk is om de nodige aanvraag te doen.

bedankt voor de feedback.

Kopie schrijven die Oostendenaars mbt appartementsgebouwen ontvingen.
Gratis tot op de verdiepingen en gratis migratie voor huurders en/of eigenaars geldig !!tijdens werkzaamheden in de buurt. 
De brochure is m.i. eenduidig alsook een TOP Proximus -aanbod.
 

 

puntje 2 klopt al niet. Hier in mijn appartementsgebouw loopt de fiberaansluiting tot in de patchkast in de kelderverdieping en wordt er verder gewerkt met UTP (bestaande leidingen met KOPEREN geleiders) tot op elke verdieping. Dus in mijn situatie is er geen sprake van fiber tot in het appartement zelf.

Reputatie 1

Check als je overstapt op Fiber zeker je factuur want Proximus geeft je ongevraagd een Fiber boost in je factuur. Die voor niets nodig is want in de praktijk merk je van sneller internet in 99 procent van de gevallen niets. Maar ze zetten je wel automatisch op hoogste - extra te betalen - fiber. Met maar liefst 12 mensen in Mechelen waaronder mezelf en 4 familieleden hebben ze dit gelapt!

 

Check als je op Fiber overschakelt zeker ook dat een eerder gratis boeket van je oud abonnement nu niet wel aangerekend wordt. Want zonder enige communicatie of verwittiging rekenen ze dit er gewoon bij. Bij 9 mensen die ik ken in Mechelen hebben ze dit geflikt. En hun reclameslogan dat je aan dezelfde prijs naar fiber omschakelt bleek dus een leugen: mijn abonnement van 75 ging ineens naar over de 100!

 

Verwacht zeker geen supersnelheden van glasvezel. Want of je die haalt is afhankelijk van de server van de websites waarop je surft. En 99 procent ondersteunt dat dus niet. Buiten paar gaming en streaming servers heb je dus geen snelheidswinst.

 

Verwacht zeker geen snelle service als fiber problemen heb, ik zit zelf al 9 u zonder connectie en geen enkele communicatie over hoe of wat en wanneer de verbinding voor televisie telefoon e-mail internet terug keert ..  

 

Proximus service anno 2022 ... Een disaster!

Ik ben toevallig op dit forum thread gekomen, en zit eigenlijk met hetzelfde probleem. Ik huur een appartement van een sociaal huisvestingsmaatschappij. In totaal zijn er 12 appartementen in mijn gebouw. Onlangs heeft Fiberklaar fiberkabels gelegd in mijn straat, en op de website van Proximus staat er dat ik fiber kan krijgen.

Ik heb emails gestuurd naar de sociaal huisvestingsmaatschappij met de vraag of wij fiber van Proximus mogen aanschaffen. Het kost immers evenveel als mijn huidige Telenet abonnement en ik heb vaak problemen met mijn Telenet connectie, en aansluiten is gratis. Jammer genoeg krijg ik geen antwoord op mijn emails.

Mijn vraag is dus: Hoe verbindt Proximus een appartementsgebouw die al koper en VDSL connecties heeft (die toekomen in een gemeenschappelijke ruimte) met de fiber aansluitingen in de straat? Zouden ze de voetpad moeten openbreken of ja… hoe zit dat gewoon in elkaar? Ik zou geen hinder voor andere bewoners willen maken.

(Sorry voor mijn slecht Nederlands, ik ben Engelstalig). 

Hier vind je al wat info: → How is fiber installed? 

Hoe verloopt de installatie van glasvezel?

Reageer