Beantwoord

Verboden voor Fiber


Reputatie 2
Badge +1

Ik heb net een topic gestart of Fiber overal voorzien wordt (https://nl.forum.proximus.be/internet-10/fiber-vlaanderen-50398) maar ik kwam er net bij uit.

In mijn straat ligt al een geruime tijd fiber (Gemeente Deurne Noord) maar de syndicus en de raad van mede eigenaren houdt de plaatsing van deze fantastische kabel tegen in ons appartement.

Ik heb begrepen van dit artiekel: https://www.proximus.be/nl/id_b_cr_fiber_copper_phase_out/particulieren/blog/news/uit-eerste-hand/glasvezel-vervangt-koperleidingen.html dat Koper ook zal uitgefaseerd worden. Nu zou ik dit heel jammer vinden 😞. Is het zo dat een raad en een syndicus dit kunnen tegenhouden? Ik ben maar huurder en zou dan in slechtste geval moeten overgaan naar een provider die 2x zo duur is om de zelfde FUP te kunnen hebben. 

Hoelang zou VDSL nog ondersteund worden in gemeentes waar Fiber al aanwezig is??

 

 

*UPDATE: Nog even een update over deze topic, Kan dit eigenlijk zomaar? Een huisbaas en een cyndicus je verplichten om bij een andere provider te gaan?

icon

Beste antwoord door TheLaw 21 July 2020, 15:05

Bekijk origineel

69 reacties

Reputatie 7
Badge +4

De Bbox wordt altijd door ons geplaatst waar de lijn binnenkomt. Dit is waar meestal de andere nutsvoorzieningen ook toekomen.
Wil je de Bbox op een andere plaats voorzien kan dit maar dit valt onder de interne bekabeling en wordt niet door ons gedaan.
Dit is zowel bij fiber als koper het geval en een stijglijn zit dus ook niet gratis inbegrepen omdat dit ook onder interne bekabeling valt.
Dit wordt meestal voorzien door de bouwheer.
Mvg, Koen

Reputatie 4
Badge +1

Kopie schrijven die Oostendenaars mbt appartementsgebouwen ontvingen.
Gratis tot op de verdiepingen en gratis migratie voor huurders en/of eigenaars geldig !!tijdens werkzaamheden in de buurt. 
De brochure is m.i. eenduidig alsook een TOP Proximus -aanbod.
 

 

ik ging af op deze uitleg in het appartement :Wanneer u vertikale glasvezelbekabeling heeft geïnstalleerd zal het aansluitpunt een opbouwdoos zijn met minstens 2 SC/APC connectoren.
Voorzie voldoende ruimte om de glasvezels te kunnen oprollen en lassen.

Reputatie 2
Badge +1

@Martin 

Na een heftige discussie met de syndic staat er een mooie grijze kast naast de blauwe proximus kast met ipv van het belgacom logo (good old times) het Proximus logo.

Volgens mij worden de werken nu toch uitgevoerd.

Na contact met de klantendienst kunnen ze me nog niet vertellen wanneer de daadwerkelijke aansluiting kan plaatsvinden omdat er nog externe partijen bezig zijn met de installatie van fiber.

Ik durf dus voor de moment nog geen aanvraag in te dienen om de omschakeling in te stellen aangezien ze me nog geen datum kunnen geven van oplevering.

In september zal ik terug bellen en horen of het al mogelijk is om de nodige aanvraag te doen.

Reputatie 1

Check als je overstapt op Fiber zeker je factuur want Proximus geeft je ongevraagd een Fiber boost in je factuur. Die voor niets nodig is want in de praktijk merk je van sneller internet in 99 procent van de gevallen niets. Maar ze zetten je wel automatisch op hoogste - extra te betalen - fiber. Met maar liefst 12 mensen in Mechelen waaronder mezelf en 4 familieleden hebben ze dit gelapt!

 

Check als je op Fiber overschakelt zeker ook dat een eerder gratis boeket van je oud abonnement nu niet wel aangerekend wordt. Want zonder enige communicatie of verwittiging rekenen ze dit er gewoon bij. Bij 9 mensen die ik ken in Mechelen hebben ze dit geflikt. En hun reclameslogan dat je aan dezelfde prijs naar fiber omschakelt bleek dus een leugen: mijn abonnement van 75 ging ineens naar over de 100!

 

Verwacht zeker geen supersnelheden van glasvezel. Want of je die haalt is afhankelijk van de server van de websites waarop je surft. En 99 procent ondersteunt dat dus niet. Buiten paar gaming en streaming servers heb je dus geen snelheidswinst.

 

Verwacht zeker geen snelle service als fiber problemen heb, ik zit zelf al 9 u zonder connectie en geen enkele communicatie over hoe of wat en wanneer de verbinding voor televisie telefoon e-mail internet terug keert ..  

 

Proximus service anno 2022 ... Een disaster!

Reputatie 6
Badge +3

Het is de syndicus en huisbaas die de eindbeslissing hebben want de de infrastructuur bevind zich in de gemeenschappelijke delen, tot dat ze in jouw appartement komen. Dit zou je moeten terugvinden in de algemene statuten en het reglement van de syndicus. Natuurlijk wordt ook gestemd op de algemene vergadering.

 

Reputatie 7
Badge +4

Eigenlijk lijd mijn vraag hier naar toe:

 

Kan een Cyndicus en de raad van mede-eigenaren bepalen bij welke provider ik ben?

Zo ja (zou ik persoonlijk apsurd vinden maar toch): Moet ik dan elke bewoner voor de vrederechter laten dagen om die nieuwe kabel te krijgen? Of kan dit anders?

 

 

Neen u moet niet iedereen voor de rechter dagen: steek uw licht op op de hoger vermelde website

U dient enkel de VME - normaal vertegenwoordigd door de syndicus - te dagvaarden , de vraag is en blijft evenwel ook voor de vrederechter die in eerste instantie een bemiddelende rol speelt en pas indien werkelijk nodig een vonnis velt  (basisprincipe: is uw vraag redelijk? )

Stel dat u uw gelijk haalt, vergeet dan niet dat:

de volledige kost van de installatie van uw aansluiting door u moet gedragen worden

er in principe geen verplichting is voor Proximus uw specifieke aanvraag te valideren: er is geen universele dienstverplichting  meer sinds eind 2013; ik vermoed dat Proximus een voorstel  tot aansluiting aan de VME/bewoners geformuleerd heeft in de zin van nu is aansluiting mogelijk zonder de installatiekost

 

Reputatie 4
Badge +1
  1. Om uw Pack gratis te laten overzetten wordt de huurder/eigenaar gecontacteerd (uiteraard pas nadat fibers actief zijn) die er al of niet op ingaat. Zo ja = gratis migratie
  2. Later migreren kan altijd maar is NIET  gratis.
  3. Totaal nieuwe Proximus klant wordt meteen aangesloten in Fiber  

 

Reputatie 4
Badge +1

Ook brief ontvangen in Oostende, via syndic, van Proximus voor aanleg Fiber in de Appartementsbok.
Tot mijn positieve verrassing is er vermeld  dat de aansluitingen gratis zijn. 
Niets dan lof.

@Snor bedankt voor de info, dat hebben ze eigenlijk van in het begin aangekondigd, maar fijn te horen dat dit dus nog altijd het geval is, geven ze iets op voor welke termijn de aansluiting gratis is, en wat inbegrepen is als gratis, bvb de stijglijnen ook wel verticale lijnen genaamd behoort dit er ook bij…?

Reputatie 6
Badge +2

Zo staat het op de website van Proximus. “Een van onze technici komt bij je langs om gratis de aansluitdoos voor aansluiting op fiber te installeren en je Fiber-pack te activeren.”

Indien er een voortuintje is gaan ze ondergronds. 

 

Reputatie 6
Badge +3

@Snor : Dat is op voorwaarde dat in de schachten al de nodig fiberkabels getrokken zijn.  Wanneer je het Proximus document leest dat ik gevonden heb is het plaatsen van heel de bekabeling in het appartementsgebouw de verantwoordelijkheid van de syndicus enkel het laatste stuk in de appartementen is voor Proximus zijn rekening. Zie mijn reactie in mijn antwoord op @Cvanloon

@familievandesype moeten er 2 glasvezels naar ieder appartement voorzien worden of is één voldoende?

naar verluid zouden er blijkbaar twee manieren zijn waarop Proximus een appartementsgebouw aansluit 

verticale lijn met netwerkkabel

of 

verticale lijn met Fiber

Reputatie 6
Badge +3

Proximus gaat uit van 1 glasvezel, wanneer ik mij baseer op dit stukje tekst wanneer er labeling moet gebeuren voor de fiber kabels:

Elke kabel dient aan beide uiteinden als volgt te worden gelabeld: nummer van het appartement / verdieping / blok. Gelieve de kleurcode van Proximus te volgen (vezel 1 = zwart, vezel 2 = bruin). Het is van groot belang dat u in de 19” rack op het uiteinde van de verticale bekabling (in de technische of open ruimte in de kelder) altijd duidelijk aangeeft welke vezels getermineerd zijn met welke connectorpositie aan de kant van het appartement. Zodat we in de kelder weten welke vezel te gebruiken indien er meer dan 1 vezel in de kabel zit.

 

Reputatie 6
Badge +3

Ik was ook niet 100% zeker vandaar dat ik voorzichtig antwoordde en ook aanhaalde uit welke stukje tekst ik deze conclusie gemaakt had.

Een glasvezel kabel heeft ook 2 connectiepunten die aangesloten moeten worden op de aansluitdoos. Voor het zowel tegelijkertijd te kunnen verzenden en ontvangen van data. (duplex mode). Er zitten inderdaad altijd 2 vezels in de kabel zie hier als voorbeeld: https://www.patchkast.be/os2-glasvezel-kabel-sc-apc-sc-apc-2m.html Dus jij hebt gelijk.

Ik ben toevallig op dit forum thread gekomen, en zit eigenlijk met hetzelfde probleem. Ik huur een appartement van een sociaal huisvestingsmaatschappij. In totaal zijn er 12 appartementen in mijn gebouw. Onlangs heeft Fiberklaar fiberkabels gelegd in mijn straat, en op de website van Proximus staat er dat ik fiber kan krijgen.

Ik heb emails gestuurd naar de sociaal huisvestingsmaatschappij met de vraag of wij fiber van Proximus mogen aanschaffen. Het kost immers evenveel als mijn huidige Telenet abonnement en ik heb vaak problemen met mijn Telenet connectie, en aansluiten is gratis. Jammer genoeg krijg ik geen antwoord op mijn emails.

Mijn vraag is dus: Hoe verbindt Proximus een appartementsgebouw die al koper en VDSL connecties heeft (die toekomen in een gemeenschappelijke ruimte) met de fiber aansluitingen in de straat? Zouden ze de voetpad moeten openbreken of ja… hoe zit dat gewoon in elkaar? Ik zou geen hinder voor andere bewoners willen maken.

(Sorry voor mijn slecht Nederlands, ik ben Engelstalig). 

Hier vind je al wat info: → How is fiber installed? 

Hoe verloopt de installatie van glasvezel?

Reputatie 6
Badge +3

Dat de stijglijn gratis is, betwijfel ik ten zeerste aangezien bepaalde appartementsblokken toch uit een aantal verdiepingen bestaan.

Dat betwijfel ik ook maar juist daarom, ze geven aan dat de verbinding tot aan de bbox ook gemaakt wordt als je de aansluiting vraagt en er wordt ook gesproken over gratis bij aansluiten dus is dit zeker misleidend en totaal niet duidelijk daarom ook mijn vraag naar Proximus toe om daar klaarheid te willen in scheppen. En zelfs varaag ik mij af als dit gratis voor een gewone huisaansluiting als de fiber intro in de garage staat en en de bbox in de living bv. is het aansluiten vanaf de fiber modem in de garage tot aan de bbox dan ook gratis die zij blijkbaar ook doen. 

@KoenN Bedankt voor deze verduidelijking, zo zijn de twijfels van de baan .

Want die uitleg op de site brengt toch volgens mij verwarring, bijvoorbeeld:

  • voor woning:
    Afhankelijk van de plaats waar je je b-box wenst, zal de technicus zo nodig bijkomende kabels in je woning binnenbrengen en plaatsen.
  • voor appartement:
    Hij zal de kabel in je appartement binnenbrengen en plaatsen tot aan je b-box

 

Kopie schrijven die Oostendenaars mbt appartementsgebouwen ontvingen.
Gratis tot op de verdiepingen en gratis migratie voor huurders en/of eigenaars geldig !!tijdens werkzaamheden in de buurt. 
De brochure is m.i. eenduidig alsook een TOP Proximus -aanbod.
 

 

puntje 2 klopt al niet. Hier in mijn appartementsgebouw loopt de fiberaansluiting tot in de patchkast in de kelderverdieping en wordt er verder gewerkt met UTP (bestaande leidingen met KOPEREN geleiders) tot op elke verdieping. Dus in mijn situatie is er geen sprake van fiber tot in het appartement zelf.

bedankt voor de feedback.

Reputatie 6
Badge +2

De onduidelijkheid in de communicatie  van Proximus is wel een constante, ik verdenk hen er echt van het vrijwillig te doen. Via KoenN weten we dus eindelijk dat niet alles gratis zal zijn. Dat is wel de eerste keer dat ik dat te weten kom. Zelfs al lees ik op de website nog altijd dat het aansluiten gratis is tijdens de werken.  In onze straat werd onlangs een glasvezelkabel gelegd, en die werken duurde twee dagen. Zijn het dan die werken dat ze bedoelen? Om nu een definitieve beslissing te kunnen nemen vraag ik

1. Hoe lang blijft de koperen kabel nog operationeel?

2. Proximus mag mij liefst per mail contacteren zodat ze met kennis van zaken voor mij een prijsofferte kunnen maken voor zowel het aansluiten van  telefoon, internet en tv, eventueel ook mijn telenettv. En ook de tarieven van de fiberabonnementen had ik graag willen zien op papier.

En ik wil wel mijn best doen om andere bewoners van het gebouw  te overtuigen om mee te gaan in het fiberverhaal. Zonder kosten, gratis gewoon.

Dus concreet voor mij wil ik kunnen kiezen uit drie mogelijkheden (en ik weet dat er meer zijn):

1. Verder doen met de koperen oplossing zoals nu : dat werkt meestal behoorlijk, maar ik weet niet hoe lang nog

2. Overschakelen naar glasvezel: een beetje de onbekende, men schept daar onduidelijkheid over.

3. Overschakelen naar Telenet : wel bekend, de kabel is al binnen en een tv werkt daar nu al op via een digibox, en dat werkt behoorlijk

 

 

 

Waarschijnlijk houdt men dit tegen om de kosten voor aanleg mss, maar als ik het goed begrepen heb zou dit gratis zijn als je inschrijft van zodra de glasvezel  in de straat aangelegd wordt, tenzij mij iemand van proximus mij tegenspreekt, of dat de voorwaarden mss al veranderd zijn tov vroeger.

Reageer