Vraag

VDSL Aansluiting


Ik was aangesloten op een ADSL box van een andere stad omdat er geen vrije VDSL slot in mijn dorp aanwezig was. Vorig jaar januari beloofde mevrouw Gina de Maeght dat er uiterlijk maart 2020 een nieuwe VDSL kaart zou worden geplaatst in mijn gemeente. En daardoor zou ik een veel hogere snelheid bereiken dan de huidige downloadsnelheid van 10 Mbs/sec.  Inmiddels is een jaar verstreken en heb ik een mail gezonden aan mevrouw de Maeght hoe de stand van zaken was. Dat is inmiddels 1 maand geleden maar ik mocht helaas geen antwoord ontvangen.  Ondertussen is er een technicus van Proximus gekomen en die stelde vast dat er nog altijd geen vrije slot was. Mij is niet bekend of de kaart al dan niet geplaatst is en of er anderen zijn aangesloten op de vrije slots. Belofte  maakt schuld en men kan toch niet een trouwe Proximus gebruiker in de kou laten staan?


19 reacties

Proximus-forummedewerkers identiek dezelfde post werd door de zelfde auteur hier ook geopend 

→ 

  

TUI:Als de prox forummedewerkers hier langskomen kunnen zij bij de bevoegde dienst de vraag stellen of er inderdaad een uitbreiding gebeurd is of dat er een slot vrij gekomen is.

 

Ik heb die vraag gesteld maar de medewerker antwoordde dat hij dat niet kon nagaan.

Reputatie 7
Badge +3

@Rob Abbas  Ik doe navraag bij Gina en ik laat je iets weten zodra ik feedback heb ontvangen. Groetjes, Antonella

Dat is mooi Antonella. Twee Proximus medewerkers hebben dat een week geleden ook al beloofd onder de verkeerde heading. Ik hoop dat er nu snel duidelijkheid komt.

Deze beloften waren gedaan onder de heading VADL.

Reputatie 7
Badge +3

@Rob Abbas  Ik heb vernomen dat er een upgrade van de lijn is geweest en dat je hierover bent gecontacteerd. Groetjes, Antonella

Beste Antonella,

met excuses voor de wat late beantwoording maar ik was er een paar dagen tussenuit om bij te komen van de ADSL/VDSL perikelen.

Er waren drie reacties op dit forum van medewerkers van Proximus. En ieder beloofde dat er onderzoek zou worden verricht naar mijn probleem. Ik had weliswaar VDSL doch met zeer lage snelheden. 12 Mbps voor de downloadsnelheid en 1,5 Mbps als uploadsnelheid. Na enige tijd werd ik opgebeld en gevraagd of ik nog altijd ontevreden was. Ik heb gezegd dat de norm voor downloaden 50 Mbps was waardoor een werkelijke snelheid  van 35 Mbps voor mij aanvaardbaar was. Hij stelde dat hij wel mogelijkheden zag voor 35 Mbps en ik merkte op dat ik in dat geval wellicht een maximale snelheid zou krijgen van 20 Mbps. Hij beloofe een monteur langs te sturen en de datum werd overeengekomen.

Precies zoals afgesproken meldde de monteur zich.  Hij vroeg wat het probleem was. Ik meldde dat ik ook niet wist wat er precies moest gebeuren maar dat mij was verteld dat mijn VDSL probleem zou worden opgelost. Hij keek op zijn laptop en zei dat mij huidige snelheid alleszins redelijk was en dat ik niet moest zeuren. Er waren aansluitingen b.v. in Brussel waar de snelheid nog veel lager was. Er was mij al vele malen verteld dat een snelheidsverhoging niet mogelijk was en ik zou mij daarmee tevreden moeten stellen. De sfeer bereikte inmiddels een dieptepunt mede door het feit dat hij mij vragen stelde en mij voortdurend in de rede viel en niet liet uitspreken. 

Ik probeerde hem uit te leggen wat de diverse Proximustechnici mij hadden verteld maar voor dat ik was uitgesproken vroeg hij of ik het soms beter wist en of ik het dan maar zelf wilde oplossen. Uiteindelijk heb ik hem gezegd dat hij maar eens moest vragen bij zijn centrale welke oplossing men daar voor ogen had.

Toen hij contact had opgenomen klaarde de lucht. Hij excuseerde zich en zei dat hij een ogenblikje weg moest. Na terugkomst werkte hij nog enige tijd aan de Bbox en zei dat het probleem was opgelost. Bij controle bleken van download- en uploadsnelheid resp. 35 en 10 Mbps te zijn (op dit moment nog 31,25 resp.5,39).Daar naar gevraagd zijnde vertelde hij dat er geen nieuwe kaart was geplaatst. Dat mijn aansluiting op een VDSL kaart zat maar dat die niet was doorverbonden met de VDSL lijn maar direct naar Proximus was geleid. Er zou een lijn zijn vrijgekomen. Hij was daar wat vaag over en ik moest de info uit hem trekken.

In ieder geval werkt mijn systeem nu naar behoren en ben ik uiteindelijk tevreden. Maar het heeft me wel een aantal jaren van mijn leven gekost en de info die ik van Proximus kreeg bleek vaak niet te kloppen of was tegengesteld.

Dat het probleem nu is opgelost is zeker te danken aan één van de drie medewerkers die beloofden er naar te zullen informeren, mogelijk alle drie samen.  Waarvoor mijn dank.

Uit je verhaal meen ik te verstaan dat je op een trage ADSL lijn zat omdat in de ROP (VDSL glasvezelstraatkas) alles volzet was en er dus ene moest vrij komen om je erop aan te sluiten.
Enfin zoals je zegt einde goed alles goed of min of meer toch :wink:

Hallo Martin

 

wat er precies aan de hand is weet ik nog altijd niet. Gina de Maeght vertelde me dat er een extra kaart bij moest worden geplaatst maar de laatste monteur stelde dat zulks niet het geval was. Maar zoals je al zei  eind goed algoed

Reputatie 7
Badge +3

@Rob Abbas  Ik heb hierover veel mails zien voorbijkomen met technische termen dat ook voor mij niet te verstaan waren. Het is wel mede dankzij de druk dat Gina heeft gevoerd op de bevoegde diensten intern dat het in orde is gekomen. Mijn excuses dat het zo lang heeft moeten duren. Ben blij dat het uiteindelijk in orde is gekomen. Groetjes, Antonella

Ik heb me kennelijk blij gemaakt met een dooie mus. Vandaag kon ik mijn mijn krant niet via internet laden. Bij controle bleek de downloadsnelheid nog maar ééntiende te zijn van wat mij  een week geleden werd gerealiseerd en dus ongeveer de helft wat ik had toen ik aan de bel trok. Onderstaande metingen zijn gedaan op 7 juli.

downloadsnelheid (D)  uploadsnelheid   (U)
11.50 D 3,78 U  4,04
12.35 D 8,51, U 6,81
12.44 D 6,20  U 6,03
13.39 D 3,81  U 4,76

Het lijkt dus op geven met de ene hand en nemen met de andere.

Reputatie 7
Badge +4

@Rob Abbas

Wat is de gegarandeerde minimumsnelheid op uw adres (bij voorkeur als nieuwe klant)? Cfr

Internet speed-test – Internet snelheid, verbinding | Proximus

Op welke wijze werden de bovenvermlede snelheden van 11.50 …. tot 13.39 Mbps gemeten? Met 1 laptop/PC direct aangesloten via utp/ethernetkabel op de Bbox (en andere toestellen zoals eventueel decoder uitgeschakeld) . Of werd er eventueel gebruik gemaakt van WiFi?

 

Edit:

Indien u een BBox van het type Sagem zou hebben kunt u eventueel de via de sagem/Bbox tool bekomen resultaten vermelden cfr bv.

Slechte Wifi / DLM profiel | Proximus Forum

Sagemtool downloaden > klik hier

Ik heb me kennelijk blij gemaakt met een dooie mus. Vandaag kon ik mijn mijn krant niet via internet laden. Bij controle bleek de downloadsnelheid nog maar ééntiende te zijn van wat mij  een week geleden werd gerealiseerd en dus ongeveer de helft wat ik had toen ik aan de bel trok. Onderstaande metingen zijn gedaan op 7 juli.

downloadsnelheid (D)  uploadsnelheid   (U)
11.50 D 3,78 U  4,04
12.35 D 8,51, U 6,81
12.44 D 6,20  U 6,03
13.39 D 3,81  U 4,76

Het lijkt dus op geven met de ene hand en nemen met de andere.

@Rob Abbas Eigenlijk zou Proximus wel de max gegarandeerde snelheid moeten kunnen leveren die je afleest op http://proximus.be/internetsnelheid  best ook eens vergelijken tussen klant en nieuwe klant.

want de maximum snelheid die bepaald wordt door de DLM bovenop de max gegarandeerde snelheid, hangt van factoren af die te maken hebben met de karakteristieken van je lijn zoals lengte/verzwakking/verzekerde stabiliteit bij alle VDSL aansluitingen in de zelfde distributiekabel waaruit voor u ook afgetakt werd met je introlijn waar tenslotte je bbox aangesloten werd.

Gemeten werd met de Proximus app. En via WIFI. vanmiddag nogmaals gemeten en de cijfers waren aanzienlijk verbeterd. Via de kabel  D 23,50 en U 4,50. En met WIFI D 34,87 en U 5,54. Lijkt er op of alles weer normaal is. Mogelijk een tijdelijke dip?

Je moet natuurlijk ook als je via kabel meet eigenlijk er voor zorgen dat er geen andere apparaten contact maken met je bbox dus de andere kabels op je bbox losleggen en wifi uitzetten via de wifi-knop vooraan de bbox dat dus enkel en alleen je pc/laptop verbonden met de utp kabel aan de bbox enkel en allen nog contact maakt ermee er op die laptop/pc geen achterliggende programma’s iets aan het downloaden zijn, want dat speelt allemaal mee in je http://speedtest.net meting.

Dank Martin
Maar is het ook nodig om alle kabels los te maken als de gsm's en andere pc uit zijn? 

Reputatie 7
Badge +4

Uiteraard moeten de kabels niet los gemaakt worden enkel de toestellen uit (niet in gebruik)

Ok, dan is alles perfect verlopen.

@Rob Abbas het is soms gemakkelijker van niet de al apparaten te moeten uitzetten en en gewoon de 4 Utp kabels van de bbox effen los te leggen  (indien er 4 in gebruik waren) en dan op het wifi knopje te drukken om wifi uit te zetten op de bbox. 

Dit is voor mij persoonlijk het eenvoudigste als ik zo’n speedtest wil uitvoeren en aangezien ik toch eerst een utp kabel in mijn laptop moet steken en de andere kant van deze utp kabel dan in de bbox plug als  ik alle utp kabels eerst losgelegd heb en en effen op het wifi knopje van de bbox gedrukt heb om de test te doen is voor mij veel vlugger da eerst rond te lopen ente zie of alle toestellen uit staan beneden en op het verdiep. 

Dus moraal van het verhaal dat maak je zelf uit wat voor u het simpelste en vlugste gaat.

Reageer