Skip to main content

Vanaf vandaag, 1 november kan men als klant zijn eigen modem installeren op zijn/haar Proximus verbinding. Iedereen weet dat de AVM Fritzbox al jaren en dag, de uitverkoren oplossing is, maar ik weet anderzijds dat elke modem/router leverancier zijn toestel moet laten keuren als alternatief.

Vraag is simpel:

1. waar vind ik de lijst van deze gekeurde toestellen ?
  2. En voor welk type van verbinding ?
  3. En moeten we iets melden naar Proximus toe als we dit veranderen ?
  4. En hoe breng je BBOX terug naar een PRoximus shop ?
  5. Is er een vermindering van het abonnement ?

FYI:

1. volgens mijn weten is er op PX site geen lijst te vinden
  2. .
  3. via MyProximus  > Internet > Instellingen is er een optie bijgekomen: Installeer je eigen apparatuur (gevanceerde gebruikers)
    zie bv. → hoe je  kan registreren | Proximus Forum
  4. bbox best bijhouden want bij problemen kan PX vragen om hun originele toestel aan te sluiten
  5. Neen, aangezien de bbox (internet box) altijd gratis in bruikleen is.

01/11/24 zie ook nog bijkomende uitleg :
-  Waarom mag/kan ik mijn eigen fibermodem niet gebruiken? - Pagina 3 - Userbase
-  Je eigen uitrusting gebruiken | Proximus

@coraxam Er wordt pas vanaf maandag aanpassingen gedaan als je een eigen modem wilt gebruiken daar deze dienst niet in het weekend werkt, ik weet dit omdat ik zelf aan het veranderen ben van provider via fiber en die van de nieuwe provider dat bij proximus werkt mij vertelde dat ze vanaf maandag pas weer aanpassingen doen voor eigen modem en router en enkel tijdens week dagen werken.

denk dat je maandag of in de loop van de week wel de lijst zal kunnen vinden welke modem merken ze ondersteunen,

maar normaal elke modem met Vlan optie zal mogelijk zijn en misschien de optie om in te loggen op je lijn abbo.

meer info zal nog volgen.

TBI: bij Telenet geven ze voorbeelden van apparatuur die je kunt gebruiken :

Eigen modem | Telenet   Maar er wordt wel het volgend vermeld:

Bovenstaande lijst met modems is louter een indicatie van mogelijke overeenstemming met de noodzakelijke minimale Telenet-specificaties. Telenet geeft geen garantie dat bovenstaande modems ook effectief aan deze en andere hard- en software-vereisten zullen voldoen. Kijk altijd onze finale en volledige vereisten na. Deze vind je terug in de documenten waarnaar we hierboven verwijzen. Fabrikanten moeten altijd bevestigen dat hun modems aan alle vereisten voldoen.

Ik vermoed dat Proximus (voorlopig?) geen dergelijke lijst van compatibele modems zal publiceren 

Voor vdsl breedband zijn er diverse producten beschikbaar (maar of ze allemaal ook bruikbaar zijn voor Proximus IPTV  blijft ook voor mij voorlopig evenwel een vraagteken)

AVM

FRITZ!Box | AVM België

Draytek 

DrayTek - Een fabrikant van netwerkapparatuur en managementsystemen

TP-Link

Modems/ Gateways | TP-Link

Voor Telenet (Orange/Voo) stelt zich evenwel het probleem dat er enig verschil is tussen de Amerikaanse en Europese Docsis 3.0 versies en er naast Docsis 3.1 nog Docsis 3.0 op het teledistributienetwerk moet ondersteund blijven zodat blijkbaar de opties de mogelijkheden voorlopig beperkt zouden blijven

@Martin denk dat de Fritzbox bij de toegelaten opties zitten daar deze ook verkocht wordt bij Fastfiber bv.

Volgens mij gaan ze dit bij Fritzbox ook wel nog aangeven op hun site welke geschikt zijn voor Proximus en andere operatoren

@Martin  Ben benieuwd want zoek ook een modem voor fiber dat een 10G poort heeft, vind je amper online, en als je iets vind is het een bedrag met drie nullen achter.

Vanaf vandaag, 1 november kan men als klant zijn eigen modem installeren op zijn/haar Proximus verbinding. Iedereen weet dat de AVM Fritzbox al jaren en dag, de uitverkoren oplossing is, maar ik weet anderzijds dat elke modem/router leverancier zijn toestel moet laten keuren als alternatief.

Vraag is simpel:

1. waar vind ik de lijst van deze gekeurde toestellen ?
  2. En voor welk type van verbinding ?
  3. En moeten we iets melden naar Proximus toe als we dit veranderen ?
  4. En hoe breng je BBOX terug naar een PRoximus shop ?
  5. Is er een vermindering van het abonnement ?

Ondertussen heb ik het antwoord zelf gevonden via de volgende link: https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_own_device/particulieren/support/internet/internet-thuis/geavanceerde-instellingen/je-eigen-uitrusting-gebruiken.html

ik wist niet dat daar bv een lijst met goedgekeurde toestellen in vermeld stond en hoe te registreren, zal dan eens moeten doornemen. 

ik krijg op de link een oeps tekst dat ze het later opnieuw proberen.

wil de tekst ook zien ;) 

Bij mij werkt de link

ik krijg op de link een oeps tekst dat ze het later opnieuw proberen.

wil de tekst ook zien ;) 

@Master-magic 
onder deze link, daar staat het volgende:

Technische specificaties

We nodigen je uit om de technische specificaties in de onderstaande documenten te lezen:

Voor een fiberlijn:

Voor een koperlijn:

Hoe installeer je je eigen apparatuur

1. Klik op onderstaande knop en meld je aan.
    Log in op MyProximus
  2. Ga naar de pagina van je internetproduct (bijvoorbeeld Internet Maxi).
  3. Klik op Je eigen apparatuur installeren.
  4. Kies Je eigen modem registreren. Vul het serienummer van de modem in en sla op.
  5. Volg de instructies van de fabrikant om de nieuwe modem te installeren.

Belangrijk: Bewaar je Proximus-modem thuis. Het kan handig zijn bij technische problemen.

Problemen met je toestellen

We bieden geen ondersteuning voor de juiste werking van je lijn zolang je je eigen apparatuur gebruikt. Hier zijn echter een paar stappen die je kunt nemen om de bron van je probleem te controleren.

• Start eerst je eigen modem opnieuw op.
  • Als het probleem aanhoudt, vervang dan je modem door de modem die wij hebben geleverd. Als het probleem is opgelost, betekent dit dat het probleem bij jouw apparatuur ligt. Je moet dan contact opnemen met de fabrikant van je modem.

Blijft het probleem echter aanhouden, hou de Proximus-apparatuur dan aangesloten en neem contact op met onze klantenservice zodat het technische probleem kan worden onderzocht.

Bij mij werkt de link

ondertussen online ook kunnen bekijken, is heel erg uitgebreid met allerlei termen en regels waar de modem en router moet aan worden voorzien.

denk dat ik het voorlopig bij internet houd via fiber.

maar wel bijzonder dat je voor internet Vlan20 moet gebruiken bij proximus en Mobile Vikings en bij Fastfiber spreken ze van Vlan10 voor fiber, wat verschil zit er tussen Fastfiber fiber via een proximus lijn en proximus en mobile vikings zelf???

vind het bizar.

@Master-magic dat is ook zo als je bij proximus met een bbox3 werkt dan verloopt internet via VLAN 10 en Voice via VLAN 20 en TV via VLAN 30

bij een Internet box (bbox4) verloopt alles via single VLAN 20 (IPoE / DHCP) en niet meer via PPPoE zoals bij de BBOX3

Als je bij PX van VDSL overschakelt naar Fiber, zet men normaal een bbox4, dus met single VLAN = VLAN 20

@Master-magic dat is ook zo als je bij proximus met een bbox3 werkt dan verloopt internet via VLAN 10 en Voice via VLAN 20 en TV via VLAN 30

bij een Internet box (bbox4) verloopt alles via single VLAN 20 (IPoE / DHCP) en niet meer via PPPoE zoals bij de BBOX3

aha, nu snap ik het allemaal beter de 2 verschillen, bedankt voor de info.

en nu begint er mij met deze info in te vallen dat ik in het begin bij MV ook nog Vlan10 moest invullen voor de 1000/500 lijn snelheid met de Bbox3 voor in m’n router zodat ik internet had.

het gaat allemaal zo snel die technieken.

@Master-magic ik had in mijn laatste bericht hierboven, er nog een laatste regel bijgevoegd ter verduidelijking.

@Master-magic 

Tp Link heeft wel router die 10 gbs ondersteunt. 

Archer BE800 

BE19000 tri-band wifi 7-router. 

Ik weet echter niet wat je noden zijn en of je een  echte modem zoekt. Deze  routervan tp link is wel verkrijgbaar en bevat geen 3 nullen in de prijs. 

Mvg 

Artie

@Master-magic

Tp Link heeft wel router die 10 gbs ondersteunt. 

Archer BE800 

BE19000 tri-band wifi 7-router. 

Ik weet echter niet wat je noden zijn en of je een  echte modem zoekt. Deze  routervan tp link is wel verkrijgbaar en bevat geen 3 nullen in de prijs. 

Mvg 

Artie

aaah bedankt, deze had ik nog niet tegengekomen in google, ga eens de prijs enz van opzoeken.

Heeft Twee 10G-poorten en  vier 2.5G-poorten maar heeft geen fibermodem aan boord.

Heeft Twee 10G-poorten en  vier 2.5G-poorten maar heeft geen fibermodem aan boord.

idd, ook gezien op bol, voor net geen 500 euro, 

ik had graag een modem gehad met een 10G poort en dan van daaruit naar een switch te gaan en van die switch een kabel naar elke ruimte en naar de router ook nog eens, de Asus router dat ik nu heb heeft een 10G en 2,5G poort inkomende en 4 keer 1G uitgaande poorten, zeer tevreden van maar met de hogere snelheden toch aan het uitkijken voor de uitgaande poorten ook sneller internet te krijgen dan max 1G, op de pc komt er ook een hubje waarop een 2,5 of 10G internet snelheid gaat komen.

de ideeën zijn er al, maar de apparatuur dat eerst komt is moeilijker nog te vinden, of toch alleszins iets betaalbaar.

@Master-magic 

De router heeft een 10 Gbps WAN poort, een 10 Gbps LAN poort en 4 poorten die 2.5 Gbps doorgeven. 

Mvg

Artie 

@Artie  idd, heb wat rond gesurft en meer info gevonden en het is idd zeer handig, een 10G in en 10G uitgang waarmee ik dan naar de switch kan en zo verder kan werken,

ziet er interessant uit.Vlan zal er ook standaard wel op zitten, dus zee handig apparaat dat de snellere snelheden aan kan.

De SFP+-combinatiepoort in de TP-Link Archer BE800-router dient als een veelzijdige netwerkaansluiting die zowel RJ45- als SFP+-connectiviteit ondersteunt. Dit maakt de poort flexibel voor verschillende typen verbindingen, zoals:

1. Glasvezelverbindingen: Met een SFP+ (Small Form-factor Pluggable) module kan de poort worden gebruikt om rechtstreeks aan te sluiten op glasvezelinternet, wat hoge snelheden en een stabiele verbinding biedt, vooral in zakelijke netwerken of woningen met glasvezelaansluitingen.

2. Multi-Gigabit Ethernet: Via een RJ45-aansluiting kan de poort ook standaard Ethernetverbindingen tot 10 Gbps ondersteunen. Dit is ideaal voor gebruikers die geen glasvezel hebben, maar wel willen profiteren van hogere internetsnelheden met multi-gigabit-compatibele apparaten.

De TP-Link Archer BE800 is een geavanceerde tri-band Wi-Fi 7-router met indrukwekkende specificaties:

• Wi-Fi-snelheid: Tot 19 Gbps tri-band Wi-Fi, verdeeld over:

• 6 GHz-band: 11.520 Mbps
    • 5 GHz-band: 5.760 Mbps
    • 2,4 GHz-band: 1.376 Mbps
  • Poorten:

• 2× 10 Gbps WAN/LAN-poorten (één RJ45-poort en één RJ45/SFP+-combinatiepoort)
    • 4× 2,5 Gbps LAN-poorten
    • 1× USB 3.0-poort
  • Antennes: 8 interne, optimaal geplaatste antennes voor verbeterde dekking en signaalsterkte.

• Ondersteunde technologieën:

• Multi-Link Operation (MLO) voor verhoogde doorvoercapaciteit en lagere latentie
    • 320 MHz kanaalbreedte voor dubbele snelheid
    • 4K-QAM voor 20% meer gegevensoverdracht vergeleken met Wi-Fi 6
  • Extra functies:

• LED-scherm dat weer, tijd, tekst en emoji's kan weergeven
    • Ondersteuning voor VPN-client en -server
    • Compatibel met TP-Link's HomeShield voor netwerkbeveiliging en ouderlijk toezicht

Deze router is ontworpen om te voldoen aan de eisen van moderne netwerken, met hoge snelheden en uitgebreide connectiviteitsopties.

@Martin zeer interessante router modem dus, kan de fiber kabel rechtstreeks op aansluiten, was zover nog niet met mijn idee, had erover gelezen, dat maakt het nog handiger, dan is dat 1 stopcontact minder weer, zeer leuk toestel, met de solden eens bekijken of die niet goedkoper zal staan of met de feestdagen dat er een promotie is. 

@Master-magic

Je hebt er van verschillende merken denk ik.

Ook deze. 

Netgear Nighthawk RS700S Wifi 7

10 GB lan en wan.  4 x 1 GB lan poorten.

Mvg

Artie 

Reageer