Skip to main content
Vraag

Unifi / Internetbox

• September 26, 2025
  • 5 reacties
  • 118 Bekeken

Hallo

Wij zijn sinds kort verhuisd. In ons appartement had ik een Unifi Express rechtstreeks aangesloten op ONT van Proximus. Toen moest ik alleen maar de VLAN op 10 zetten en met PPPoE inloggen. Recent zijn we verhuisd naar een huis waar er voorlopig alleen VDSL is. Toen de installateurs zijn langsgeweest, hebben ze de Internet Box aangesloten.

Nu wil ik terug mijn Unifi Express gebruiken maar is het mij niet duidelijk welke instellingen ik moet gebruiken. Ik weet dat je de Internet Box in bridge-modus kan zetten, maar idealiter is mijn Unifi Express rechtstreeks aangesloten aan de kabel die uit de muur komt.

Zoals jullie aan de screenshots kunnen zien, heb ik al enkele zaken uitgeprobeerd maar niks werkt.

Welke instellingen moet ik dus gebruiken?

Alvast bedankt!

Er kunnen geen reacties meer worden geplaatst op dit onderwerp.

5 reacties

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • September 27, 2025

Ik ben niet 100% mee 

maar idealiter is mijn Unifi Express rechtstreeks aangesloten aan de kabel die uit de muur komt.

Wat bedoelt u met bovenstaande?

Voor zover mij bekend is een Unify Express “gewoon een router” en dient u op dsl verder gebruik te maken van de internetbox modemfunctie 

Vermits u aangesloten bent op dsl met behulp van een internetbox is onderstaande van toepassing

Je eigen apparatuur gebruiken | Proximus

P.S.

Op fiber heeft de internetbox enkel de functie van router

Martin
  • September 27, 2025

&

meer bepaald heb je twee opties

Afhankelijk van het type van je router, kun je hem al dan niet rechtstreeks aansluiten op de modem. Raadpleeg de documentatie van je router.

Ondersteunt je router VLAN (VLAN tag) WAN tagging en IPoE sessies? 

- Indien wel:

1. Klik op onderstaande knop en meld je aan.
    Log in op MyProximus
  2. Ga naar de pagina van je internetproduct (bijvoorbeeld Internet Maxi).
  3. Klik op Je eigen apparatuur installeren.
  4. Ga naar VLAN:
    • Als je in Single Vlan zit, hoef je niets te doen.
    • Als je Triple VLAN gebruikt, schakel dan over naar Single VLAN.
  5. Stel een IPoE-verbinding in op de WAN-interface met VLAN-tag 20, volgens de instructies van de fabrikant van de router of modem/router.

Belangrijk: Bewaar je Proximus-router thuis. Het kan handig zijn bij technische problemen.

- Indien niet:

1. Maak verbinding met MyProximus .
  2. Ga naar je Internet product
  3. Scroll naar beneden naar Geavanceerde instellingen.
  4. Bij Netwerk activeer je Bridged LAN Host.
  5. Vul het MAC-adres van je router in.
  6. Sluit je privé router via de LAN 1 uitgang (met het label BRIDGE) van de Internet Box aan op de WAN ingang van de privérouter.
  7. Verander de LAN IP instellingen van je privérouter zodat het broadcast domein anders is dan dat van de Internet Box: 192.168.128.1/23 (192.168.128.1-192.168.129.254).
  8. Start een WAN-verbinding met je privérouter via DHCP.
Aandachtspunten
  • Je hebt hierdoor 2 aparte netwerken. Toestellen die verbonden zijn met het ene netwerk, kunnen andere toestellen op het andere netwerk niet zien.
  • Wanneer beide wifi-netwerken (dat van de Internet Box en dat van je privérouter) ingeschakeld zijn, dan zal je toestel, afhankelijk van je locatie, zowel met de Internet Box als met je eigen privérouter kunnen verbinden.
  • Wi-Fi Booster werkt niet achter je eigen router.

Tip: Raadpleeg de handleiding van je privérouter voor geavanceerde instellingen.

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • September 27, 2025

&

Does the UniFi Express support tagging all outgoing WAN traffic with a specific VLAN? : r/Ubiquiti

single LAN & WAN tagging (VLAN 20) van toepassing

IPoE = DHCP (v4& v6)

auto i.p.v. manueel gebruiken?

&

de verwachte snelheden aanpassen in functie wat op uw adres mogelijk is? (70/30 Mbps of meer)?

Martin
  • September 27, 2025

@M_016 

is het niet beter dat ook 

aangevinkt wordt? 

Voor zijn tv decoder evetueel.

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • September 27, 2025

@Martin Inderdaad als er een decoder aanwezig zou zijn