reeds enkele jaren gebruik ik een Unifi DM samen met een BBox3 en een Fiber aansluiting. Hiervoor gebruik ik tot nu toe PPPoE en dat werkt prima.
Nu probeer ik die BBox3 er tussenuit te halen maar dit lukt me niet.
Met onderstaande settings krijg ik geen verbinding… Wat doe ik verkeerd?
Iemand een suggestie? Alvast bedankt!
Bladzijde 1 / 1
Heb je door de Proximus Helpdesk gevraagd om je VLAN naar 20 te laten omschakelen? Standaard wordt 10 (en30?) gebruikt als je een BBOX hebt.
Je hebt correct 20 ingevuld, maar Proximus dient die config ook bij hen door te voeren.
&
Ter bijkomende info: De B-box3 werkt met 3 VLAN’s:
VLAN ID 10 voor Internet (PPPoE)
VLAN ID 20 voor VoIP (en modem management)
VLAN ID 30 voor IPTV
Bij de nieuwe “Internet Box” HGW4 (Bbox4) wordt de “single vlan” configuratie ingeladen. Dan verloopt alles (Internet, VoIP en TV) over VLAN 20 (zonder PPPoE) maar via IPoE / DHCP
Dus als PX bij default geen bbox4 bij je overschakeling op fiber geplaatst heeft dan inderfdaad de raad van Karelu opvolgen.
Inderdaad → hier werden de datums ook vernoemd wanneer dit door Proximus gepubliceerd werd….en zaken die nog moeten bekend gemaakt worden...
Werkt je Dream Machine ondertussen zonder BBOX?
Ondertussen werkt Internet + Proximus TV zonder BBOX3 of Internet Box van Proximus. Via Proximus Helpdesk m’n VLAN laten omvormen naar Single VLAN (VLAN 20). Dit kan je normaal gezien zelf dien via MyProimus, maar ik kreeg constant errors.
Je plugt de WAN netwerk kabel van je Proximus box in de WAN poort van de Dreammachine (normaal gezien is dat poort 9)
Op je Dreammachine Pro ga naar
Settings → Internet en klik je VLAN aan waarmee je connectie maakt het internet. (standaard heeft dit de naam “Default” Verander je VLAN naar VLAN 20 Klik IPTV Streaming aan en selecteer het VLAN van hierboven Bij IPv4 Configuration selecteer je DHCPv4 Klik op Apply Changes
Seeing → Network en bij Advanced selecteer je Manual
Selecteer IGMP snooping
Klik op Apply Changes
Plug de netwerkkabel van je TV Box in een van de poorten van je Dreammachine. Reboot/zet de stroom uit/aan van je TV Box. Die heeft mogelijk enkele minuten nodig maar uiteindelijk krijg je terug beeld en zal je terug TV kunnen kijken.
Het properste zou zijn om de connectie en TVBOX z’n eigen VLAN te geven.. maar da’s voor een ander moment.
@karelu je zegt :
Het properste zou zijn om de connectie en TVBOX z’n eigen VLAN te geven.. maar da’s voor een ander moment.
Maar die werken nu toch al bij u op VLAN20 (single VLAN) , of begrijp ik u verkeerd?
@karelu je zegt :
Maar die werken nu toch al bij u op VLAN20 (single VLAN) , of begrijp ik u verkeerd?
Wil de Proximus TV Box gewoon compleet separaat van m’n normale netwerk.
@karelu je zegt :
Dit bleek uiteindelijk simpelder dan gedacht. Via Ports de netwerkpoort aanklikken waar de Proximus TV box op hangt… En dan Port Isolation aanklikken. Quick’n Dirty fix om die van het netwerk te scheiden.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.