Vraag

Unifi Dream Machine Pro

  • 29 September 2023
  • 15 reacties
  • 650 Bekeken

Iemand die mij kan helpen met onderstaande vraag.

Iemand nog problemen met het verkrijgen van een public IP adres met een Unifi Dreammachine.
Ik geef het MAC adres in, in de internet box van Proximus en dan op Unifi de PPPoE username en password maar dan heb ik geen internet meer.

Doe ik iets verkeerd of ligt dit aan Proximus?

Alvast bedankt.


15 reacties

Reputatie 4
Badge +1

@Stefano4 dat is een probleem met het unifi dreammachine, bij telenet is dat ook een probleem met het macadres, dat moet ergens anders ingevuld worden in dat systeem, 

je zou op internet in google de vraag eens moeten stellen en het antwoord vinden, 

is een gekend probleem met dat macadres.

@Stefano4 

ter info, hier loopt ook een topic omtrent dit probleem : Unifi Dreammachine Pro public IP UB

@Martin 

Klopt dat ben ik ook.

waarschijnlijk heeft dit (Je privérouter instellen  Px ) je ook niet kunnen verder helpen dan ?

@Martin 

Nope heeft niet geholpen, geen idee wat het probleem is.

is het dit wat je gevolgd hebt?

  1. Maak verbinding met MyProximus.
  2. Ga naar je Internet product
  3. Scroll naar beneden naar Geavanceerde instellingen.
  4. Bij Netwerk activeer je Bridged LAN Host.
  5. Vul het MAC-adres van je router in.
  6. Sluit je privé router via de LAN 1 uitgang (met het label BRIDGE) van de Internet Box aan op de WAN ingang van de privé router.
  7. Verander de LAN IP instellingen van je privé router zodat het broadcast domein anders is dan dat van de Internet Box: 192.168.128.1/23 (192.168.128.1-192.168.129.254).
  8. Maak een WAN verbinding op je eigen router via een IPoE sessie.
Aandachtspunten
  • Je hebt hierdoor 2 aparte netwerken. Toestellen die verbonden zijn met het ene netwerk, kunnen andere toestellen op het andere netwerk niet zien.
  • Wanneer beide wifi-netwerken (dat van de Internet Box en dat van je privérouter) ingeschakeld zijn, dan zal je toestel, afhankelijk van je locatie, zowel met de Internet Box als met je eigen privérouter kunnen verbinden.
  • TV Box, VoIP en Wi-Fi Booster werken niet achter je eigen router.

@Martin 

Ja klopt!

ik heb geen bbox4 internet box dus ook geen ervaring met de instellingen via Myproximus, maar in je start topic spreek je van PPPoE , zoals dit vroeger moest met de bbox3, maar de internet box werkt met IPoE en DHCP is het mss omdat je deze instellingen niet gebruikt hebt (Maak een WAN verbinding op je eigen router via een IPoE sessie)?

bij de bbox3 was dit Maak een WAN verbinding met je router via een PPPoE sessie 

@Martin 

Wat bedoelen ze met IPoE sessie?

 

@Master-magic 

Ik vind hier niets over.

@Stefano4 hier spreekt men er bv ook over → Does the Dream Machine Pro support connection types: IPoE or DHCP | Ubiquiti Community bij bbox4 is dit VLAN 20

IPoE is een eenvoudige en efficiënte manier om toegang te krijgen tot het internet, zonder dat je je zorgen hoeft te maken over inloggen of instellingen. Het biedt ook betere prestaties en compatibiliteit dan PPPoE, omdat het gebruikmaakt van de standaard IP-protocollen. IPoE is dus een goede keuze als je op zoek bent naar een snelle en betrouwbare internetverbinding.

Om IPoE te gebruiken, heb je een modem of router nodig die IPoE ondersteunt. Je sluit de ethernetkabel aan op de WAN-poort van je modem of router en op de LAN-poort van je internetprovider. Je hoeft geen gebruikersnaam of wachtwoord in te voeren, want je modem of router krijgt automatisch een IP-adres toegewezen via DHCP

Understanding PPPoE and IPoE DHCP (dslreports.com)

Hier (vlan 20 -IPoE/DHCP UB)staat bvb de beschrijving voor de instelling van een Fritz router voor IPoE/DHCP

 

Heb net geprobeerd VLAN 20 in te geven dan disconnect hij en zie ik hem ook niet meer op de internet box staan.

ik denk dat je geen VLAN moet instellen als je nog op VDSL zit met je internetbox want daar spreken ze ook niet van hier  (Je privérouter instellen  Px ) , je zou eens kunnen proberen met een ander toestel bv je laptop aan te sluiten om te zien of je zo een IP verbinding krijgt! 

Want de beschrijving hier (vlan 20 -IPoE/DHCP UB) is natuurlijk omdat deze Fritz als router wordt gebruikt maar jij gebruikt hiervoor de Internet box die VLAN20 heeft op zijn WAN.

Dit zijn nu de WAN instellingen.

Ik heb terug internet maar nog steeds een intern IP adres.

 

 

op de UDR heeft de WAN 1 poort een ander MAC adres dan de UDR

Je kan beide adressen terugvinden via de Unifi OS console

kies netwerk/unifidevices en selecteer jouw UDR ( R of double click )

in overview vind je  MAC UDR en MAC WAN1

IPoE sessie  ( op te zetten zoals boven beschreven ) op MAC WAN1 werkt feilloos.

Reageer