Beantwoord

Uitschakelen gastnetwerk op Internet Box

  • 15 April 2023
  • 6 reacties
  • 471 Bekeken

Hoi,

Net de installatie van Fiber achter de rug bij ons 2e verblijf.  Ik zou graag een UDMP achter de BBOX4 willen hangen.  Ik zou graag de 10.0.0.1 range willen gebruiken, maar deze is blijkbaar al gereserveerd voor een standaard gastnetwerk via de Internet Box. 

Kan ik deze uitschakelen?  Ik zie blijkbaar de optie niet …

Oftewel geef ik het gastnetwerk een andere range, of gebruik ik een andere range op m’n UDMP.  Voor mij heeft het gastnetwerk op de BBOX4 momenteel geen toegevoegde waarde.

Bedankt!

icon

Beste antwoord door Martin 15 April 2023, 19:51

Bekijk origineel

6 reacties

werkt het niet op volgende manier :

  1. Maak verbinding met MyProximus op het web.
  2. Ga naar je Internet product
  3. Scroll naar beneden naar Geavanceerde instellingen.
  4. Bij Netwerk activeer je Bridged LAN Host.
  5. Vul het MAC-adres van je router in.
  6. Sluit je privé router via de LAN1 uitgang (met het label Bridge) van de Internet Box aan op de WAN ingang van de privé router.
  7. Verander de LAN IP instellingen van je privé router zodat het broadcast domein anders is dan dat van de Internet Box (192.168.128.1/23).
  8. Maak een WAN verbinding op je eigen router via een IPoE sessie.

Bron: Je privérouter instellen als draadloze router | Proximus

Los van het gastnetwerk heb ik geprobeerd de UDM Pro te koppelen, maar zonder geluk. 

Het domein van de UDM zit toch op 192.168.1.1, dus geen overlap.

De stappen gevolgd zoals hierboven beschreven.

MAC-adres ingegeven van de UDM Pro, uiteindelijk van de WAN-poort (9) zelf die ik heb gevonden via SSH.

IPv4 op PPPOE gezet met VLAN op 10 en gebruikersnaam en paswoord die ik van de technieker heb ontvangen.

Geen resultaat, de UDM Pro krijgt geen IP.

heb je met je eigen router UDM een WAN verbinding gemaakt via een IPoE sessie.

want je spreekt hier over een pppoe sessie, of begrijp ik je verkeerd?

Op aanraden van de technieker, heb ook daarvoor logingegevens ontvangen.  Maar inderdaad van zodra je met een Internet Box dien je via IPoE te werken.  Momenteel terug thuis, volgend week bekijk ik het verder hoe ik dit configureer met de UDM Pro.  Bedankt alvast!

werkt het niet op volgende manier :

  1. Maak verbinding met MyProximus op het web.
  2. Ga naar je Internet product
  3. Scroll naar beneden naar Geavanceerde instellingen.
  4. Bij Netwerk activeer je Bridged LAN Host.
  5. Vul het MAC-adres van je router in.
  6. Sluit je privé router via de LAN1 uitgang (met het label Bridge) van de Internet Box aan op de WAN ingang van de privé router.
  7. Verander de LAN IP instellingen van je privé router zodat het broadcast domein anders is dan dat van de Internet Box (192.168.128.1/23).
  8. Maak een WAN verbinding op je eigen router via een IPoE sessie.

Bron: Je privérouter instellen als draadloze router | Proximus

 

Ondertussen werkt m’n UDM Pro achter de Internet Box op bovenstaande manier.  Ik heb juist wat gepruts gehad om het juiste MAC-adres te zoeken van de WAN poort (poort 9) van de UDM Pro, want het correcte MAC-adres stond bij poort 8.  Enfin alles werkt. :)

Maar de oorspronkelijke vraag blijft wel.  Ik zie geen optie om het gastnetwerk uit te schakelen.

Bedankt voor deze feedback.
Heb je al geprobeerd of je die adressen 10.0.01/24 kunt gebruiken op je UDM Pro?

Reageer