Vraag

Uitgaande mails

  • 28 July 2023
  • 33 reacties
  • 2081 Bekeken

Reputatie 1

Hallo,

Mijn zus heeft een probleem met het verzenden van mails.

Wanneer we haar PC bij mij thuis in het netwerk verbinden werkt alles normaal. Dus geen enkel probleem met de instellingen van de pc !

Wanneer we haar PC bij haar in het netwerk verbinden kan ze mails ontvangen maar geen enkele mail verzenden.

Volgens mij is het probleem dat haar B-box 3 ( modem/router) geen toegang krijgt bij de mailserver relay.skynet.be , voorzien voor het verzenden van de mails.

Ik heb nu reeds 3 maal telefonisch contact genomen met Proximus klantendienst maar de mensen in de front desk kunnen duidelijk dat soort problemen niet aan. Twee maal werd de telefoon gewoon ingehaakt en een derde keer werd ik op een lijn door verbonden waar niemand aan de andere kant zat! Van klantenservice was er niets te merken.

Graag word ik in contact gebracht met iemand die dit soort problemen kan oplossen.

Groeten

Phil


33 reacties

Reputatie 1

hey,
een paar suggesties:
ik veronderstel dat je de webmail al geprobeerd hebt?
1.Herstart eens de bbox
2. als er geen settings zijn gezet in de bbox, kan je deze altijd eens terugzetten naar fabrieksinstellingen
3. controleer de firewall eens op de bbox
als de computer wifi verbinding maakt, probeer eens rechtstreeks via kabel

note: De klantenservice is de laatste dagen dramatisch, ben zelf ook al enkele dagen aan het proberen, … volgens mij is iedereen daar op vakantie.

Reputatie 1

Hallo Dave,

Reboot B-Box heeft geen effect, check firewall niets abnormaal. Rechtstreekse verbinding met ethernetkabel heb ik nog niet geprobeerd. Zal ik eens uit testen.

Groeten

Phil

Reputatie 1

Getest, een ethernetverbinding maakt geen verschil uit.

Reputatie 7
Badge +3

@Phil_018   Misschien staat het IP adres van de Bbox-3 op de blacklist bij Proximus.

  1. Je IP-adres staat in onze blacklist

  • Je kunt geen e-mails meer verzenden en je ontvangt de melding ‘554 Access denied- Under investigation for spam abuse. Contact your email provider for more info’? 

Dit probleem wordt veroorzaakt door het versturen van spam.

Spam wordt vaak zonder je medeweten verstuurd, bv. door:

virussen en malware die spam versturen vanaf je systeem.

een foutieve instelling van je mailserver waardoor spammers je domeinnaam misbruiken om e-mail te verzenden.

het versturen van bv. nieuwsbrieven naar meerdere personen waarvan de e-mailadressen die niet (meer) bestaan die je niet regelmatig verwijdert uit je mailinglijst.

spammers die je persoonlijke gegevens hebben bemachtigd door phishing fraude.

Om het e-mailverkeer vlot te doen verlopen voor iedereen, blokkeren wij dergelijke afzenders en komen ze in onze ‘blacklist’ of zwarte lijst terecht.

  1. Je IP-adres uit onze blacklist verwijderen

  •                   Via deze Proximus website ⬇⬇

 https://www.proximus.com/nl/investors/regulatory-information/abuse/delist-ip.html

  • Als je je IP-adres niet kent, surf naar  http://www.whatismyip.com/ (in het Engels) om het te achterhalen.
  • Wij zullen je IP-adres dan zo snel mogelijk verwijderen uit onze blacklist. 

Je IP-adres staat in onze blacklist | Proximus

Reputatie 7
Badge +4

Cfr info Pat52 

&

werkt Proximus webmail bij haar thuis/via haar Bbox?

welke applicatie wordt gebruikt (outlook 365, windows 11 mail, ….)

&

  1. Klik op Serverinstellingen.
  2. Ga naar Uitgaande mail en stel die als volgt:
    • Server: relay.proximus.be
    • Port: 587
    • Encrypton method: STARTTLS
    • Schakel "Beveiligd-wachtwoordverificatie (SPA) is vereist" uit
    • Schakel"Voor de server voor uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist"in > "Dezelfde instellingen gebruiken als voor de server voor inkomende e-mail".

eventueel gebruik maken van 

IMAP : imap.proximus.be, port 993  SSL

SMTP : relay.glb.proximus.be, port 587 (START)TLS

 

 

Reputatie 1

De foutmelding was 530 dat geeft aan dat de inlog gegevens niet correct zijn, maar het werkt bij mij, dus kan het enkel de herkenning van de B-box zijn dat mis loop

Ja , via webmail werkt het wel.

Outlook (pc software) word gebruikt.

Ik zal eens proberen met het wijzigen van de server gegevens.

 

Reputatie 1

Wanneer ik de huidige pop3 account aanpas krijg ik volgende melding

Send test e-mail message: None of the authentication methods supported by this client are supported by your server.

Wanneer ik een nieuwe account aanmaak in IMAP met de gewijzigde gegevens krijg ik de volgende melding

Send test e-mail message: Your server does not support the connection encryption type you have specified. Try changing the encryption method. Contact your mail server administrator or Internet service provider (ISP) for additional assistance.

De encryption was aangepast naar TLS !

Reputatie 7
Badge +4

Over welke windows & en welke outlook praten we hier?

bv.

Outlook: Your Server Does Not Support the Connection Encryption Type | Windows OS Hub (woshub.com)

Most often, this problem occurs if your mail server supports only TLS 1.2 and 1.3 protocols. For example, Windows 7 only supports the legacy TLS 1.0 and 1.1 protocols by default, which are no longer used by public mail servers.

 

Mail Server does not support the connection encryption type you have specified in Outlook and Windows 7 (Solved) . • Repair Windows™

 

P.S.

Toegegeven ik begrijp dan niet waarom de PC mail app wel ok werkt via uw BBox en niet via haar Bbox

(tenzij eventueel als gevolg van blacklisted public IP om redenen x of y)

 

Reputatie 1

Het gaat om een PC op Win7 met Outlook 2007.

Reputatie 7
Badge +4

= mogelijke verklaring

Problèmes d'envoi d'emails et protocole de chiffrement TLS 1.0 | Proximus Forum

Pour finir, nous tenons également à vous informer que le protocole TLS 1.1 sera très certainement désactivé en 2023

de ondersteuning van protocol TLS 1.1 zal zeer zeker gedeactiveerd worden in 2023

 

&

Bijwerken om TLS 1.1 en TLS 1.2 in te stellen als standaardveilige protocollen in WinHTTP in Windows - Microsoft Ondersteuning

 

 

Reputatie 7
Badge +5

@Phil_018 Over welk email adres gaat het? 

Reputatie 1

Protocols TLS 1.1 en TLS 1.2 zijn bijgewerkt maar brengen niet de oplossing !

Reputatie 1

nog een paar suggesties:
ik veronderstel dat andere apparaten (smartphone, tablet, ...) wel  mails kunnen versturen?
geef anders eens een fix IP aan de computer via de bbox ( uiteraard in de range van bbox: 192.168.0.XX of 192.168.1.XX waarschijnlijk), en controleer bij apparaat type of deze op generiek of computer staat.

Reputatie 7
Badge +4

Krijgt u nog altijd dezelfde foutboodschap op haar windows 7 PC bij haar thuis en niet bij u)?

Your server does not support the connection encryption type you have specified. Try changing the encryption method. Contact your mail server administrator or Internet service provider (ISP) for additional assistance.

 

Ik vermoed dat u ondertussen best gevolg geeft aan de vraag van DaisyS en het betrokken e-mailadres en klantnr van uw zus vermeld in het vrije veled “ticket” uw forum login profiel (daar enkel zichtbaar voor Proximus) maar vrees dat

de Proximus klantendienst u niet verder zal kunnen helpen vermits Proximus webmail blijkbaar wel correct werkt

en ook Microsoft u niet verder zal kunnen helpen vermits 2007 reeds geruime tijd niet meer ondersteund wordt eventueel vraag ook formuleren op de Microsoft Community

 

Zelf zie ik niet direct een mogelijk verband met de Bbox3(v+) hieromtrent 

 

 

 

 

Reputatie 1

Het is nu al een maand dat de uitgaande mail niet werkt , is er dan niemand die er verstand van zaken heeft? Of moeten we gewoon van provider veranderen ?

Reputatie 1
Badge

Hetzelfde is bij mij het geval sedert ongeveer drie weken : geen inkomende en uitgaande berichten mogelijk.Telkens verschijnt er “ERROR ID 0x800ccc0f”. Ik heb op de USA-site van deze melding gesurfd en hun oplossing ingevoerd : geen resultaat.Hoe komt het dat bij mijn vrienden en kennissen alles normaal blijft werken met WLM op Windows 7 en bij mij niet.Het wordt tijd dat Proximus eens degelijk opzoekt of de fout niet bij hun server ligt en hoe dit opgelost wordt.

WVdB

Reputatie 7
Badge +4

@Phil_018 Kan je -zoals DaisyS en M_016 als eerder vroegen- het mailadres en lijnnummer van je zus toevoegen in je profiel zodat we aan onze kant kunnen nakijken of alles in orde is met haar mailbox en lijn ?  

Gevraagde privégegevens in je forumprofiel  plaatsen doe je terwijl je op het forum ingelogd bent, en zet je in één van de met “privé” aangeduide tekstvelden.

Enkel proximusmedewerkers kunnen deze info bekijken.
Klik tenslotte onderaan links op “sla wijzigingen op”
( in het vak “Ticket (Privé)” kun je bvb nog bijkomende informatie zetten als dit wilt).

 

@WillyVdB Je mailbox is hier geconfigureerd zoals het hoort. Er is geen blokkering actief. Kan je eens testen of het wel werkt als je inlogt op webmail.proximus.be ? 

In volgend filmpje is uitgelegd welke instellingen nodig zijn om te kunnen mailen via WLM

 

Reputatie 1
Badge

HadewychT,

Met Proximus Webmail zijn er geen problemen.Die heb ik ondertussen in dienst genomen i.p.v. Windows Live Mail en werkt behoorlijk.Het filmpje kan ik niet goed volgen : alles gaat veel te vlug en is onduidelijk.

Kunnen jullie mij deze uitleg niet opsturen,zodat ik het kan downloaden en zo volgen.

mvg,

WillyVdB

Reputatie 1

Ik heb de gegevens van mij zus op mijn “prive” profiel bij gezet. Ik had deze naar DaisyS via prive bericht gestuurd. Mvg Phil

Reputatie 7
Badge +3

@WillyVdB

via deze link kan je het filmpje bekijken op YouTube  en pauzeren 

(685) Je Proximus mailbox via Windows mail op Windows 10 - YouTube

 Als de video start klik je op het tandwiel onderaan in de video balk

Selecteer afspeelsnelheid en zet het van normaal op 0.5 , de video speelt nu langzamer af alsook het geluid

Vervolgens selecteer je de ondertiteling via het tandwiel en zet deze op Nederlands België ( nu krijg je de uitleg ook geschreven. 

Succes

Reputatie 7
Badge +4

Vermits de betrokkenen nog gebruik maken van windows 7 heeft het mijns inziens geen zin/nut info over te maken met betrekking tot windows mail onder windows 10, de betrokken mail app is niet standaard voorhanden in windows 7

 

Naast webmail kunnen de betrokkenen eventueel bv. ook gebruik maken van thunderbird

Thunderbird — Bevrijd uw Postvak IN — Thunderbird

Handmatige accountconfiguratie | Hulp voor Thunderbird (mozilla.org)

E-mail instellen op je gsm, tablet of computer | Proximus

 

Info m.b.t. het eventueel verder gebruik van POP

Server inkomende post: imap.skynet.be. Gebruikersnaam: je e-mailadres. Wachtwoord: je wachtwoord. Identiteitscontrole: Wachtwoord. Beveiliging: SSL. Poort: 993. Wie liever Skynet POP3 gebruikt voor het ontvangen van e-mails, gebruikt het volgende adres: pop.proximus.be. Poort: 995.

 

@M_016 schrijft: Vermits de betrokkenen nog gebruik maken van windows 7 heeft het mijns inziens geen zin/nut info over te maken met betrekking tot windows mail onder windows 10, de betrokken mail app is niet standaard voorhanden in windows 7

Als ik mij niet vergis is de procedure dezelfde voor WLM als voor WM. Ik bedoel hiermee dat als je een account aanmaakt voor bvb xxxxx@skynet.be of xxxxxx@proximus.be de instellingen automatisch ingevoerd worden zoals bij WM, tenzij ik hier de bal verkeerd sla!

maar in WM is geen pop meer mogelijk denk ik….

Reputatie 7
Badge +4

@Martin  ?

Het lijkt mij niet opportuun hiervoor nog aan onderstaande te beginnen

How to enable Windows Mail app in Windows 7 | TechSpot Forums

Reputatie 1

Hallo, ik heb het gevoel dat iedereen op zoek is naar een pleister voor een houten been.

Nog even een overzicht van de situatie. Er werd getest met 3 verschillende pc’s, zowel in Win7 als in Win10. Wanneer de pc’s op mijn netwerk (B-box3) zijn aangesloten werkt alles normaal. Wanneer deze pc’s worden aangesloten op het netwerk (B-box3) bij mijn zus, zijn uitgaande mails niet mogelijk. De server voor uitgaande mail weigert toegang (error 530). Hierbij werden eveneens alle mogelijke instelling wijzigingen uitgetest.

De vraag is waarom heeft het netwerk (B-box3) bij mijn zus van de ene dag op de andere geen toegang meer op de server relay.skynet.be terwijl deze zelfde pc’s nog steeds toegang krijgen wanneer ze over mijn netwerk (B-box3) werken.

Volgens mij zijn er maar twee mogelijkheden:  de B-box3 bij mijn zus heeft een software update gekregen die de goede werking verstoord of de server relay.skynet.be heeft een software update of een input gekregen die de B-box van mijn zus buiten houd.

Zelf ben ik industrieel ingenieur en programmeur analist ABAP, geen netwerk specialist dus. Graag krijg ik de mening van een netwerk specialist hierover! Mvg Phil

 

Ik kamp hier sedert 3 weken met een identiek probleem. Thuis kan ik wel mails ontvangen, geen verzenden. Ga ik met mijn laptop bij een vriend en sluit aan op zijn netwerk, ook via Bbox 3, dan vliegen de uitgaande mails er zó door. Welke oplossing is er voor jullie uiteindelijk uit de bus gekomen?

Mvg, Herman

Reageer