Skip to main content
Vraag

Uitgaande email via relay.skynet.be

  • August 28, 2025
  • 22 reacties
  • 333 Bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Hey

Nog iemand die ziet dat emails versturen via relay.skynet.be plots zeer traag gaat.
Soms gaat het bliksem snel maar soms blijft het ook gewoon wat “hangen”.
Alsof er geen reactie komt van de SMTP server.
Inkomend lijkt vlot te gaan .

En voor de vragen komen, nee niks aangepast. Settings staan juist volgens wat proximus doorgeeft.
 

Er kunnen geen reacties meer worden geplaatst op dit onderwerp.

22 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Practitioner
  • August 28, 2025

Er staat onder jou topic bij “Wat een K(l)ucht” hetzelfde probleem.


Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Motivator
  • August 28, 2025

Dan ligt het al niet enkel bij mij. 
Dat is op zich goed. Want dan zullen er meerdere gebruikers last van hebben. en zal het onder de aandacht komen bij PXS.


Martin
  • August 28, 2025

Hey

Nog iemand die ziet dat emails versturen via relay.skynet.be plots zeer traag gaat.
Soms gaat het bliksem snel maar soms blijft het ook gewoon wat “hangen”.
Alsof er geen reactie komt van de SMTP server.
Inkomend lijkt vlot te gaan .

En voor de vragen komen, nee niks aangepast. Settings staan juist volgens wat proximus doorgeeft.
 

heb je de settings nagetrokken via → E-mail instellen | PX

want je spreekt nog van  relay.skynet.be  

bv voor Thunderbird:

Stel je e-mailaccount in of kijk de instellingen na:

  1. Open Thunderbird
  2. Klik op  Accountinstellingen > Accountacties >  E-mailaccount toevoegen ;
  3. Vul je naam, e-mailadres en wachtwoord in. Klik op Doorgaan ;
  4. Kies Imap en vervolgens Handmatig configureren 
  5. Vul de velden in zoals hieronder beschreven:
    • Inkomende mail:
      • Server: imap.proximus.be
      • Port: 993
      • Encrypton method: SSL/TLS
      • Authentificatie: normaal wachtwoord
    • Uitgaande mail:
      • Server: relay.proximus.be
      • Port: 587
      • Encrypton method: STARTTLS
      • Authentificatie : normaal wachtwoord
      • Gebruikersnaam: je e-mail
  6. Er verschijnt een waarschuwingsbericht. Accepteer en maak de account aan

Forum|alt.badge.img
  • Practitioner
  • August 28, 2025

Hey

Nog iemand die ziet dat emails versturen via relay.skynet.be plots zeer traag gaat.
Soms gaat het bliksem snel maar soms blijft het ook gewoon wat “hangen”.
Alsof er geen reactie komt van de SMTP server.
Inkomend lijkt vlot te gaan .

En voor de vragen komen, nee niks aangepast. Settings staan juist volgens wat proximus doorgeeft.
 

heb je de settings nagetrokken via → E-mail instellen | PX

want je spreekt nog van  relay.skynet.be  

bv voor Thunderbird:

Stel je e-mailaccount in of kijk de instellingen na:

  1. Open Thunderbird
  2. Klik op  Accountinstellingen > Accountacties >  E-mailaccount toevoegen ;
  3. Vul je naam, e-mailadres en wachtwoord in. Klik op Doorgaan ;
  4. Kies Imap en vervolgens Handmatig configureren 
  5. Vul de velden in zoals hieronder beschreven:
    • Inkomende mail:
      • Server: imap.proximus.be
      • Port: 993
      • Encrypton method: SSL/TLS
      • Authentificatie: normaal wachtwoord
    • Uitgaande mail:
      • Server: relay.proximus.be
      • Port: 587
      • Encrypton method: STARTTLS
      • Authentificatie : normaal wachtwoord
      • Gebruikersnaam: je e-mail
  6. Er verschijnt een waarschuwingsbericht. Accepteer en maak de account aan

Deze instellingen kloppen bij mij en toch zijn er problemen met uitgaande server.


YorickP
Forum|alt.badge.img+3
  • Proximus Ambassador
  • August 28, 2025

We krijgen meerdere klachten over het mailverkeer, voornamelijk via webmail dat emails foutief als spam gevlaggeerd worden en hierdoor hun bestemming niet bereiken.

Dit doet zich vooral voor bij webmail, een mogelijke omweg om gebruik te maken van een 3rd party email client zoals Outlook of Thunderbird.

 

Onze teams zijn bezig aan het incident, maar er is nog geen voorziene einddatum hierrond bekend.


Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Motivator
  • August 28, 2025

Hey

Nog iemand die ziet dat emails versturen via relay.skynet.be plots zeer traag gaat.
Soms gaat het bliksem snel maar soms blijft het ook gewoon wat “hangen”.
Alsof er geen reactie komt van de SMTP server.
Inkomend lijkt vlot te gaan .

En voor de vragen komen, nee niks aangepast. Settings staan juist volgens wat proximus doorgeeft.
 

heb je de settings nagetrokken via → E-mail instellen | PX

want je spreekt nog van  relay.skynet.be  

bv voor Thunderbird:

Stel je e-mailaccount in of kijk de instellingen na:

  1. Open Thunderbird
  2. Klik op  Accountinstellingen > Accountacties >  E-mailaccount toevoegen ;
  3. Vul je naam, e-mailadres en wachtwoord in. Klik op Doorgaan ;
  4. Kies Imap en vervolgens Handmatig configureren 
  5. Vul de velden in zoals hieronder beschreven:
    • Inkomende mail:
      • Server: imap.proximus.be
      • Port: 993
      • Encrypton method: SSL/TLS
      • Authentificatie: normaal wachtwoord
    • Uitgaande mail:
      • Server: relay.proximus.be
      • Port: 587
      • Encrypton method: STARTTLS
      • Authentificatie : normaal wachtwoord
      • Gebruikersnaam: je e-mail
  6. Er verschijnt een waarschuwingsbericht. Accepteer en maak de account aan

Misschien het initiële bericht toch even beter lezen Martin:
En voor de vragen komen, nee niks aangepast. Settings staan juist volgens wat proximus doorgeeft.
 


Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Motivator
  • August 28, 2025

We krijgen meerdere klachten over het mailverkeer, voornamelijk via webmail dat emails foutief als spam gevlaggeerd worden en hierdoor hun bestemming niet bereiken.

Dit doet zich vooral voor bij webmail, een mogelijke omweg om gebruik te maken van een 3rd party email client zoals Outlook of Thunderbird.

 

Onze teams zijn bezig aan het incident, maar er is nog geen voorziene einddatum hierrond bekend.

Bedankt YorickP. Het probleem doet zich niet altijd voor maw wat Random wat het moeilijker maakt om te troubleshooten. Hopelijk kan de bron van het probleem snel gevonden worden. Alvast bedankt.


Martin
  • August 28, 2025

@KristofD77 ik heb het wel goed gelezen hoor maar je titel van je topic bracht verwarring bij mij, namelijk:

“Uitgaande email via relay.skynet.be”

Vandaar dat het mij deed denken dat je  relay.skynet.be gebruikte terwijl er relay.proximus.be aangeraden wordt.


  • Apprentice
  • August 28, 2025

Ik heb precies hetzelfde probleem: ik moet mijn facturen naar mijn boekhouder sturen. Om de vijf of tien facturen krijg ik de melding: De relay.proximus.be-server is niet bereikbaar... Hetzelfde geldt voor de volgende pogingen. Dan ineens werkt het weer voor een paar facturen. Ik kan de boekhouding niet doen.

 


Martin
  • August 28, 2025

@DavidW Is het via proximus webmail dat je het doet want PX moderatoren geven aan van het met een mail client te proberen zoals bvb gratis Thunderbird om er maar één op te noemen
of
bvb ook in windows 11 heb je de gratis outlook for windows app
→ Outlook voor Windows - Gratis downloaden en installeren in Windows | Microsoft Store


  • Apprentice
  • August 28, 2025

Sorry Martin, ik had in mijn bericht moeten vermelden: het gaat via Thunderbird


Martin
  • August 28, 2025

@DavidW probeer het anders eens met 

bvb ook in windows 11 heb je de gratis outlook voor windows app

→ Outlook voor Windows - Gratis downloaden en installeren in Windows | Microsoft Store
 


  • Apprentice
  • August 28, 2025

Helaas is dit geen optie, ik heb veel lokale mappen in Thunderbird


Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Motivator
  • August 29, 2025

@KristofD77 ik heb het wel goed gelezen hoor maar je titel van je topic bracht verwarring bij mij, namelijk:

“Uitgaande email via relay.skynet.be”

Vandaar dat het mij deed denken dat je  relay.skynet.be gebruikte terwijl er relay.proximus.be aangeraden wordt.

Als je al van in de tijd van skynet klant bent, dan typ je dat nog zo.
En doordat het een random probleem is heeft een goede verstaander ook door dat de settings juist staan. Anders ging het niet ervoor ook al niet. Soit, het is duidelijk een probleem bij PXS en niet bij de individuele gebruikers. Lijkt ook niet uit te maken welke email client je ook gebruikt.

Ik vind het knap dat je op zo goed als alle berichten een antwoord plaatst, misschien toch maar een bij PXS solliciteren en bij hen gaan werken.
 


Martin
  • August 29, 2025

Het zou kunnen een routeringsprobleem zijn aangezien het probleem zich niet bij iedereen voordoet.

Bij PX gaan werken, ik heb al genoeg met één werk 😊

Update: PX is het aan het onderzoeken met CISCO (hun leverancier voor mail beveiliging en spamfiltering….). We werken actief samen met onze leverancier om de mailservice te herstellen.


Forum|alt.badge.img
  • Practitioner
  • August 29, 2025

Zonet nog eens getest: mails versturen gaat nog niet vanuit de webmail van “Proximus” maar via Thunderbird wel.


Martin
  • August 29, 2025

@Guyke1 Naar het schijnt zouden inderdaad het meest problemen gemeld worden over de webmail versie, maar het valt ook nog voor met andere mail clients. 
Met thunderbird heb ik tot nu toe het probleem ook niet voorgehad.


Forum|alt.badge.img
  • Practitioner
  • August 30, 2025

Met “Thunderbird” in het begin ook  probleem maar nu (voorlopig) niet meer.


  • Apprentice
  • August 31, 2025

 

Update: PX is het aan het onderzoeken met CISCO (hun leverancier voor mail beveiliging en spamfiltering….). We werken actief samen met onze leverancier om de mailservice te herstellen.

Waar kunnen we deze update vinden?


  • Apprentice
  • August 31, 2025

Email via skynet.be adres gaat helemaal niet meer.

ik gebruik de mail al jaren maar vandaag 31/08/2025 wordt een wachtwoord gevraagd voor relay.skynet.be

wat werd er gewijzigd, en hoe krijg ik mijn bericht verstuurd aub?

Gilbert De Becker


Martin
  • August 31, 2025

@DavidW volgens mij zal er maar update gegeven worden door iemand van PX als de problemen opgelost opgelost zijn.


Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Motivator
  • September 1, 2025

Bij mij lijken de emails vlot buiten te gaan, dus probleem is mogelijk opgelost.