Vraag

Tweede NTP

  • 29 October 2020
  • 4 reacties
  • 782 Bekeken

Hoi!

Ik heb sinds Mei een nieuwe telefoonkabel getrokken in mijn woning.
Laten binnenkomen in mijn garage, de  NTP daar laten installeren en zelf een kabel door getrokken naar mijn distributie.
Had destijds een CAT5e kabel met een rj12 connector gemaakt. De modem zit dan mooi bij in m'n netwerk kast in de distributie kamer.

 

 

Maar omdat ik in de toekomst nog wel wat graag zou veranderen in mijn kast, wil ik graag een vast punt maken waar ik mijn DSL modem kan inpluggen.
(losse grijze kabel boven de netwerk kast zou ik graag een vaste stopcontact voor DSL maken)

 

Ik weet dat je de VDSL splitter moet laten steken in de eerste ntp (in mijn garage). Maar wat zou het beste en conform zijn voor de 2de NTP?
Een NTP kopen bij proximus of EDPNET?
of die van niko?

Indien die van niko, welke soort moet ik nemen?
Het dient enkel voor een DSL modem in te steken

 

 

 

 

 


4 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Ik weet dat je de VDSL splitter moet laten steken in de eerste ntp (in mijn garage). Maar wat zou het beste en conform zijn voor de 2de NTP?

 

Laat ons duidelijk zijn: je hebt geen 2de “NTP” nodig, maar je wil gewoon een vaste aansluiting om je modem in te pluggen?

Neem dan gewoon een Niko sokkel met 2 * RJ45 of 2 * RJ11. Zeker niet de eerste (oude Belgacom stekker) of de tweede (ADSL splitter) uit je voorbeelden hierboven.

Dan de bijgeleverde blauwe modemkabel gebruiken (in geval van RJ11) of een RJ11/RJ45 patchkabeltje gebruiken.

 

Ik heb wel bedenkingen bij jouw opstelling. Hoever staat de modem van de eerste NTP verwijderd?

  1. Theoretisch moet je modem zo dicht mogelijk bij het introductiepunt staan. Gezien er al een UTP kabel ligt tussen het intropunt en de serverkast, zou ik de modem in de garage plaatsen, en dan de UTP kabel verbinden met de LAN van de B-box. Aan de kant van de server de UTP kabel termineren met de bovengenoemde RJ45 aansluitdoos (of naar jouw patch paneel, of direct naar de switch?)
  2. Een modem met WiFi in een gesloten metalen server kast is een heel slecht idee (kooi van Faraday) en nefast voor de WiFi performance (tenzij WiFi op de B-box3 uit staat?).
  3. Aan de kant van de NTP zou ik niet werken met een RJ12 die op een UTP kabel geperst is (?), maar één paar van de UTP kabel (blauw/blauw-wit) direct verbinden op het blauwe blokje van de NTP.

Hoe minder verbindingen, stekkers, dozen … je hebt tussen de intro en je modem hoe beter. Dat zorgt allemaal voor verliezen of potentiële storingen.

Veel beter een korte DSL verbinding en een lange netwerkkabel (max 90m) dan omgekeerd!

Hoi Philippe,

 

Bedankt voor je advies.

 

Mijn de kabel lengte tussen mijn ntp en de modem is 7meter.

De BBox dient enkel voor zijn DSL modem functie. Alle extra’s zijn uitschakelt omdat ik met mijn edgerouter via pppoe verbindt. In dit huis zijn het externe unifi AP’s.

 

Je bedoelt de blauwe klemmetjes in de NTP waar “dsl” opstaat?

 

Reputatie 7
Badge +4

inderdaad

@Lansa 

 

Reageer