Skip to main content
Vraag

tv hapert met internet in bridge mode via ubiquiti netwerk

• January 15, 2026
  • 5 reacties
  • 52 Bekeken

Ik heb al 3 maand een Ubiquiti netwerk. De Unifi UCG Ultra gateway staat in bridge mode met mijn internet box. Vandaag kwam er een technieker langs bij ons omdat onze TV box v7 en pickx streams elke 2 seconden blokkeren. Na een half uur veranderd tv kijken meer in een diavoorstelling van 1 frame per 10 seconden. Dit probleem doet zich voor sinds een beschadigde kabel op een werf in de buurt 2 dagen geleden. De technieker die vandaag langskwam keek naar mijn netwerk alsof hij een Merlin raketmotor van SpaceX moest herstellen. Moeilijk is het nochtans niet: Internet box - Unifi UCG Ultra gateway - unifi switch 1 - unifi switch 2 (poe) - unifi switch 3 - tv box v7. Hij heeft de ubiquiti installatie per test met een lange kabel even ertussenuit gehaald en rechtstreeks aan de internet box gehangen. "Voila, zo werkt het, dan kan en mag ik u niet verderhelpen, want onze apparatuur werkt". Daar sta je dan als klant. In de steek gelaten omdat je systeem te modern is. Ik kan toch moeilijk altijd al mijn binnendeuren laten openstaan van mijn netwerkkast tot mijn salon en zo even 15m overbruggen. En hoe veilig is deze oplossing voor ern systeem in bridged mode? Ik had al een vlan speciaal voor proximus tv met alle relevante firewall poorten open en igmp settings actief, maar dit bied geen oplossing. Ik las hier al dat instellingen op ubiquiti aparatuur een bekend probleem zijn maar lees nergens een oplossing. Hebben jullie ook techniekers die hier wel verstand van hebben?

5 reacties

Forum|alt.badge.img+2

@Van voor den Lanckman proximus ondersteuning is enkel met Proximus producten, geen eigen gekochte routers enz.

Martin
  • January 16, 2026

cfr. Master-magic

Het is trouwens zo als een technieker komt en hij stelt vast dat het niet in de Proximus installatie/apparatuur zit, er zelfs kosten voor de interventie zouden kunnen/mogen aangerekend worden.
Ter bijkomende info: het is ook daarom dat op de PX site vermeld staat dat in geval, bv als je de internetbox vervangt door je eigen router, je ook de internet box moet bijhouden in geval er problemen het optreden om die indien nodig terug in dienst kan gezet worden.

cfr. Master-magic

Het is trouwens zo als een technieker komt en hij stelt vast dat het niet in de Proximus installatie/apparatuur zit, er zelfs kosten voor de interventie zouden kunnen/mogen aangerekend worden.
Ter bijkomende info: het is ook daarom dat op de PX site vermeld staat dat in geval, bv als je de internetbox vervangt door je eigen router, je ook de internet box moet bijhouden in geval er problemen het optreden om die indien nodig terug in dienst kan gezet worden.

Bridge mode wil zeggen dat ik mijn eigen modem nog gebruik, maar dat dhcp wordt uitgevoerd door mijn eigen gateway. Mijn instellingen kloppen, want alles heeft gewerkt tot de panne voorbije dinsdag. Wij hebben overigens geen andere keus dan deze configuratie wegens gebruik van een vpn naar een externe server die de internet box niet ondersteunt. Gelieve enkel te antwoorden indien u begrijpt waarover mijn vraag gaat.

@Van voor den Lanckman proximus ondersteuning is enkel met Proximus producten, geen eigen gekochte routers enz.

Mijn proximus modem is nog actief. Hij doet alleen geen dhcp meer.

Martin
  • January 16, 2026

Ik heb alleen aanvullende info gegeven op wat Master-magic schreef

en niet meer en niet minder.
We horen wel indien een Proximus medewerker hier de draad opneemt, in hoeverre ze u nog kunnen verder helpen.