Skip to main content

In oktober bericht gekregen dat smart-wifi automatisch zou geïnstalleerd worden thuis. Dit zou een verbetering moeten geven van wifi. Wifi is sindsdien heel wispelturig. Meestal zeer traag, en soms weer wat sneller. Met home-optimizer app al eens van kanalen gewisseld, maar dit lost probleem niet op.

Wifi is veel minder stabiel dan voorheen.

Graag spoedige oplossing.

De bbox eens herstarten kan ook soms helpen door zijn stroom eens volledig te onderbreken gedurende 10 sec.

kijk eens in je bbox zijn interface en zet eens “one SSID “ uit als die actief staat om te zien of het dan beter is.

je gaat naar de userinterface via > http://192.168.1.1 en log er in als User met user wachtwoord dat je op een sticker van je bbox vindt

One SSID (WAVE) deactiveren door in de bbox zijn GUI (http://192.168.1.1),
op de One SSID banner (Wave) klikken en dan gewoon op 'OK' waardoor One SSID gedeactiveerd wordt.
(Terug activeren kun je op de zelfde manier.)

NB: je kunt ook altijd de bbox eens resetten > klik hier

Probeer zoveel mogelijk wifi-5.0 te gebruiken als je wifi-2.4 te veel verstoord wordt.


 


Lukt dit na de herstart?


Stond gedeactiveerd. Heb het nu geactiveerd en merk geen verbetering.

wat nu?


als je spreekt over wifi wispelturig is dit dan voor wif-2.4 alleen of ook wifi-2.5 .

En hoever sta je dan van de bbox, zijn er muren tussen…., is dit bv ook wispelturig als je dicht bij de bbox staat.

Met home optimizer al eens gekeken of er op de kanalen 1,  6 en 11 veel naburige wifi signalen binnenkomen.

Ik zie niet direct in waarom smart wifi daar iets aan veranderd heeft, je hebt dit trouwens uitgezet en geen verandering vastgesteld .

Desnoods eens de bbox resetten en  indien het niet verbeterd kun je altijd beroep doen op een happyhouse technieker die je zelf kunt aanvragen hier > http://proximus.be/happyhouse 

bbox resetten > klik hier 

 

 


@erik.kellens 

ivm je berichtje bovenaan

Smart Wifi, nu Public Wifi is een hotspot waar je op een ander locatie internet verbinding kan bekomen zie link

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_hot_fon_vs_auto_fon/particulieren/support/internet/internet-onderweg/surfen-op-een-hotspot/wat-is-een-public-wi-fi-hotspot.html?v1=email&v2=help_mas_faq&v3=email_mas_cvm

 

In deze link vind je hulpmiddelen terug om de ‘gewone’ Wifi verbinding te verbeteren.

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_wifi_trouble/particulieren/support/internet/internet-thuis/wifi-netwerk/8-tips-om-uw-wifi-te-verbeteren.html?v1=email&v2=help_mas_faq&v3=email_mas_cvm

 

Geert

 

 


ik denk dat er hier ergens verwarring is met “smart wifi” en “public wifi”.
Nog niet zo lang geleden,  is hier een uitleg gegeven geweest door een prox medewerker i.v.m. met  “home optimizer” en “Wave” en als smart wifi benoemde werd !

Dus ik denk , tenzij ik mij vergis, TS het heeft over Wave , wat eigenlijk een soort smart wifi is aangezien er tussen modem en een toestel die verbinding maakt over wifi met de bbox er onderhandeld wordt of er best over wifi5.0 of over wifi2.4 gewerkt wordt.
Daar speelt naast de home optimizer de wifi booster ook in mee, zie > verbeterde wifi (smart wifi/slimme wifi)
(voetnoot: * Ons doel is om alle klanten de beste wifi-ervaring te bieden. Je wordt persoonlijk op de hoogte gebracht per e-mail wanneer je van deze intelligente wifi kan genieten.)

En ik vermoed zelf dat Proximus smart wifi in public wifi veranderd heeft deels door de komst van Wave om daar dan over smart wifi te kunnen spreken, nee?


Ik heb het even nagekeken. Ik heb van Proximus een mail ontvangen dat slimme WiFi automatisch zou geïnstalleerd worden. Dit zou zou een merkelijke verbetering geven. Niet dus. 


Voor smart wifi bij proximus : google eens met termen "proximus smart wifi"

Wie er iets van verstaat krijgt een gouden kroon voor sinterklaas.


@erik.kellens Maar het kan ook geen verslechtering geven in die zin als je er problemen mee ondervindt en deze uitzet (wat je ook gedaan hebt) sta je terug in de zelfde situatie zoals het vroeger was.


@Cvanloon smart wifi = slimme wifi = verbeterde wifi = “one SSID” = de bbox en/of wifi booster overleggen over welke wifi band (2.4 of 5.0) ze best verbinden = beste prestaties bekomen, dit zou vooral moeten een verbetering moeten geven als je u verplaats met je wifi toestel.
Dit althans volgens de theorie maar tot nu toe kunnen niet alle toestellen daar goed mee overweg!
Gelukkig bij problemen kun je altijd one ssid uitzetten, bij een reset van de modem moet je wel terug eens gaan kijken of deze nog uit staat.


@erik.kellens 

heb je de bbox al eens gereset?

zie link:

 

Geert


Ik heb Bbox al eens gereset. Is ook een nieuwe die ik enkele weken na telefonisch contact heb opgestuurd gekregen. Zou de oplossing zijn werd me toen gezegd.

Probleem is vooral dat WiFi niet stabiel is. Dan sterk, dan weer zwak  of valt weg op plaatsen waar hij voordien sterk was. Snelheidstest home optimizer geeft dit ook aan. Soms slechte ontvangst op enkel meters van bbox.


is dit het geval voor beide wifi2.4 en wifi5.0.

en je weet dat je altijd kunt beroep doen op http://proximus.be/happyhouse 

PS: Nog een vraagje uit interesse:
weet je soms of je al met de “home optimizer-app” al de optie hebt om “One SSID” uit te schakelen, dit was o.a. voorzien voor de toekomst, maar ik weet niet of het al zo ver is?


Ik heb geen smart wifi maar de wifisnelheid is hier ook absoluut niet constant. 

Bvb deze morgen rond 10.00 uur op de 2.4 band had ik via de bbox3 en wifirepeater in mijn luie zetel een internetsnelheid van ongeveer 10 Mbps. Rond de middag bleef daar nog maar 2 Mbps van over. Ben dan overgeschakeld naar de 5.0 band, en daar had ik een goede ontvanst en snelheid van 12 Mbps. Allemaal in dezelfde omstandigheden, zelfde dikke muren, zelfde bbox …..


die is nooit volledig constant want dan zou je altijd in ideale condities moeten kunnen werken 

  • wifi kanaal dat vrij is (hier is 5.0  beter in)
  • geen naburige wifi signalen (hier is 5.0  beter in)
  • en geen wifi stoorsignalen (hier is 5.0  beter in)
  • enz 

Alleen verzwakt 5.0 vlugger ifv de afstand tov 2.4

daarom ook dat smart wifi hier zou moeten in helpen om over te schakelen naar de beste wifi kanaal en band met de beste condities .


Smart Wi-Fi is/was gewoon een firmware update van de B-Box 3 om automatisch een kanaal te kiezen waar het minste apparaten op zitten, wat een probleem is op de 2,4 Ghz band omdat er altijd overlapping is en ook om maar 1 netwerknaam (SSID) uit te zenden in plaats van 2 : met  5 Ghz en met 2.4 Ghz in de naam. Van een echte verbetering kan je niet echt spreken. Gewoon dat dit nu automatisch gebeurd en dat je dit niet meer manueel het kanaal moet aanpassen via de web-interface: 192.168.1.1 (wordt omschreven als One-SSID). Zie ook hier: https://www.proximus.be/nl/id_cr_smart_wifi/particulieren/producten/andere-producten-opties/internetabonnementen/slimme-wifi.html Voor mij persoonlijk is dit puur marketing. Wanneer het signaal al onvoldoende is ga je geen verbetering krijgen met Smart Wi-Fi. Public Wi-Fi zijn eigenlijk hotspots (gedeelde internetverbinding) die standaard ingeschakeld is op alle B-Box 3 modem/routers, zodat je niet meer gebruik moet maken van mobiele data, mits Public Wi-Fi optie inbegrepen is in je abonnement.Om echt Wi-Fi signaal te versterken heb je een wireless extender/repeater nodig liefst met externe antennes of de Wi-Fi booster van Proximus.


Niks nieuws onder de zon is een techniek die al langer bestaat.


@erik.kellens Ik heb je wifi hier nagekeken en op 2.4GHz is je signaal inderdaad niet ideaal.

Je kan op volgende links al enkele tips vinden om het signaal te verbeteren. Als dat niet lukt kan je hier een gratis Happy House interventie boeken zodat onze techniekers dit eens grondig kunnen nakijken

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_wifi_channel_wifi/particulieren/welkom-bij-support/internet/internet-thuis/wifi-netwerk/sneller-wifi-kanaal-via-de-home-optimizer-app-of-de-modem.html

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_wifi_trouble/particulieren/support/internet/internet-thuis/wifi-netwerk/9-tips-om-uw-wifi-te-verbeteren.html


Heb hetzelfde probleem hier, alles al geprobeerd van resets, herstarten etc is het probleem bij u al opgelost intussen?


indien het niet opgelost geraakt heb je altijd de mogelijkheid om een gratis technieker aan te vragen om die bij u thuis alles te laten analyseren

die kun je hier aanvragen > http://proximus.be/happyhouse


Reageer