Je snelheid hangt in eerste instantie af van de lengte van de lijn waarop je bbox/internet box aangesloten is en niet zozeer het type van je internet box. PX adverteert met 100Mps op voorwaarde dat je lijn dit toelaat → internetpolicy
De gegarandeerde snelheid die je minimum zou moeten kunnen halen kun je opvragen → hier.
PS:
→ speedtest voer je uit met een utp netwerkkabel via je laptop/pc (waarmee je de speedtestmeting doet) die je rechtstreeks verbindt met je bbox
(vooraleer je de meting uitvoert, andere utp kabels losleggen op je bbox en ook wifi uitzetten** op je bbox)
- ** voor een bbox3=
Schakel wifi uit door op je modem de on-off-knop naast het wifilampje 3 seconden in te drukken.
Op de voorkant van je modem kun je zien dat het wifilampje niet meer brandt. Dit bevestigt dat het wifi-netwerk uitgeschakeld is.
- ** voor een internet box (& internet box+)=
Schakel wifi uit door op je Internet Box de Wi-Fi-knop 3 seconden in te drukken.
Op de voorkant van je Internet Box kun je zien dat het wifilampje niet meer brandt. Dit bevestigt dat het wifi-netwerk uitgeschakeld is.
Volgens PX een probleem met de lijnkwaliteit, is er een mogelijkheid omdat zelf eens te controleren of te maken?
Wat je wel kunt proberen is een automatisch lijntest laten uitvoeren :
Zelf een lijntest (TBF) initiëren:
- - Bellen naar het nummer 0800 22424.
- - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
- - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur).
- - Er wordt nu een lijntest gestart (TBF).
- - Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
- - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel, waarna DLM terug opgestart wordt.
-
Nu kan je best alles zo laten en de DLM zijn werk laten doen. Zeker de lijntest niet meer herhalen! Want telkens als je de lijntest uitvoert zal je terugvallen op het basisprofiel.
Kan soms wel een week duren vooraleer je een verhoging krijgt.
De overschakeling van een Bbox3(v+) naar internetbox zal u geen merkelijk voordeel opleveren met betrekking tot de op uw vsl2 lijn haalbare snelheid
Deze is functie van de afstand tot de straatkast/telefooncentrale, de kwaliteit van de distributiekabel in het publieke domein (diameter van de koperparen, reparaties op en/of ouderdom van deze kabel, ….) en van het gebruik/de bezetting van deze kabel (aantal gebruikte koperparen t.o.v. de max.capaciteit)
Met een Bbox3(v+) van het type Sagem kon u zelf met de Sagem/Bboxtool zelf nog enig meer gedetailleerd beeld van de situatie van uw dsl-lijn bekomen), dergelijk externe tool is niet beschikbaar voor de internetbox
→
Eventueel gebruik maken van bv. een AVM Fritz!box (voor xdsl) i.p.v. de Proximus internetbox kan hiervoor eventueel een oplossing bieden
Concreet vermoed ik dat u mogelijks aangesloten bent op een uitrusting in een LEX (telefooncentrale), u zich op een afstand van 700 à 1000 m van deze centrale bevindt en dat het een vdsl lijn van het type non vectorised betreft
De door Martin hiervoor reeds aangehaalde website
https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/internetabonnementen-voor-iedereen/kies-jouw-optie/speedtest-internet-connectie.html/
moet u dienaangaande meer duidelijkheid verschaffen
= uw snelheid moet gelijk zijn of (iets) hoger zijn dan een door Proximus opgegeven minimaal gegarandeerde snelheid
@Emiel608 Er is een fout op je lijn, vermoedelijk op de binneninstallatie, waardoor je je snelheid niet haalt. Dit zal moeten nagekeken worden.
Ik zie dat er een afspraak geboekt was deze week, maar dat er niemand aanwezig was. Later werd de afspraak geannuleerd. Was dit je bedoeling ?
Als je toch terug een afspraak wenst mag je dat hier late weten, of via 080022800.