Vraag

Traag uploaden met Fiber

  • 29 April 2023
  • 5 reacties
  • 167 Bekeken

Beste,

 

Hoe kan het zijn dat ik met Fiber via wifi op gsm een uploadsnelheid van +/- 100 mb/s test en dat ik op hetzelfde moment een bestand (160mb) via Wetransfer wil versturen/uploaden en dat dit 15 min. in beslag neemt?...

Op het moment van uploaden waren er slechts twee computers verbonden met internet, waarvan slechts één “actief” op internet (aan het uploaden). Verbinding van computers op fiber loopt via kabels cat6.

Dit vind ik toch moeilijk te begrijpen...


5 reacties

als je uploads doet naar andere servers bv proximus cloud of nog andere servers …. gaat het dan altijd zo traag

Reputatie 6
Badge +2

Hoe kan het zijn dat ik met Fiber via wifi op gsm een uploadsnelheid van +/- 100 mb/s test en dat ik op hetzelfde moment een bestand (160mb) via Wetransfer wil versturen/uploaden en dat dit 15 min. in beslag neemt?...

Op het moment van uploaden waren er slechts twee computers verbonden met internet, waarvan slechts één “actief” op internet (aan het uploaden). Verbinding van computers op fiber loopt via kabels cat6.

 

Bedoel je dat je met een PC aan het uploaden was (Wetransfer) en je gelijktijdig via de GSM een speedtest doet?

  • Een speedtest doen terwijl er andere toestellen bandbreedte gebruiken heeft natuurlijk geen enkele zin. Want dan meet je niet de snelheid van de verbinding, maar het stukje bandbreedte dat nog overschiet. Een speedtest doe je terwijl er geen andere activiteit is.
  • De snelheid via WiFi testen is ook niet zeer representatief; er zijn veel factoren die de WiFi snelheid beïnvloeden.
  • En last but not least: een Upload via WeTransfer wordt vooral beïnvloed door de bandbreedte die Wetransfer hiervoor ter beschikking heeft: het is niet omdat jij een upload hebt van 500 mbps dat Wetransfer servers deze snelheden kan verwerken.

Ik weet dus niet waar je naartoe wilt met je vraag?

Beste,

 

Vorige post betrof inderdaad een upload (Wetransfer) op pc via bekabeld internet (cat6).

De speedtest op de gsm (WiFi), gebeurde via mijn thuisnetwerk TP-Link Deco M9.

Resultaat op de app van Deco gaf zowel tijdens als na het uploaden op pc dezelfde resultaten:

(download: +/- 320Mbps)

(upload: +/- 100Mbps)

 

Bij verschillende speedtests (Proximus, Google, Fast.com) op mijn bekabelde pc kom ik aan een uploadsnelheid van max. 2,6 Mbps!

Via WiFi op gsm haal ik met dezelfde speedtests tussen 35-50 Mbps.

 

Ik heb ondertussen het probleem al kunnen herleiden tot een probleem dat zich enkel op mijn pc voordoet. De andere bekabelde pc’s halen wel een degelijke uploadsnelheid (+/- 50Mbps), maar geen 100 Mbps. Ook bij gebruik van een andere UTP-kabel op mijn pc heb ik hetzelfde voor.

Bijgevolg ligt het echt aan mijn pc zelf. Er zijn geen uploadlimieten ingesteld.

Hoe kan ik dit probleem oplossen?

 

Alvast bedankt!

 

Mvg,

Alexis

Eventueel pc die trage upload heeft direct aan één van de deco’s hangen / of aan de proximus modem indien mogelijk. 

Als er verschillende pc’s zijn  kunnen die toch niet allemaal aan één deco want die hebben volgens mij maar twee poorten.

Proberen waard..

Mvg,

Artie

@VERBRAEKENxBISET

Als je wilt zeker zijn dat er geen invloed is van eender welke ander toestel dan meet je best je snelheid http://speedtest.net bij de bron ,de bbox dus,  met bv je laptop/pc rechtstreeks verbonden met utp kabel aan de bbox,  zonder dat er een verbinding gemaakt wordt door een ander toestel via utp of via wifi met de bbox (bbox wifi uit zetten via wifi knop bv) .

Als dat al OK is,  kan je dan om de speedtest te weten over wifi het zelfde doen maar dan enkel met een toestel op wifi 5.0 dat verbinding maakt met de bbox, terwijl je naast de bbox staat.

zo ben je al zeker dat de bron in orde is want anders kun je alles beginnen te verdenken.

Ook eens de instellingen van je netwerkadapterkaart van je PC eens natrekken

Reageer