Skip to main content
Vraag

TP-Link router als WiFi Booster

• October 8, 2026
  • 3 reacties
  • 30 Bekeken

Een jaartje geleden had ik de AX55 router van TP-Link aangeschaft om te gebruiken als router meteen na de Proximus modem/Internet Box; dit zorgde helaas voor problemen met de TV Box van px… Happerend beeld, wel bereik, en alles werkte ook perfect behalve Proximus TV zelf.

We huren nu al een tijdje een px wifi booster en ik zou deze willen vervangen door een Tplink router (AXE75) en als repeater / acces point instellen; zou dit wel prima werken met de Internet Box, die als router/modem blijft staan deze keer? De Tplink zou wel praktisch boven (op de 1e verdieping) staan van de internet box die op gelijkvloers staat.. is dat veel ‘overlap’ of valt dat mee, dikke beton en muren tussen ook; plus een verdiep… danku!

3 reacties

Martin
  • October 8, 2026

Ik zie dat  er op →  Gebruik je eigen toestellen | Proximus staat :

Ga via myproximus naar Wi-Fi en vink Wi-Fi en EasyMesh™ controller uit. als je via wifi werkt.
Dus vermoed ik dat zelfs al ondersteunt  de AXE75 EasyMesh en Ethernet backhaul dit mogelijks tot conflicten zal kunnen leiden !

Forum|alt.badge.img+2
  • Practitioner
  • October 8, 2026

FYI & FWIW … Ik heb jaren lang gewerkt met de bbox3 zonder de wifi maar met een Tp-link A7 router geschakeld als WAP voor het volledige wifi netwerk hier … MAAR enkel voor internet, NIET voor het TV signaal dat ik altijd wired vanaf de bbox3 gebruikt heb (2 TV’s destijds). Ik had er ook een TP-link repeater bij lopen. Zonder problemen
Nu ik recentelijk een Proximus internet box heb (DSL) gebruik ik nog enkel de repeater (wifi 6E), die WAP is hier niet meer nodig. 
De problematiek die ​@Martin aanhaalt ivm easymesh staat inderdaad exact zo in de richtlijnen maar hoe configureer je een “easymesh” net met slechts EEN externe device? Ik ben akkoord als je een volledige set van meerdere easymesh substations hebt dat de boel kan interfereren met de internet box en je dus via de setting in de internet bow de volledige wifi UITSCHAKELT OOK de boosters, maar er staat nergens dat één externe device kan samenwerken in een mesh netwerk met de internet box … dus ??? toch?  

Martin
  • October 8, 2026

ik zou het terug moeten opzoeken waar ik de uitleg van proximus gevonden heb waar het volgende gezegd wordt:
als er andere EasyMesh-controller aanwezig in je netwerk van een ander leverancier dan Proximus, dit je netwerk kan verstoren.
Maar als TS de AXE75 als AP gebruikt kan natuurlijk ook de EasyMesh controller op de AXE75 uitgezet worden indien er problemen moesten optreden.