Skip to main content
Vraag

structureel probleem slechte internetverbinding (regio Aartselaar, Groenenhoek)

• June 3, 2026
  • 12 reacties
  • 170 Bekeken

Beste,

Ik wil graag een structureel probleem met onze internetverbinding melden.

Wij ervaren ondertussen al maanden een zeer slechte wifi- en internetverbinding thuis. Volgens eerdere contacten zou het probleem te maken hebben met het feit dat onze aansluiting zich relatief ver van het aansluitpunt bevindt (begin van de Groenenhoek), waardoor de internetsnelheid onvoldoende is.

Om het probleem op te lossen hebben we op eigen initiatief reeds een wifi booster geplaatst, maar dit heeft helaas geen merkbare verbetering gebracht. De verbinding blijft onstabiel en de snelheid is vaak onvoldoende voor normaal gebruik.

Aangezien dit blijkbaar een gekend en structureel probleem in onze straat is, zouden wij graag vernemen welke oplossingen Proximus hiervoor kan aanbieden en of er plannen zijn om de situatie in onze buurt te verbeteren.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Met vriendelijke groeten,
Caroline

12 reacties

Martin
  • June 3, 2026

@caroline_delodder 

Omdat een Proximus medewerker niet eerst je om gegevens zou moeten vragen is het best dat je jouw klantgegevens aanvult in je → ForumProfiel voor zover dat nog niet is gebeurd.
je kan in het veld "Ticket"  nog meer relevante informatie vermelden indien je dit nodig acht. Geen probleem voor je privacy,  die gegevens zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers.
Klik daarna onderaan op "sla wijzigingen op" en meld hier even dat je het hebt aangevuld.

Ik heb mijn profiel en klantnummer aangevuld

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • June 4, 2026

Ter info

Uw buurt staat op de website BIPT Dataportal  versie 2026.Q2 ingekleurd (rood) als “gepland voor fiber door Fiberklaar (100% Proximus ondertussen)”

= uitvoering en realisatie: operationeel S2.2027/S1.2028? 

ibpt | Dataportaal - Fibre/Glasvezelkaart

&

Blijkbaar  is er in uw buurt op heden blijkbaar enkel Proximus adsl (<10 Mbps) beschikbaar en ook geen alternatieve oplossing via het coaxiale teledistributienetwerk voorhanden

ibpt | Dataportaal - Atlas van vaste lijnen

De installatie van een Proximus WiFi booster zal inderdaad met deze lage adsl snelheden geen soelaas bieden

In hoeverre Proximus op uw locatie al dan niet voorlopig een oplossing dsl&4G “Tessares” om hogere insternetsnelheden via 4G boost te kunnen bekomen kan enkel een Proximus medewerker u meedelen (= functie van de mogelijkheden/bezetting van de lokale 4G antenne)

Dergelijke dsl&4G aansluiting biedt ook geen oplossing voor Proximus TV

Belgen op MWC: Tessares combineert 4G en DSL in afgelegen gebieden - ITdaily

HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • June 4, 2026

@caroline_delodder Het klopt inderdaad dat je lijn geen hoge snelheden kan halen. Uw lijn haalt max 9Mbps omwille van de afstand tussen uw woning en ons aansluitpunt. Er is nog geen VDSL of Fiber beschikbaar momenteel (zie info hierboven van M_016)

Werkte het vroeger wel stabieler ? Ervaar je sinds enkele maanden extra problemen (via kabel of enkel op je toestellen die via Wifi verbonden zijn) ? 

Martin
  • June 4, 2026

@HadewychT als ik het goed voor heb zal de tessares oplossing niet mogelijk zijn als je maar 9Mbps haalt met je VDSL verbinding of is er geen minimum vdsl snelheid vereist en is het alleen een max vdsl snelheid waarbij tessares niet wordt toegepast ?

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • June 4, 2026

De dsl&4G oplossing is mogelijk op lijnen vanaf +/- 1Mbps download maar wordt slechts toegepast op dsl lijnen tot 16 Mbps download (cfr Fr forum)

De vraag is evenwel of Proximus aldaar nog deze oplossing kan aanbieden (laat de bezetting van de lokale 4G antenne dit nog toe?); de “Tessares” oplossing dsl&4G is zo wie zo een aflopend verhaal (enkel met Bbox3 Sagem)

De vraag van HadewychT is evenwel of de onstabiliteit al dan niet lokaal is (bv. indien toestellen aangesloten zijn op WiFi of ook op deze toestellen indien ze via ethernetkabel op de Proximus BBox/internetbox aangesloten zijn)

een lokaal Bbox/internetbox probleem kan door een vervanging ervan opgelost worden

Indien het probleem (onstabiliteit) de wijten is aan fouten op en/of de bezetting van de dsl infrastructuur in het publieke domein wordt het een ander verhaal 

Met dsl lijnen van 9 Mbps is het mijns insziens met meerdere personen gelijktijdig het internet te raadplegen en /of aan teleworking te doen in deze tijd eerder problematisch 

Voor zover mij bekend is er een wettelijke minimum verplichting van 10 Mbps download (P. De Sutter destijds als minister telecom) maar is er sinds 2013 tot op heden geen universele dienstverlener meer aangeduid door het BIPT/wetgever zodat deze verplichting de facto dode letter blijft

Martin
  • June 4, 2026

@M_016 bedankt voor de info en om mijn geheugen eens op te frissen, ik wist dat er iets was van een minimum van 10mbps, en ik dacht dat het iets te maken had met tessares, maar het had inderdaad iets te maken met De Sutter! 
De bbox3 van sagemcom zou volgens mij nog geen belemmering mogen zijn om tessares toe te passen, aangezien ze nog niet uitgefaseerd worden. 
Enfin we horen wel of er van PX uit nog een oplossing kan komen.

HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • June 8, 2026

@Martin We kunnen inderdaad bekijken met ​@caroline_delodder of haar lijn hiervoor in aanmerking komt. We wachten eerst op meer info ivm de exacte problemen van haarzelf om zo de beste oplossing te kunnen geven. 

Bedankt voor jullie input! ​@Martin ​@HadewychT ​@M_016 
Ondertussen kwam een proximus medewerker bij ons thuis om de snelheid te meten. Hij bevestigde dat het ondermaats was en ver onder het gemiddelde, ( als ik het juist heb onthouden 8mbps). Hij heeft de modem vervangen en tot op heden merken we hier geen resultaatsverschil.

“Werkte het vroeger wel stabieler ? Ervaar je sinds enkele maanden extra problemen (via kabel of enkel op je toestellen die via Wifi verbonden zijn) ? “
Wij wonen hier een 8 tal jaar en hebben steeds zeer traag internet gehad. Sinds een jaar valt het op dat wij geen meerdere toestellen tegelijk kunnen gebruiken op ons wifi netwerk (bijv laptop en gsm).
Wij werken voor tv via kabel, maar gsm en laptop werken op wifi. Ook de tv (digitaa) hapert soms savonds wanneer iemand anders zijn laptop gebruikt.

De medewerker heeft vastgesteld dat alles klaarstond voor fiber maar had geen idee wanneer die aansluiting effectief kan gebeuren. 
Ook had hij geen voorstellen voor het verbeteren van onze snelheid / gebruiksgemak van de wifi. Hij sprak ook over de afstand naar de aansluitingskast.

Ik vind het ongelofelijk dat wij “zoveel” betalen voor iets wat allesbehalve naar behoren werkt (zeker in vergelijking met de huidige standaard van 5G/wifi enz)

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • June 11, 2026

Best een verdere reactie van ​@HadewychT afwachten: is de oplossing dsl+4G “Tessares” op uw locatie al dan niet mogelijk (= laat de bezetting van de de “lokale 4G antenne” dit al dan niet nog toe)

Ik vrees dat er in afwachting van de installatie van fiber Fiberklaar in uw omgeving voorlopig geen andere oplossing is (tenzij via mobiele “unlimited” abonnementen (maar daar is en blijft de beperking  300 GB/maand versus 3 TB/maand via het vaste net)

Weet iemand hoe je een klacht kan indienen bij Proximus? 
Zelfs als er structureel geen verbetering mogelijk is (momenteel) is het onaanvaardbaar dat wij de volle pot betalen voor ons internet! wij kunnen geen 2 toestellen tegelijk gebruiken

Martin
  • June 18, 2026

Als je via de normale wegen Contact Proximus klantendienst: telefoon, chat, e-mail | Proximus 

tot geen oplossing komt kan je altijd klacht indienen via de ombudsman van telecom → Een telecomklacht indienen bij de ombudsdienst