eindelijk vooruitgang, derde technieker langsgeweest, na 15 min vastgesteld dat de modem niet fatsoenlijk werkte, gaf zoals ik reeds vermelde volgens hem ook maar 20 mbps, en stond op 60 afgesteld. Dus modem eruit en een nieuwe erin, booster terug en na bijna 3 weken speelt tv terug zonder storing, lijn was ook niet gestoord zoals vermeld dagen terug., er daarvoor moet men dan hemel en aarde bewegen om toch eens langs te komen. Vind dit zeer erg hoe men trouwe klanten behandeld. Maar goed dat ik nog iets van computers ken, maar ja, men geloofde mij niet.
Zit nu wel met een neveneffect, mijn printer kan niet meer online (wifi6 zit in 5 ghz band en die printer op 2,5 ghz. Misschien nog ander verrassing in petto camera?? Zullen zien.
Moet nu wel een pallet materiaal gan terugsturen binnenkort(decoders, 2 tp ltm , enz) allemaal onnodig als men accuraat gereageerdhad, zeer spijtige zaak).
Eindelijk, na18 dagen heeft de derde technieker, het probleem opgelost. Er was geen storing meer op de lijn volgens hem, wel stelde hij na 15 min vast dat de modem een snelheid van 20 mbps gaf, en ingesteld was op 60 mbps. Dus raar, na 5 vastegesteld dat de nieuw wifi6 internetbox slecht was, deze vervangen en booster terug(werkte toen wel), tv werkt perfect.
Dus dat was de fout, had het nochthans gezegd, maar neen ik meet verkeerd. Neen ik was juist.En lijngaf geen storingen meer (was 2 dagen ervoor gelast, niet zoals men vertelde op 06/01 maar 150 m verder). Goed dat ik enige kennis van die zaken had anders waren we nog een tijdje bezig geweest.(nu was het tv kijken via laptop en kabel naar tv)
Dus heel deze miserie kon men op 2 dagen opgelost krijgen, ipv 18 dagen trouwe klanten van hier naar daar rond te sturen, en maar te liegen over alles zodat ik zou zwijgen. Neen, het telefoontje van gisteren heeft toch geholpen.
Enfin, zit nu wel met de nevenverschijnselen, printer is niet meer bruikbaar online, werkt niet op 5ghz zoals wifi6, max 2,5 ghz. misschien nog zaken die niet meer zullen werken camera eens testen . maat tv werkt tot nu toe perfect
afwachten of alles nu stabiel blijft
je bbox4 zendt onder de zelfde SSID naam zowel wifi-5.0 uit alsook wifi-2.4
maar met sommige printers zijn er problemen met de bbox4.
is het wifi wachtwoord op je printer aangepast aan deze van de bbox4 ?
martin, de wifi heeft een ssid en passwoord dathetzelfde is als die van de bbox3. Heb die proberen overnmen naar printer doch dat lukt me nog niet. zaf toen staan in handleiding dat hij enkel werkt op 2,5 ghz en zag op mijn gsm wifi6 , 5 ghz staan. Had het gedaan met wifi via usb kabel van laptop overnemen naar printer, doch dat wil hij niet doen (zie wel dat laptop op wifi6 zit op 5ghz band). Eens een oudere laptop nemen die op 2,5 ghz draait (vermits ze volgens u alle 2 worden uitgezonden). Het proberen waard. THX
Sommige oude toestellen kunnen daar niet goed weg mee met “One SSID”** (zelfde SSID naam voor zowel 5.0 als 2.4) en mss is dit het geval met je printer.
**(Er wordt ook niet meer gesproken van "One SSID" bij de bbox4 :maar wel over “Identieke configuratie op alle frequentiebanden” )
Je zou kunnen One SSID** uit zetten op je bbox4 via http://proximus.be/myinternet
Kijk onder Internet (bvb Internet Maxi of zoiets .)
Ga naar TAB WiFi
WiFi Beheren
Privé wifi
Identieke configuratie op alle frequentiebanden (OFF) uitzetten dus
(ON) Proximus-Home-XXXXXXWachtwoord
************
2.4 GHz
WPA2-Personal
(ON) Proximus-Home-XXXXXX-5GHzWachtwoord
************
5 GHz
WPA2-Personal
Als het ook nog niet werkt, kan er nog een andere reden zijn dat het niet werkt:
De oorzaak is terug te vinden in de PMF-functie (Protected Management Frames) die een extra beveiliging toevoegt aan WPA2 en in tegenstelling tot de Bbox 3 is deze standaard aanwezig in de internetbox=bbox4.
PX heeft dit probleem vooral gezien op Huawei-smartphones en HP-printers.
@Martin helaas, de printer krijg ik niet meer op het netwerk. Verschillende methodes hier op forum gebruikt. Dit zou men toch best vooraf vertellen vooraleer over te gaan tot vervanging van de modem. Maar ja, nu werkt alles al 4 dagen stabiel, dus dan maar printen met kabel
@reynkust
Ter bijkomende info:
Eventueel via wifi direct mss als je printer dit ondersteunt »→ Printen via Wireless Direct met HP Mobile Printing - HP
thx, neen die printe heeft geen bedieningsscherm , dus zal niks kunnen instellen. Toch bedankt voor de info.
@reynkust
Nog ter bijkomende info: mss kan het via deze weg zonder bedieningsscherm, indien windows hem terugvindt?
Windows 11 Wifi direct:
Settings >> Bluetooth & Devices >> Printers & Scanners >> Add a Printer or scanner "Add Device" >> Show Wi-Fi Direct Printers (Or add manually) ....
morgen, na men les over smartphone aan senioren , eens proberen langs deze weg; Thx
@martin, helaas lukt het ook niet met deze methode
heb nu wel een andere practische vraag, men heeft hier een internet box, geplaats (2x) , plus booster, + tvbox voor tv in orde te krijgen. De booster moest ter vervanging van de wifibridge die in gebruik was en die niet compatible was met de tv-box beweerde de technicus. Nu las ik ergens dat die wifi bridges wel werken, ook bij iemand die een nieuwe internetbox had geplaatst. Vermits de fout hier, een defecte of slechte nieuwe internet box was, was het misschien niet nodig geweest van die wifi bridgen uit te schakelen (heb die destijds zelf gekocht en liggen hier nu ), kan ik die eventueel gebruiken om wifi te verbeteren in de veranda, door ze opnieuw te instaleren(zoals aangehaaldin die post) of heeft dit geen zin.Anders moet ik ze buitenkieperen als stort.
@reynkust
Ik zou dit gewoon uitproberen, er waren wel twee versies van bridges de eerste ondersteunden wifi-n en dan later is er versie uitgekomen die wifi-ac ondersteunt.
Wifi-6 ondersteunen ze niet zoals de bbox4 = Internet box, maar op zich niet direct een probleem.