Skip to main content

Gelet er nu veel meer geskyped of andere videochats gebeuren, heb ik mijn pc aangesloten via ethernet in de hoop sneller internet te hebben… echter, de testen doen uitschijnen dat de snelheid zelfs lager is dan het gegarandeerd minimum… 

daar komt nog eens bij dat we de laatste tijd op het tv toestel bij het bekijken van opnames ook vaak haperingen hebben. 

Wat kunnen wij doen om de snelheid te verhogen? Wij betalen voor een maxi pack met 100 Mbps en krijgen hier maar 1/4de van…

schermafdruk voor mijn lijnnummer
schermafdruk speedtest
   

@MrBalou89 Ik heb even nagekeken en de snelheid dat op je modem toekomt is 30 Mbps in download. Het resultaat dat je hier dus post is normaal voor jou lijn. De snelheid die je kan krijgen is afhankelijk van de technologie beschikbaar waar je woont en de afstand tot de verdeler kast. Het kan dat je lijn in de toekomst nog automatisch verhoogd zal worden, nu kan ik hier geen garantie op geven. 


kijk eerst eens op http://proximus.be/internetsnelheid die je max gegarandeerd zou moeten hebben

Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13
om je lijnwaarden (snelheid) uit te lezen om de concrete situatie in te schatten
Sagemtool downloaden > klik hier
waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.
(speed=actuele/max snelheid, enz…..)

NB: je te behalen snelheid  heeft niks te maken met het soort abonnement die je hebt enkel met de kwaliteit/lengte/verzwakking van de lijn waarop je aangesloten bent (voorwaarden op Proximus website)


Ter info: om te zien wat de Sagemtool u eventueel kan vertellen

https://nl.forum.proximus.be/internet-10/traag-en-onstabiel-internet-50044

&

Ik lees dat de auteur stelt dat de gegarandeerde minimumsnelheid op zijn adres niet gehaald wordt.

Ik vermoed dus dat de snelheid op de betrokken lijn om één of ander reden (storingen in & interventie op de distributiekabel waarin de lijn zich bevindt) door het Dynamic Line Management systeem (DLM) automatisch (en mogelijk tijdelijk) teruggezet werd op het “provisioning profile” (startprofiel) van 30 Mbps bruto (netto = +/- 90%) 

In de toekomst (dagen/weken) kan deze snelheid in functie van bekomen nieuwe testresultaten door de DLM automatisch terug verhoogd worden tot de gegarandeerde minimum snelheid xyz en eventueel zelfs hoger

Van belang hierbij zijn o.a. de noise margin  en de maximum bitrate


dat is wat @SamuelD  ook uitlegt

@MrBalou89  wat uitleg over de DLM

https://www.edpnet.be/nl/support/bestellen/internet/meer-informatie-over-dsl-technologie/wat-is-dlm-(dynamic-line-management).html

 


Aan de snelheid kunnen we jammer genoeg niet veel doen, maar ik zie dat je ook spreekt van haperingen bij het bekijken van opnames. Is dat enkel bij opnames of soms ook bij live TV kijken ? Klopt het dat  je decoder al via kabel verbonden is met je B-box, niet draadloos ? 


Aan de snelheid kunnen we jammer genoeg niet veel doen, maar ik zie dat je ook spreekt van haperingen bij het bekijken van opnames. Is dat enkel bij opnames of soms ook bij live TV kijken ? Klopt het dat  je decoder al via kabel verbonden is met je B-box, niet draadloos ? 

 

Dus de snelheid is een probleem van mijn woonplaats als ik het goed begrijp? Zijn er plannen om de situatie hier beter te maken?

 

De decoder is inderdaad via de kabel aangesloten. Het is voornamelijk bij opnames maar bij live tv gebeurt het ook wel af en toe. Ik heb al 2x gechat met de support en 1x diende ik alles te resetten, geen oplossing, een andere maal moest ik de ethernet kabel in een andere poort op de modem steken, ook zonder veel resultaat. 

 

kijk eerst eens op http://proximus.binternetsnelheid die je max gegarandeerd zou moeten hebben

Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13
om je lijnwaarden (snelheid) uit te lezen om de concrete situatie in te schatten
Sagemtool downloaden > klik hier
waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.
(speed=actuele/max snelheid, enz…..)

NB: je te behalen snelheid  heeft niks te maken met het soort abonnement die je hebt enkel met de kwaliteit/lengte/verzwakking van de lijn waarop je aangesloten bent (voorwaarden op Proximus website)

 

de eerste link werkt niet, zou hier een foutje in geslopen zijn toevallig? Ik heb op de bbox gekeken en hier staat technicolor op, kan dit? ook kan ik de tool niet gebruiken, aangezien ik apple heb, draait geen .exe files.

 

Ter info: om te zien wat de Sagemtool u eventueel kan vertellen

https://nl.forum.proximus.be/internet-10/traag-en-onstabiel-internet-50044

&

Ik lees dat de auteur stelt dat de gegarandeerde minimumsnelheid op zijn adres niet gehaald wordt.

Ik vermoed dus dat de snelheid op de betrokken lijn om één of ander reden (storingen in & interventie op de distributiekabel waarin de lijn zich bevindt) door het Dynamic Line Management systeem (DLM) automatisch (en mogelijk tijdelijk) teruggezet werd op het “provisioning profile” (startprofiel) van 30 Mbps bruto (netto = +/- 90%) 

In de toekomst (dagen/weken) kan deze snelheid in functie van bekomen nieuwe testresultaten door de DLM automatisch terug verhoogd worden tot de gegarandeerde minimum snelheid xyz en eventueel zelfs hoger

Van belang hierbij zijn o.a. de noise margin  en de maximum bitrate

 

als ik het goed begrijp, kan ik hier zelf niet aan doen? het DLM systeem zorgt zelf voor de metingen, controle?

 

 

dank alleszins voor de vele antwoorden!

 

 

 

als ik het goed begrijp, kan ik hier zelf niet aan doen? het DLM systeem zorgt zelf voor de metingen, controle?

inderdaad zie link i.v.m. met DLM die ik meegestuurd heb.
https://www.edpnet.be/nl/support/bestellen/internet/meer-informatie-over-dsl-technologie/wat-is-dlm-(dynamic-line-management).htm

 

 


de eerste link werkt niet, zou hier een foutje in geslopen zijn toevallig? Ik heb op de bbox gekeken en hier staat technicolor op, kan dit? ook kan ik de tool niet gebruiken, aangezien ik apple heb, draait geen .exe files.

@MrBalou89 link moest inderdaad deze zijn > http://proximus.be/internetsnelheid 

Er is geen tool voor Technicolor en ook niet om op Apple te draaien 

Het tool werd gemaakt door een forumlid “Qless” op http://userbase.be 


de eerste link werkt niet, zou hier een foutje in geslopen zijn toevallig? Ik heb op de bbox gekeken en hier staat technicolor op, kan dit? ook kan ik de tool niet gebruiken, aangezien ik apple heb, draait geen .exe files.

@MrBalou89 link moest inderdaad deze zijn > http://proximus.be/internetsnelheid 

Er is geen tool voor Technicolor en ook niet om op Apple te draaien 

Het tool werd gemaakt door een forumlid “Qless” op http://userbase.be 

best Martin, de eerste schermafdruk in mijn originele post was van die link. ik zet hem hier nog eventjes bij. mijn verwondering bestond vooral dat er stond, 100 Mbps geadverteerd, maximumsnelheid voor 59% van de lijnen is 45,6 Mbps en gegarandeerde maximum en minimum is 27,9 Mbps en ik haalde maar 26,5 tijdens de meting. 

 

 

de gegarandeerde snelheid 30/10 is je basis gevectoriseerde VDSL snelheid , deze is dus in funtie van je lijn lengte /lijn verzwakking, daarop probeert de DLM om deze snelheid te verhogen en dat probeert hij gedurende verschillende weken, soms lukt die na een week maar het kan ook veel langer duren, want de DLM kan dit maar alleen als de stabiliteit in orde blijft bij u door deze snelheidsverhoging maar ook moet de stabiliteit in orde blijven bij andere klanten die in de zelfde distributiekabel zitten als u.

30/10 is de theoretisch snelheid en daarom dat je praktisch gezien 27.9 kunt halen maar dan mag er bvb geen decoder opstaan (aan het video streamen zijn) of op andere toestellen die met de bbox verbinding maken bv aan het downloaden zijn enz…. daardoor wordt die snelheid naar beneden getrokken en meet je via  https://pxs.speedtestcustom.com/ iets lagere snelheden, als je de speedtest doet via wifi kan die nog lager uitvallen, dus daarom best altijd meten terwijl bekabeld verbonden bent aan de bbox.


 

Ik moet het al maanden met hele lage snelheden doen. (Zie screenshot)


We hebben alles geprobeerd. Proximus heeft nieuwe modem gezet, alles uitgemeten, technieker langsgekomen (happy house), ... maar er is volgens de technieker "niets aan te doen". Dit is niet echt het antwoord dat ik verwacht van een firma zoals Proximus. Die downloadsnelheden zijn abnormaal traag.

Wat is er voorzien ter compensatie als Proximus de gegarandeerde minimum downloadsnelheid niet kan halen?


Wat geeft  http://proximus.be/internetsnelheid aan wat  je als max gegarandeerd zou moeten halen.

Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13
om o.a. je lijnsnelheid uit te lezen.
Sagemtool downloaden > klik hier
waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.


http://proximus.be/internetsnelheid geeft 15,4 Mbps downloadsnelheid aan.

Die sagemtool zal voor mij niet werken want ik heb een mac en de sagemtool is een windows executable.

Mijn huidige snelheid is nog slechter dan gisterenavond (9,95 Mbps download).

 

Mijn vraagt blijft dezelfde: Wat is er voorzien ter compensatie als Proximus de gegarandeerde minimum downloadsnelheid niet kan halen?

 

 


Compensatie kun je altijd aanvragen.(maandag pas komt iemand van prox hier terug langs)

Meet je die speed op de wifi band 5.0 en als je dicht  van de bbox staat

best is hem meten ams met een toestel (pc/laptop bijvoorbeeld) rechtstreeks aangesloten bent aan de bbox direct met een utp kabel

Maar als je zegt dat Proximus het niet opgelost krijgt dan zijn ze natuurlijk op de hoogte en weten ze dat er een probleem is en zou van hen uit uiteindelijk de oplossing moeten komen!

Mss best afwachten wat Proximus medewerkers maandag voor u kunnen betekenen.


@pdhoore 

Ik vermoed dat: u aangesloten bent op een LEX (of LDC) op een afstand van +/- 700 à 1000 m en dat uw lijn een startprofiel van het type non vectorised LP281 16.5/2.0 Mbps heeft

Kan het zoals aangestipt door @Martin dat bovenstaande speedtest 10/4 in WiFi uitgevoerd werd en/of dat er nog andere apparaten/toepassingen actief waren (bv. decoder + 6 Mbps download verbruik)?

 

Mogelijks heeft de DLM uw startprofiel enkel voor upload verhoogd en zijn andere snelheidsaanpassingen niet mogelijk zonder dat klanten met koperparen op dezelfde distributiekabel  elkaar verstoren

 

Mogelijks bevindt u zich in een zgn witte/grijze zone (geen of slechts 1 netwerkoperator biedt een minimum snelheid van 30 Mbps)

https://nl.forum.proximus.be/jouw-ideeenbus-52/breedbandinternet-in-de-grijze-witte-zones-30-mbps-in-2020-oplossingen-type-xdsl-4g-proximus-versus-kpn-50101

zie lijst BIPT (xls-formaat) hierin

= eventueel nakijken of de teledistributie u een beter/sneller aanbod kan geven

anders zit er niets anders op dan een upgrade naar een lijn van het vectorised type af te wachten ( Proximus medewerkers kunnen u enkel laten informeren over de korte termijn planning hieromtrent +/- 6 maand max.); een standaard  start vectorised lijnprofiel voor een afstand tot 1 km is 30/10 (LP135) 

vanaf p.19 info over schrappen van LEX (bv. 13LUM = Lummen in zone 013 gepland voor 06/2021)

https://www.proximus.be/dam/jcr:17762199-5a11-47de-ba81-69f3306288af/cdn/sites/wholesale/document/access/network-transformation-outlook-2018-2022-2018-01-10-without-TC~2020-02-24-15-06-32~cache.pdf

 


vectorised zal het zeker al niet zijn

Maar het zou beter zijn dat Proximus de reden opgeeft waarom het het niet verbeterd kan worden en als iets beters in het vooruitzicht is op korte termijn.


@M_016 bedankt voor de uitleg, maar daar heb ik op dit ogenblik niets aan. 

 

Het komt erop neer dat ik de de gegarandeerde minimum downloadsnelheid niet haal. Wat de oorzaak daarvan is laat mij koud. Als men iets garandeert dan moet men dit ook kunnen leveren, zo simpel is het.

De opmerking van bekabeld te gaan werken ipv WiFi is een opmerking die anno 2020 niet meer zou mogen gemaakt worden. Wie werkt vandaag nog puur bekabeld? Mijn mac heeft zelfs geen RJ45 aansluiting meer. Als ik minder dan 1 meter van de bbox zit mag dat allemaal gewoon niet uitmaken.

Ik wil inderdaad een korte termijn oplossing.

Ik hoop dat proximus maandag dit forum leest en actie onderneemt.

 

 

 

 


Ik vrees dat u op basis van uw laatste bericht wel degelijk de gegarandeerde minimumsnelheid haalt nl 16/2 (zelfs 16/4)

U dient rekening te houden met:de verhouding netto/bruto (= overhead / encapsulation) 

Of er eventuele vooruitzichten op verbetering op korte termijn zijn kunt u inderdaad enkel van Proximus medewerkers te weten komen

 

P.S.

Ook bij bv. de teledistributie zult  van een kale reis thuiskomen indien u bv. verwacht bij een aangeboden snelheid van 100 Mbps in WiFi 100 Mbps te zullen halen

 


@pdhoore Dat inderdaad zo dat het alleen en enkel en alleen Proximus zelf is die daar iets zou kunnen aan doen om dit op één of andere manier voor u te verbeteren.
En het belangrijkste is dat je vooral geinformeerd wordt er eventueel op korte termijn nog zou voorzien kunnen zijn zelf al is het pas op langere termijn mogelijk dat je tenminste weet waar je aan toe bent.

Maar het is wel zo dat je een speedtest moet uitvoeren bekabeld om meer zekerheid te hebben of je deze gegarandeerde snelheid ongeveer kunt benaderen en dit door best wifi uit te schakelen op je bbox bvb via de wifi knop vooraan en op de ethernet poorten alleen de kabel laten steken van het toestel (bvb pc / laptop) waarmee je de speedtest uitvoert zodat je zeker bent dat er geen andere apparaten je snelheid kunnen beïnvloeden .

Als je dan toch niet via utp kabel kan meten dan doe je dit ipv zoals uitgelegd met een pc of laptop dan op de wifi-band 5.0 (SSID= wifi-5.0-xxxx) en dit terwijl je dicht bij de bbox staat, maar best niet via de 2.4 Mhz wifi-band.

( als slot 14.7 is een snelheid die overeenkomt met wat je moogt verwachten aangezien 15.4 beloofd wordt)


Reageer