Skip to main content
Vraag

Snelheid internet

  • September 28, 2025
  • 6 reacties
  • 73 Bekeken

Hallo,

Na wat testen uit te voeren kom ik tot de conclusie dat de snelheid van ons netwerk zeer traag is.Ik heb altijd gedacht dat dit aan ons binnen netwerk lag maar van buiten af haal ik ook maar max 20/mb sec aan de router met ethernetkabel.

Als we meerdere toestellen tegelijk gebruiken dan hapert er wel iets.Ik heb alles al gedaan van resetten tot alle toestellen afsluiten. 

Volgens de snelheidstest op ons adres krijgen wij ook maar max 23mb/sec binnen, is het mogelijk dat wij dit kunnen verbeteren of liggen wij op een slechte plaats in de straat.

 

Er kunnen geen reacties meer worden geplaatst op dit onderwerp.

6 reacties

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • September 28, 2025

Proximus medewerkers (moderatoren) zijn vanaf maandag terug aanwezig op dit publieke forum

 

Ik vrees evenwel dat deze inderdaad “vrij beperkte” snelheid te wijten is aan

de afstand tot de straatkast (of telefooncentrale):  1 km of meer?

de gebruikte vdsl2 technologie: aangesloten op “oude” non vectorised  apparatuur in een gebouw van een (ondertussen verwijderde) telefooncentrale? 

 

Gegarandeerd 25/2 Mbps down/up bruto (+/- 90% netto)

Kans van 71% op 30/6 Mbps bruto

 

 


Martin
  • September 28, 2025

&

@Isabelle3945 

indien je nog een Bbox3 van het type Sagem moest hebben, kan je via het Bbox sagem tool,  als “user” met het “user password” (op de sticker van de bbox terug te vinden) inloggen zodat je meer info krijgt over je lijn waarop je aangesloten bent.

Het bbox sagem tool kan je downloaden  hier → Bboxtool .


  • Auteur
  • Apprentice
  • September 28, 2025

Als ik de tool gebruik krijg ik onderstaande uitkomst.

Als ik het goed kan lezen zitten wij 839m van de “straatkast” en is het waarschijnlijk daardoor dat de snelheid minder is.

[code]
B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   24.998 kbps
Upstream current bit rate:     3.000 kbps

Downstream max bit rate:       32.636 kbps
Upstream max bit rate:         6.041 kbps

Downstream attenuation:        25,2 dB

Downstream noise margin:       7,7 dB
Upstream noise margin:         13,6 dB

Vectoring down:                no
Vectoring up:                  no
Modem vectoring compatible:    no
ROP vectoring compatible:      no

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   unknown
Estimated distance:            839 m

Proximus profile name:         25/3
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
[/code]
 


Martin
  • September 28, 2025

ja en je Downstream noise margin:  7,7 dB is lager dan 9dB dus zal er geen verhoging meer inzitten en daarboven op zoals je kunt ook zien uit de gegevens van het tool, zoals M_016 geschreven heeft “aangesloten op oude non vectorised  apparatuur”


Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • September 28, 2025

Als Proximus deze dsl lijn (en andere lijnen in uw buurt) van het type non vectorised naar het type vectorised zou kunnen omschakelen, zit er mogelijks een ietwat hogere snelheid in (c.30/10 Mbps)

 


GeertC
Forum|alt.badge.img+4
  • Moderator
  • September 29, 2025

@Isabelle3945 

Ik heb je aansluiting uitgemeten, je hebt een bandbreedte van 25 mbts.

De resultatien die je bekomt met de speedtest zijn correct.

De kwaliteit van de aansluiting is goed, we meten geen storingen.

 

Geert