Beantwoord

Snelheid internet

  • 28 maart 2020
  • 27 reacties
  • 305 Bekeken

Wij zijn onlangs verhuisd en hebben onze aansluiting mee verhuisd.

Wij hebben het proximus maxi pakket die ons in beste omstandigheden 100 mbps zou kunnen geven. De speedtest toont echter resultaten niet hoger dan 27. 

Ik heb alles nagekeken van drivers op de pc en ook de gebruikte kabel is van de juiste kwaliteit om meer data te kunnen verwerken. De modem is de B-Box 3V+

 

Deze snelheid lijkt mij toch veel te laag voor een maxi pakket?

icon

Beste antwoord door Martin 28 maart 2020, 14:39

@Niilo je kunt ook eens proberen om de DLM te triggeren als volgt

  • - Bel 080022424 (met om het even welke telefoon/gsm), en voer je lijnnummer in.
    - houd ook je klantnummer bij de hand die bestaat uit 9 cijfers
    - Wacht tot gans op hete einde van het bericht, en sluit dan pas af.

NB: als je de melding krijgt dat je het resultaat op de decoder gaat zien daar moet je u niks van aantrekken want dit gebeurt toch niet.

Bekijk origineel

27 reacties

uw maxi pack bepaalt echter de snelheid niet wel de lengte verzwakking van je lijn waarop je aangesloten bent, wat je we zou moeten halen is de maximum gegarandeerde 

snelheid die je hier kunt vinden > http://proximus.be/internetsnelheid 

Ok, bedankt voor het antwoord.

 

Volgens die test is het minimum 62.4 en max 86.3

 

Alles is aangesloten met de juiste kabels en de modem staat 2m van straat en de pc staat nog geen meter verder.

Enig idee waar dit probleem kan zitten ?

als je speedtest https://pxs.speedtestcustom.com/  doet dan doe je deze best via een pc/laptop die direct verbonden is met een netwerkkabel aan de bbox zelf.

Best ook eens het volgende controleren:

  • via MyProximus > mijn producten > internet  actuele snelheid down/
  • Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13
    om je lijnwaarden (snelheid) uit te lezen om de concrete situatie in te schatten
    Sagemtool downloaden > klik hier
    waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.


B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   30.063 kbps
Upstream current bit rate:     10.062 kbps

Downstream max bit rate:       94.755 kbps
Upstream max bit rate:         39.042 kbps

Downstream attenuation:        8,3 dB

Downstream noise margin:       28,1 dB
Upstream noise margin:         27,4 dB

Vectoring down:                no
Vectoring up:                  no
Modem vectoring compatible:    no
ROP vectoring compatible:      no

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            163 m

Proximus profile name:         30/10
Proximus DLM profile:          no
Proximus repair profile:       no
[/code]
 

Dit zijn de resultaten van de tool met de pc die rechtstreeks verbonden is met de modem.

@Niilo ja nu wordt het duidelijk je zit nog op een ROP glasvezelstraatkas  die nog niet gevectoriseerd is vandaar dat je maar 27 Mbps haalt en de DLM heeft je  blijkbaar ook niet op een hogere snelheid kunnen zetten

Je zou maandag van iemand van proximus moeten te weten komen of de DLM actief staat op je lijn en ten tweede of er in de nabije toekomst voorzien is dat de glasvezel straat kas zal gevectoriseerd worden of het zou moeten zijn dat je nog op een centrale aangesloten bent waar geen vectoring mogelijk is, in ieder geval zij kunnen die informatie bij de specialisten opvragen

hoe werkt de DLM > https://www.edpnet.be/nl/support/bestellen/internet/meer-informatie-over-dsl-technologie/wat-is-dlm-(dynamic-line-management).html

non vectorised basis profiel 

30 Mbps 

non vectorised maxDLM profiel

70 Mbps 

Ah ok

 

Dan heeft het duurder pakket ook weinig zin.

Wat bedoelt u met DLM?

 

Nog eens bedankt voor de feedback!

 

@Niilo zie de link in mijn vorige bericht met uitleg over DLM

er bestaan inderdaad goedkopere abo’s zie bvb

https://www.proximus.be/nl/id_cr_other_packs/particulieren/packs/packs/andere-pack-combinaties.html

@Niilo je kunt ook eens proberen om de DLM te triggeren als volgt

  • - Bel 080022424 (met om het even welke telefoon/gsm), en voer je lijnnummer in.
    - houd ook je klantnummer bij de hand die bestaat uit 9 cijfers
    - Wacht tot gans op hete einde van het bericht, en sluit dan pas af.

NB: als je de melding krijgt dat je het resultaat op de decoder gaat zien daar moet je u niks van aantrekken want dit gebeurt toch niet.

Deze trigger heeft wel degelijk effect gehad,

 

 PING ms

8

 DOWNLOAD Mbps

63.12

 UPLOAD Mbps

18.74

 

Het mimimum via proximus maar wel een duidelijk verschil!

 

 

@Niilo na deze trigger heeft de DLM tijd nodig om je te proberen in stappen  naar deze max snelheid te brengen maar aangezien  de het sagem tool dit aangeeft:

Downstream max bit rate:       94.755 kbps
Upstream max bit rate:         39.042 kbps

moet je zeker geen 90 Mbps verwachten

je zou nu eens opnieuw uw lijnwaarden  opnieuw kunnen uitlezen met het sagemtool.

Idd, de resultaten zijn anders nu


B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   69.999 kbps
Upstream current bit rate:     29.999 kbps

Downstream max bit rate:       120.167 kbps
Upstream max bit rate:         59.604 kbps

Downstream attenuation:        8,3 dB

Downstream noise margin:       0,0 dB
Upstream noise margin:         27,9 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    no
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            159 m

Proximus profile name:         70/30
Proximus DLM profile:          no
Proximus repair profile:       no
[/code]

 

Dit is het maximum die ik hier zal kunnen halen? 
 

Reputatie 7
Badge +4

Bovenstaande resultaten lijken mij eigenaardig/tegenstrijdig

Vectoring down:                no
Vectoring up:                  no

Modem vectoring compatible:    no
ROP vectoring compatible:      no

&

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes

Modem vectoring compatible:    no
ROP vectoring compatible:      yes

Ik vermoed dat u wel degelijk over een aansluiting vdsl2 vectorised beschikt maar er is zeer waarschijnlijk een probleem met de lijn 

Downstream noise margin:       28,1 dB
Upstream noise margin:         27,4 dB

&

Downstream noise margin:       0,0 dB
Upstream noise margin:         27,9 dB

 

→ door Poximus na te kijken wat hier aan de hand is (de downstream marge beperkt althans voorlopig uw debiet)

 

daarom dat het dan wel zal uitkomen na een tijd als de snelheid terugvalt naar een lagere snelheid.

Het uitwisselen van gegevens tussen de dslam lijnkaart en de bbox blijkt blijkbaar niet in orde.

het valt wel eens voor dat het tool verkeerd uitleest maar wel heel uitzonderlijk.

 

Reputatie 7
Badge +4

Ik heb de snelheid even nagekeken. Jullie staan op een voorzien profiel van 70Mbps en jullie modem gaat deze snelheid effectief halen. DLM staat inderdaad ook actief op de lijn, dus als deze loopt en de kwaliteit van de lijn is goed (en het is mogelijk dat de lijn hoger komt), zal deze ook hoger worden gezet.

Dag,

Ik ben pas verhuisd en stel in mijn nieuwe woonst vast dat ik soms geen 3mbps haal. Bij navraag op jullie technische dienst zit ik te ver van de verdeelkast en er is in de nabije toekomst geen aanpassing voorzien, met kabel zou ik mss aan 9mbps geraken.

Spijtig te moeten vaststellen is dat men over deze info beschikt bij Proximus maar dit niet meegeven aan de klant en ze toch de installatie uitvoeren.

Daar dit voor mij niet werkbaar is - volgens IT bij mijn werkgever heb ik minimaal 15 mbps nodig - zal ik genoodzaakt zijn over te stappen naar een andere provider. 

Zal Proximus alsnog mij de verhuis-kost aanrekenen? Zo ja, war kan ik dat dan betwisten?

Mvg,

Lie

kijk toch eens wat je volgens Proximus zou moeten halen op je adres 

http://proximus.be/internetsnelheid 

NB: Een abonnement is bij proximus opzegbaar zonder verbrekingskosten.

Dank voor je reactie Martin.

Maar wat heb ik er aan als de info zegt dat ik gegarandeerd een minimale snelheid zou moeten halen van 8,5 Mbps download & 0,5 Mbps upload, en bij de laatste speedtest ik slechts 2,7 haal.

Ok, ik ben niet met kabel geconnecteerd maar dan nog is dit zeer ondermaats. Met kabel, hmm tja heb ik hier niet ter beschikking, haal ik mss 6 ?

Het opzeggen kan dan mss wel gratis zijn maar ik dien wel een kost van 59 euro installatie te betalen. Zuur geld..

Mvg,

Lie

ik ben zelf niet van proximus zelf , ik heb dit ter info meegegeven

morgen kan nog altijd iemand van proximus zelf je te woord staan.

PS; Hier vind je ook nog wat bijkomende info bij iemand die ook op een trage Adsl lijn zit 

https://nl.forum.proximus.be/internet-10/traag-internet-in-mijn-straat-50474?postid=653655#post653655

Algemene info in het zelfde verband die hier regelmatig gepost wordt op jet forum >

Traag internet in mijn straat:
cfr:https://nl.forum.proximus.be/internet-10/traag-internet-in-mijn-straat-50474 

je zit nog op een Adsl lijn aangesloten op een proximus centrale.
Echt hoge snelheden kun je alleen halen als in de straat een glasvezelkast staat (ROP)
Alleen iemand van Proximus zelf kan natrekken als er plannen zijn hiervoor in de nabije toekomst.

Proximus kan u eventueel voorstellen, indien de 4G dekking voldoende is, om de xdsl&4G te implementeren
(zie > “Tessares” ) dit wordt “on case by case” aangeboden
(in tegenstelling tot KPN Nederland waar het commercieel aangeboden wordt in de buitengebieden indien voldoende 4G dekking)
zie ook in deze blogpost spreken ze over afgelegen gebieden over XDSL&4G oplossing, na analyse door techniekers.

Daarnaast kunt u uiteraard ook uitkijken naar ander oplossingen bv. via teledistributie (coax) of via 4G zoals Orange Flybox 4G internet@home of (Telenet) Tadaam (TV & internet).indien voldoende dekking
Eventueel kan ook Proximus 5G Unlimited (ook op 4G) overwogen worden (met een 4G router of via tethering)
https://www.proximus.be/nl/id_cr_msub/particulieren/mobiel/gsm-abonnementen.html
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mob_hotspot/particulieren/support/internet/internet-onderweg/surfen-met-5g-4g-of-3g/uw-gsm-of-tablet-als-mobiele-hotspot-instellen.html
https://www.coolblue.be/nl/product/779383/huawei-b525s-23a.html

Ter bijkomende info:
https://bipt.be/operatoren/publication/besluit-van-2-mei-2017-betreffende-de-mededeling-van-de-snelheid-van-een-vaste-of-mobiele-breedbandverbinding
Het BIPT-besluit van 2 mei 2017 vervangt het besluit van 4 december 2012:
het legt aan de aanbieders van internettoegang, zowel vaste als mobiele,
een verplichting op om de consument in te lichten over de snelheden vóór de ondertekening van het contract.
Er dient hierbij wel te worden aangestipt dat bv. een eventuele verwijzing  in het contract naar
bv. de website http://proximus.be/internetsnelheid in principe volstaat

lijst van het BIPT m.b.t. de zgn. grijze en witte zones:
https://bipt.be/operatoren/publication/de-lijst-van-de-sectoren-met-de-nis-code-de-naam-van-de-sector-de-gemeente-en-het-gewest

  • https://www.bipt.be/file/ Besluit_zones_vermindering_bedrag_gebruiksrechten_straalverbindingen.pdf 
    p.3 geeft de definities van grijze en witte zones; deze worden tweejaarlijks bepaald/vastgelegd door het BIPT
    op basis van info verstrekt door de operatoren
    witte zone vast = geen operator verstrekt breedbandinternet op hoge snelheid (minnstens 30 Mbps)
    grijze zone vast =  slechts 1 netwerkoperator verstrekt dergelijke dienst (netwerkoperator = Proximus, Telenet, Voo, Fluvius)
    indien uw straat aan de defintie van witte of grijze zone voldoet en ze er niet in voorkomt neemt u best contact op met het BIPT 

 

Reputatie 7
Badge +4

Ter info:

https://bipt.be/operatoren/publication/besluit-van-2-mei-2017-betreffende-de-mededeling-van-de-snelheid-van-een-vaste-of-mobiele-breedbandverbinding

Het BIPT-besluit van 2 mei 2017 vervangt het besluit van 4 december 2012: het legt aan de aanbieders van internettoegang, zowel vaste als mobiele, een verplichting op om de consument in te lichten over de snelheden vóór de ondertekening van het contract.

Er dient hierbij wel te worden aangestipt dat bv. een eventuele verwijzing  in het contract naar bv. de website http://proximus.be/internetsnelheid in principe volstaat

Proximus kan u eventueel voorstellen indien de 4G dekking voldoende is om de xdsl&4G (Tessares) te implementeren dit gebeurt blijkbaar nog steeds “on a case by case” basis (in tegenstelling tot KPN Nederland waar het commercieel aangeboden wordt in de buitengebieden indien voldoende 4G dekking)

https://www.tessares.net/

https://nl.forum.proximus.be/jouw-ideeenbus-52/breedbandinternet-in-de-grijze-witte-zones-30-mbps-in-2020-oplossingen-type-xdsl-4g-proximus-versus-kpn-50101

De downloadsnelheid situeerde zich in het begin op mijn locatie rond 20 Mbps, de laatste maanden is er meer variatie en detecteer ik snelheden tot 40 Mbps (antenne 4G op +/- 900 m in 800 MHz band)

Daarnaast kunt u uiteraard ook uitkijken naar ander oplossingen bv. via teledistributie (coax) of via 4G zoals Orange Flybox 4G internet@home of (Telenet) Tadaam (TV & internet).indien voldoende dekking

Eventueel kan ook Proximus 5G Unlimited (ook op 4G) overwogen worden (met een 4G router of via tethering)

https://www.proximus.be/nl/id_cr_msub/particulieren/mobiel/gsm-abonnementen.html

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mob_hotspot/particulieren/support/internet/internet-onderweg/surfen-met-5g-4g-of-3g/uw-gsm-of-tablet-als-mobiele-hotspot-instellen.html

https://www.coolblue.be/nl/product/779383/huawei-b525s-23a.html

 

P.S.

Is de door u vermelde snelheid van 8.5 Mbps de gegarandeerde minimumsnelheid of voor adsl(2re) normaal dacht ik vermelde maximum snelheid wat eventueel een verklaring voor de slechts 2.7 Mbps gehaalde snelheid (WiFi snelheid is lager naar de bekabelde aansluiting maar in WiFi 5.0 en niet al te ver van de Bbox3 toch +/- vergelijkbaar)

 

 

 

Reputatie 7
Badge +4

@Lie Kan je het betrokken klantennummer of lijnnummer toevoegen aan je profile zodat ik dit voor jou kan nakijken.

@ThierryW 

bij deze: Referentie: R000000110000EQVRT-1
Klantennummer: 4529796

@Lie Kan je het betrokken klantennummer of lijnnummer toevoegen aan je profile zodat ik dit voor jou kan nakijken.

louter te bijkomende info i.v.m. invullen van je forum profiel:
Als je ingelogd bent op het forum
Rechtsboven klikken op jouw ‘icoontje’/avatar
> Mijn profiel > Bewerk profiel
> vakken aangeduid met (privé) zijn alleen zichtbaar voor Proæimus medewerkers
> daar je gevraagde gegevens aanvullen,  en 
> Sla wijzigingen op

Reputatie 7
Badge +4

@Lie ik heb even een verdere controle gedaan en je lijn meet prima
je hebt een profile van 9.5 inderdaad en zou ook deze snelheid moeten halen
ik heb nog even je profile gereset voor de zekerheid, kan je je snelheid even testen via kabel

 

Reputatie 4
Badge +1

jonathandr,

kan u op de planningsdienst ook navragen of er kortelings een ROP en upgrade naar VDSL gepland is in de regio van Lie ?
nb: in nieuwe verkavelingen gebeurt het dikwijls dat de ROP er reeds staat doch nog niet gekend is in de checkdatabase.

Zoniet had men Lie beter vooraf kunnen inlichten dat ze woonachtig is op  één van de +/-5% adressen waar enkel de aloude ADSL technologie beschikbaar is.

@jonathandr 

Ik heb de test gedaan met kabel & zonder

Met kabel: 3.8 down & 0.5 up

Met wifi: 3.7 down & 0.6 up

 

Ik ken de betekenis niet goed van “een profile van 9.5”, ik vermoed dat ik maar die snelheid kan halen? 

Volgens de IT-dienst van mijn werkgever zou ik toch minstens 15 moeten halen om een stabiele verbinding te hebben.

 

Ik vrees dat ik genoodzaakt ben om over te stappen naar een andere provider.. Jammer..

Reageer