Vraag

Snelheid down en upload plots naar 20 down en 13 up?


Daar ik eerste lijns helpdesk ICT ben van thuis uit moet ik veel interventies uitvoeren met een VPN verbinding, extern bureaublad, sessies met teamviewer en/of Microsoft Teams.

Vorige week had ik nog een internetverbinding met een 74 down en een 19 up. Echter plots de week erop kreeg ik maar een max 24 down en 15 up. Nam contact met de helpdesk van Proximus, een technieker kwam langs, vervangde zelfs de Bbox 3 naar een Bbox 3V+, voerde veranderingen uit in hun kast in de straat, echter zonder resultaat. Technieker was ook einde raad, zelfs na info te hebben ingewonnen bij zijn collega’s.

Wanneer ik MyProximus raadpleegde voor de interventie van de technieker zou ik een snelheid van 84 down en 22 up hebben. Echter na de interventie, toen ik terug MyProximus online raadpleegde, merkte ik op dat ze de snelheid hadden aangepast naar een 59 down en 18 up?

Maw heeft de interventie niks opgelost, echter wel het nog slechter gemaakt? Wat nu?

Daarnaast kan ik in deze nieuwe modem Bbox 3V+ de instelling bij Remote Access niet enabled zetten, waardoor mijn zonen niet meer op Fortnite kunnen…. Schitterend zou ik zeggen.

Eveneens kan ik mijn eigen NAS niet meer bereiken niettegenstaande de Port Mapping zijn aangemaakt. En ja hoor, in MyProximus staat de lage beveiling aan voor de inkomende poorten 80, 443 en 23.

Iemand raad of een oplossing?


29 reacties

@Vierkoe65 kijk eens met het Sagemtool wat je lijnwaarden zijn 

Sagemtool downloaden > klik hier
waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.
(speed=actuele/max snelheid, vectorised yes/no? DLM profile yes/no?, noise margin down/up > 10 dB, 
repair y/n, ROP/modem compatible y/n…)

moest je uitgelezen lijnsnelheid daar laag zijn zou je ook deze test eens kunnen uitvoeren

Automatische lijntest via het nummer 0800 22 424:

Als volgt:

  • - Bel 080022424 (met om het even welke telefoon/gsm), en voer je lijnnummer in.
    - houd ook je klantnummer bij de hand die bestaat uit 9 cijfers
    - Wacht tot gans op hete einde van het bericht, en sluit dan pas af.
    - opmerking: de melding dat je het resultaat op je tv gaat zien mag je vergeten .

@Vierkoe65 Daarnaast kan ik in deze nieuwe modem Bbox 3V+ de instelling bij Remote Access niet enabled zetten,

Al geprobeerd door de bbox eens 10 sec zonder netspanning te zetten of het daarna wel lukt

@Vierkoe65 in verband met inschakelen van Remote Acess ik heb eens geprobeerd op mijn bbox3v+ en inderdaad dat lukt niet

mss daarvoor eens bellen naar helpdesk want op het forum komt hier niemand die van proximus zelf is, tot maandag.

@Vierkoe65 Eveneens kan ik mijn eigen NAS niet meer bereiken niettegenstaande de Port Mapping zijn aangemaakt.

Uit problemen van anderen met portmapping gemeld op het forum:

Soms moet je na het invoeren de bbox even herstarten vooraleer het werkt en zelfs in sommige gevallen opnieuw beginnen door de bbox eerst eens te resetten.

@Martin bedankt voor uw replay.

Even uw sagemtool uitgeprobeerd en kreeg volgend resultaat:

Dan terug eens met de kabel een speedtest uitgevoerd bij Fluvius en Ookla (verschillende resultaten):

Via Wifi natuurlijk lagere waarden:

 

@Vierkoe65 Daarnaast kan ik in deze nieuwe modem Bbox 3V+ de instelling bij Remote Access niet enabled zetten,

Al geprobeerd door de bbox eens 10 sec zonder netspanning te zetten of het daarna wel lukt


yep, al meerdere malen uitgevoerd, zelfs met reset...

@Vierkoe65 Eveneens kan ik mijn eigen NAS niet meer bereiken niettegenstaande de Port Mapping zijn aangemaakt.

Uit problemen van anderen met portmapping gemeld op het forum:

Soms moet je na het invoeren de bbox even herstarten vooraleer het werkt en zelfs in sommige gevallen opnieuw beginnen door de bbox eerst eens te resetten.


Bedankt voor de tip, maar geen succes :-(

@Vierkoe65 je sagemtool resultaten zijn in ieder geval goed alleen zal de DLM nog tijd nodig hebben om je lijnsnelheid nog te verhogen, dit kan wel weken duren.

Over wifi meten is natuurlijk nooit zeker maar als je via een utp netwerkkabel meet (https://pxs.speedtestcustom.com/) zou je toch ongeveer je lijnsnelheid moeten kunnen halen, als er niet te veel internet traffic is op je toestel waarmee je meet en ook niet op andere toestellen natuurlijk die gebruik maken van het netwerk.

NB: ik bemerk toch ook de laatste tijd dat de speedtest ook bij mij lager uitvalt zeker sedert dat er nu zoveel mensen van thuis kolossaal op internet gaan.

@Vierkoe65 Nu heb ik eens met mijn laptop de https://pxs.speedtestcustom.com/ gedaan met mijn laptop op wifi-5.0-xxxx tewijl ik heel dicht sta met mijn laptop tegen de bbox3v+ en haal maar zo’n 36 Mbps en anders haal ik heel gemakkelijk meer dan het dubbele.

 

je sagemtool resultaten zijn in ieder geval goed alleen zal de DLM nog tijd nodig hebben om je lijnsnelheid nog te verhogen, dit kan wel weken duren.

Over wifi meten is natuurlijk nooit zeker maar als je via een utp netwerkkabel meet (https://pxs.speedtestcustom.com/) zou je toch ongeveer je lijnsnelheid moeten kunnen halen, als er niet te veel internet traffic is op je toestel waarmee je meet en ook niet op andere toestellen natuurlijk die gebruik maken van het netwerk.


Even uw voorgestelde speedtest uitgeprobeerd op een laptop met kabel aan de router verbonden… :-/,

 

@Vierkoe65 ik zie wel dat je ping iets hoger is maar je jitter is beduidend hoger

Reputatie 6
Badge +3

De downloadsnelheid kan fluctueren wanneer er in jouw woning streaming apps/streamer actief zijn: https://www.howtogeek.com/201827/how-much-mobile-data-do-streaming-services-use-and-how-you-can-make-them-use-less/ (aanpassen van de streamingkwaliteit). Indien er download programma’s actief zijn in de woning: https://www.rapidseedbox.com/blog/optimize-utorrent , ook het aantal actieve decoders waar naar HD zenders gekeken wordt kan de downloadsnelheid verlagen.

 

Doe je die test ook wanneer je geconnecteerd bent via VPN? Wanneer je een VPN gebruikt dan kan al het internetverkeer gerouteerd worden naar de webproxy server van jouw bedrijf. Wat ook lagere snelheden met zich mee kan brengen. Je zou moeten testen zonder VPN verbinding. 

Dit wordt inderdaad dikwijls vergeten dat bij zo’n speedtest niet alleen ook zaken meetellen die op de achtergrond draaien van je apparaat waar je de speedtest mee uitvoert maar ook andere apparaten die die verbonden zijn met het lokaal netwerk er ook in meespelen wat daar allemaal op draait.

Als er 3 decoders op HD zenders staan te streamen haal je ook al je snelheid ± 19Mbps naar beneden en in de toekomst met UHD zenders wordt het nog erger, maar dan kunnen we hopelijk ook al in de toekomst van fiber lijnen spreken ipv nu koperlijnen :relaxed:

Reputatie 6
Badge +3

Het probleem met het niet kunnen aanzetten van remote toegang is een bug in de firmware van alle BBox V3 toestellen. Afwachten tot dat er een firmware upgrade komt om ook het probleem met het tegelijkertijd opslaan en duplicatie van regels te voorkomen. Zie hier: https://nl.forum.proximus.be/internet-10/duplicatie-poort-forwarding-probleem-wanneer-meerdere-poorten-tegelijkertijd-wil-openzetten-49576 en hier:  https://nl.forum.proximus.be/internet-10/bbox3-router-remote-access-op-poort-8443-zetten-49688 Remote access maakt het gewoon mogelijk om via het publieke IP adres te kunnen inloggen op jouw BBox3 en heeft niets te maken met het al dan niet kunnen spelen van een online game. 

TS starter bedoelde waarschijnlijk meer dat de snelheid de reden was van het niet kunnen spelen want als portforwarding niet werkt dan zal er inderdaad een andere reden zijn, aangezien het vroeger wel lukte met de andere modem.

Doe je die test ook wanneer je geconnecteerd bent via VPN? Wanneer je een VPN gebruikt dan kan al het internetverkeer gerouteerd worden naar de webproxy server van jouw bedrijf. Wat ook lagere snelheden met zich mee kan brengen. Je zou moeten testen zonder VPN verbinding. 

 

Yep, alle tests werden uitgevoerd met een geconnecteerde VPN op mijn pc die ik gebruik voor het werk.
Nu vandaag (in het weekend) even twee tests uitgevoerd:

Zonder VPN 50 down en 19 up
Met VPN 35 down en 19 up

Maar de vraag was ook hoe het komt dat je dan plots vorige week 70 down hebt en nu bvb zonder VPN verbinding maar 50 down meer?

De gemeten snelheid die ik doorgaf dat ik had op de Wifi van 8,6 down en 7,6 up was op de mac van mijn vrouw zonder VPN verbinding… zij ondervindt vooral slechte en trage verbindingen. Dat is niet werkzaam!

TS starter bedoelde waarschijnlijk meer dat de snelheid de reden was van het niet kunnen spelen want als portforwarding niet werkt dan zal er inderdaad een andere reden zijn, aangezien het vroeger wel lukte met de andere modem.


Inderdaad, ik wilde hiermee meedelen dat het met de oude router alles wel werkte, maar nu met de Bbox 3V+ niet meer… dit met dezelfde instellingen, met uitzondering natuurlijk dat ik de remote access niet kan op ON plaatsen.
Ik lees in andere forums dat ze het hebben over een ‘bug’… maar deze topics zijn van maanden tot een jaar terug :-/.

van maanden terug dat is nog aannemelijk want die software updates(met debugging) komen ook zo vlug niet, maar ik snap het ook niet meer met die remote access want ik heb dit vroeger wel kunnen opzetten , natuurlijk moet er ook onderscheid gemaakt worden tussen bbox3 , bbox3v en bbox3v+ 
De mensen die problemen posten denken er ook niet altijd aan om te vermelden om welke bbox3 het gaat en om welke software en hardware versie dat het gaat.

in ieder geval nu gaat het op mijn bbox3v+ ook niet meer, ik vermoed dat dit gekomen is door de laatste software update van mijn Bbox3v+, maar ben uiteraard niet zeker, en ik denk dit omdat ik dat nog vroeger ook voor iemand getset heb en het toen wel lukte bij mij alleen twijfel ik er aan of ik toen op dat moment nog de bbox3 had van technicolor of dat het reeds de bbox3v+ was van sagemcom !!!!

namelijk : Software Version 8c.310A / GUI Version 7.3.8 / Hardware Version 1.0

nu wat die lage wifi snelheid betreft zou je met je mac of windows of linux toestel eens de test moeten doen terwijl je heel dicht bij de bbox staat.

Je kan natuurlijk ook experimenteren door deze wifi kanalen te veranderen maar als je heel dicht bij de bbox staat, halen die eventuele stoorders niet zo goed meer de bovenhand en zou je snelheid toch moeten stijgen.

Als je port forwarding problemen hebt is het ook altijd beter van eens van nul te vertrekken door de bbox te resetten en de port mapping regels terug in te voeren .

Met VPN 35 down en 19 up
Zonder VPN 50 down en 19 up → De jitter en ping dan ook wel lager zeker.

vandaag de speedtest gedaan en blijkbaar is proximus hun netwerk voor het ogenblik minder belast 

 

Reputatie 6
Badge +3

@Vierkoe65 :  Je zou eens in jouw woning opzoek moeten gaan naar streamingdiensten,P2P download programma’s en daar de bandbreedte beperken want dat kan ook de downloadsnelheid naar beneden halen. Hier had je nog niet op geantwoord. Dat zou een oorzaak kunnen zijn van jouw daling.

 

 Reset eens de netwerkinstellingen op de Mac:

bij mij kan het in ieder geval bijna meer dan 100% zeker alleen maar de belasting van het net werk zijn want hangt wreed af wanneer ik de test doe en dat doe ik als alle toestellen uitstaan en enkel en alleen de de laptop waarmee ik meet opstaat, bittorrent ,p2p en games kunne bij mij 100% zeker het geval niet zijn en ‘t is trouwens ook bij mij maar begonnen met strenge corona maatregelen als er  dus massaal van thuis uit werd gewerkt.

In ieder geval als je zo een snelheidstest doet zorg er dan voor dat enkel en alleen het toestel waarmee je meet opstaat en geen enkel toestel ook kan contact maken met je netwerk en dan weet je tenminste zeker dat het alleen maar de bbox en verder richting proximus routers/servers gaat, als daar je snelheid goed is dan kun je inderdaad dieper gaan zoeken in de toestellen zelf waar de slokop zit.

@Vierkoe65 :  Je zou eens in jouw woning opzoek moeten gaan naar streamingdiensten,P2P download programma’s en daar de bandbreedte beperken want dat kan ook de downloadsnelheid naar beneden halen. Hier had je nog niet op geantwoord. Dat zou een oorzaak kunnen zijn van jouw daling.

 

 Reset eens de netwerkinstellingen op de Mac:

@familievandesype : hier maakt niemand gebruik van bittorent of P2P.

Wel bedankt voor de tips betreffende Mac.
Dat geeft gewerkt ;-).

@Vierkoe65 wat bedoel je met “dat heeft gewerkt “is je snelheid dan nu hoger !?

Reageer