Vraag

Smart Wifi

  • 19 April 2023
  • 3 reacties
  • 104 Bekeken

Goedemorgen.

Ik heb een vraag over smart wifi. Ik heb een Fiber aansluiting, met twee wifi boosters op het netwerk.

De tweede wifi booster heb ik pas gisteren geïnstalleerd op mijn zolderverdieping.

(de booster is aangesloten met een UTP kabel rechtstreeks op de modem)

De reden dat ik de tweede booster geïnstalleerd heb, is omdat op die zolderverdieping mijn Vaillant gaswandketel + de omvormer van mijn zonnepanelen connecteren op het wifi netwerk.

 

Voordien lukte dat ook, maar was het signaal miniem.

Zou in principe, door “smart wifi”, die devices automatisch moeten connecteren op de dichtsbijzijnde booster? Of gaan ze op één of andere manier toch blijven connecteren op hun “oude” signaal?

Bijkomende vraag: de UTP uitgang op de wifi booster. Kan het zijn dat de snelheid die die poort aanlevert trager is dan wanneer ik rechtstreeks (zonder booster) met het UTP punt verbindt? (het UTP punt die de booster dan ook gebruikt).


3 reacties

  • Zou in principe, door “smart wifi”, die devices automatisch moeten connecteren op de dichtstbijzijnde booster? Of gaan ze op één of andere manier toch blijven connecteren op hun “oude” signaal?
    Dit is inderdaad de bedoeling van smartwifi dat die de wifi verbinding kiest die de beste kwaliteit levert.
  • Bijkomende vraag: de UTP uitgang op de wifi booster. Kan het zijn dat de snelheid die die poort aanlevert trager is dan wanneer ik rechtstreeks (zonder booster) met het UTP punt verbindt? (het UTP punt die de booster dan ook gebruikt).
    Je gebruikt hem op als  Acess Point (verbonden met utp kabel aan de bbox) dus zou de snelheid moeten ± de zelfde zijn. hangt natuurlijk ook af van wat er als  dataverbruik geconsumeerd wordt door toestellen die contact maken met je wifi booster terwijl je de speedtest doet.
    Het is ook best dat je de schakelaar op je booster op AP zet.
  • Het is ook best dat je de schakelaar op je booster op AP zet.

Dus, de handleiding spreekt in de eerste stap (bij configuratie van de booster, en de WPS procedure), “zet de knop op AUTO”.

 

Dus éénmaal hij geconfigureerd is, en geplaatst is in de ruimte, dan de knop op Access point zetten? (want dat vond ik niet terug in de manual)

Dat is inderdaad het zekerste van hem dan achteraf vast op AP te zetten als je hem toch als access Point gebruikt.

PS: trouwens bij problemen met de booster en je die wilt herstarten :

Heb je een probleem met je Wi-Fi Booster? Probeer eerst de volgende oplossingen:

  1. Start je Wi-Fi Booster opnieuw op door op de Power-knop te drukken om het apparaat uit te schakelen en enkele seconden later opnieuw in te drukken. De Power-LED licht niet op? Controleer of het apparaat is aangesloten op een stopcontact.
  2. Controleer of de schakelaar aan de achterkant van de Wi-Fi Booster in de AUTO-stand staat, tenzij je deze via een Ethernetkabel op de modem hebt aangesloten (in dit geval moet de schakelaar op Access Point staan).

Reageer