Vraag

Smart wifi

  • 31 January 2020
  • 35 reacties
  • 2825 Bekeken

Reputatie 6
Badge +2

Ik kreeg voor de tweede maal een mail van proximus waarin mij aanbevolen wordt over te schakelen naar smart wifi. Om eerlijk te zijn : ze beginnen slecht met "Dag Mijn Voornaam". Nu spreek ik nogal wat mensen aan met hun voornaam, mijn vrienden, goede buren, familie. Maar met Proximus heb ik een relatie "leverancier - klant" . Ik zal in mijn profiel mijn voornaam dan maar best vervangen door "Mijnheer".

Over de mail zelf. Men zegt dat mijn bbox een serieuze boost heeft gekregen. Wat betekent dat? Ik zou nu ook een goede wifi krijgen in alle kamers in functie van mijn verbruik. Ik versta dat niet. Zo zou ik nog wat kunnen doorgaan. 

Maar wat is smart wifi nu echt, en wat zijn de voordelen?

Ik begreep ooit dat smart wifi nog maar een SSID zou zijn en voor mij de frequentieband zou kiezen. Nu kies ik 5 Mhz omdat het signaal dank zij een repeater nog voldoende sterk is en sneller is, in jawel mijn luie zetel. Ga ik naar de plaats waar een tv staat en een pc, dan heb ik geen wifi nodig want verbonden met een kabel. Ga ik naar het toilet of naar de keuken dan heb ik geen wifi nodig, ook niet in de slaapkamer. 

Eigenlkjk zou ik de technische voordelen doorheen alle reklame willen zien.


35 reacties

Kan ook moeilijk anders je twee wifi radio’s deze van 5.0 en 2.4 blijven tenslotte het zelfde wifi vermogen uitzenden alleen is het zo dat er nu door de bbox wat slimmer met de apparaten onderhandeld om het beste van beide radio’s te kiezen dus blijven de snelheden  op 5.0 of 2.4 identiek deze zelfde als vroeger.

Reputatie 6
Badge +3

@Cvanloon : OneSSID wordt jammer genoeg automatisch gepusht en ingeschakeld door Proximus op jouw B-Box 3. @Martin : Mensen worden ook een beetje misleid zij denken, wij gaan nog hogere snelheden krijgen dan ter voren wat onmogelijk is. Wanneer mensen nog manueel verbonden waren met de 5,0 Ghz en ineens OneSSID wordt ingeschakeld moet je terug connectie maken met de SSID van de 2,4 Ghz band.

Dit staat wel goed aangegeven op de proximus site en video filmpje, ook in het bericht dat gestuurd wordt en ook hier al in verschillende topics uitgelegd geweest .

Maar of iedereen dit gaat opzoeken op de site of dat ieder hier op het forum komt zoeken en of iedereen het bericht gekregen heeft, is wat anders, want velen denken dat er een probleem is met wifi-5.0 op hun bbox, dat die niet meer werkt.

Reputatie 6
Badge +2

Ik kreeg wel die mail over de slimme wifi, daarin stond dat mijn wifi-modem door een recente update extra slim is geworden, en dat ik die mogelijkheid nog enkel moet activeren. En ze leggen uit hoe dat moet gebeuren, maar tot hiertoe zie ik nog de normale wifi-verbindingen waaronder public wifi. Het zou volgens de mail toch op mijn initiatief zou moeten gebeuren. We zien wel hé.

Op 192…….. staat dat One SSID disable is en dat ik nog altijd 2.4 en 5.0 Ghz heb. Wat waar is. 

En in de praktijk heb ik ook voor beide frekwenties een ext dank zij de repeater. nodig. Eigenlijk zouden ze beter hun wifi wat sterker maken dan is dat gedoe met repeater niet meer nodig.

in die mail moest ik op een link klikken om te activeren, is die methode dan mss veranderd dat weet ik dus niet?

Aan public wifi zal er ook niks veranderen met One SSID.

Reputatie 6
Badge +2

Ja klopt, klikken op een link in hun mail. Maar ik heb op delete geklikt.

Reputatie 6
Badge +3

@Martin : Bij mij gebeurde dit automatisch zonder dat ik dit bevestigd had.  Ik had het zelf ontdekt in de web interface dat het aanstond en heb het doen uitgeschakeld. Er is wel een verschil in de uitleg in de mail als wat er op de website staat van Proximus. Op de website is het duidelijker.

@Cvanloon : Public Wi-Fi staat volledig los van One SSID. Dat is gewoon jouw draadloos verbinding die gedeeld wordt als publieke hotspot voor voorbijgangers.

In het begin was het inderdaad zo dat dit bij sommigen automatisch zonder overwriting gebeurd is, werd hier ook door proximus uitgelegd.
Achteraf hebben zijn ze dan overgestapt naar de formule om de klanten te verwittigen en ze zelf konden kiezen om Onne SSID activeren.

Reputatie 6
Badge +2

@Cvanloon

Als ik deze hele topic herlees, denk ik dat je 2 problemen aanhaalt die je apart moet bekijken.

  • het probleem van de “Smart-Wifi” en jouw eigen repeater
  • het probleem om een 2de TV aan te sluiten op Proximus

Gezien je zelf zegt dat je over geen goed WiFi signaal beschikt (ondanks de repeater), denk ik dat je voor de 2de decoder moet uitkijken naar een stel Powerlines.

Via Wifi zal je blijven sukkelen (je zegt het zelf: een slecht signaal kan je niet “boosten”: 2 keer nul blijft nul).

Op die powerline sluit je de 2de decoder aan, die je kan huren bij Proximus (aan verminderde prijs), in ieder geval een stuk goedkoper dan hiervoor een apart Telenet abonnement te moeten nemen. Bijkomend voordeel is dat je alle (cloud) opnames op beide plaatsen kan bekijken / programmeren.

 

Wat betreft de smart wifi.

Gezien je een “repeater” hebt die beide banden apart “repeat” doe je waarschijnlijk geen voordeel om de “One SSSID” te activeren.

Jouw 30€ repeatertje zal hiermee wellicht niet overweg kunnen.

Maar er zijn wel repeaters waarbij je zelf het SSSID van het uitgezonden signaal kan aanpassen. Als dat bij jouw repeater het geval is, kan je de B-box3 op “One SSID” zetten, maar het uitgestuurde signaal 2 verschillende SSSID’s geven. Hiermee kan je dus nog altijd kiezen of je op 2.4 GHz of 5 GHz wilt verbinden (zelfs wanneer het “inkomende” SSSID van de Bbox voor 2.4 GHz en 5 GHz hetzelfde is).

Er zijn ook repeaters de “crossband repeating” ondersteunen. Als dat bij jouw repeater het geval is, dan gaat de repeater met de B-box op 2.4 GHz verbinden als jij met de smartphone op 5 GHz met de repeater verbonden bent (of omgekeerd).

Voordeel: de snelheid wordt niet gehalveerd (wat wel het geval is als je dezelfde band gebruikt).

 

Ik zou dus niet zomaar het “One SSSID” idee afwimpelen, en uitzoeken wat in jouw geval het beste werkt...

Reputatie 6
Badge +2

Bedankt voor uw nuttige informatie.

De bedoeling van het topic dat ik gestart heb was gewoon om proximus  aan te sporen om hun  communicatie over One SSID  (en misschien voor andere dingen) wat leesbaarder te maken, en wat minder aan marketing te doen. En ik geef toe, het topic is wat uitgelopen. En proximus zal zijn manier van communicatie  niet aanpassen omdat ik dat vraag, dat weet ik wel.

Ze zouden aan hun klanten op een verstaanbare manier moeten uitleggen waarom we beter opteren voor One SSID . Maar ze sleuren er allerlei zaken bij die ik niet begrijp. 

Over een tweede proximus tv-aansluiting ben ik nog wat aan het denken, het zou ook kunnen zonder tweede decoder. Ik zal misschien daarover eens een topic maken. Maar het is niet zo dringend

 

Reageer