Skip to main content
Vraag

Slechts 3,5 Mbps

• January 3, 2026
  • 5 reacties
  • 57 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Op Nieuwjaardag was er een storing op de lijn. Dit werd door een technicus opgelost en tegen de middag hadden we terug internet en TV.
De laatse dagen is de wifi echter zeer traag: 3,5Mbps.

Ervoor was het rond de 20 à 25 Mbps, ook niet denderend, maar doenbaar en we weten dat we ver van de centrale wonen en in de straat één van de weinige klanten zijn. Dus heel rap zal de fiber hiet niet komen.
Kan ik bellen naar de klantendienst en zeggen dat de wifi zeer traag is?
Tot over enkele jaren was dit ook zo en dit heeft heel lang geduurd eer er een technicus alles controleerde en ergens in één van de kasten een probleem vond. 
Een wifi booster hebben we al.

5 reacties

Martin
  • January 3, 2026

@frederik 6628 Het is altijd beter van de https://speedtest.net  te doe via een pc of laptop verbonden met een utp kabel aan je internet box.
Dit om een goede referentie te hebben, want via wifi is nooit zo betrouwbaar omdat er te veel zaken kunnen meespelen die je wifi signaal kunnen beïnvloeden (wifi-verbeteren &  support PX /wifi-verbeteren) en als je speedtest meting al heel laag uitvalt, zal je wifi uiteraard ook te laag zijn.

Vergelijk dit resultaat met de gegarandeerde snelheid die opgegeven wordt hier: 
https://proximus.be/internetsnelheid 

Als je speedtest te veel afwijkt van de gegarandeerde snelheid dan kan je ook eens de internet box te resetten, zie hoe hier → resetten.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • January 4, 2026

Dag Martin

De speedtest heb ik ook eens gedaan met de UTP kabel in mijn laptop, ook hier was het slechts de ene keer 2,8 Mbps, de tweede keer 3,5 Mbps.
Daarnet eens de B box heropgestart en met de UTP kabel heb ik eens 8 en eens 12,8 Mbps.

Ik heb gisteren gebeld naar de klantendienst en maandag zal iemand bellen in het kader van een Happy House.
Enkele jaren geleden hebben dit ook al eens gehad en toen kregen we die Wifi booster.
Ik denk nu echter wel dat het aan de interventie ligt na de storing op Nieuwjaardag.
Nu is het echt wel storend, zeer traag internet met blokkende studenten. Proximus TV gaat wel, maar Netflix minder, geen scherp beeld en niet aangenaam om naar te kijken.
Nu afwachten wat ze maandag zullen zeggen.

Martin
  • January 4, 2026

Ok, hou  ons verder op de hoogte als je wilt.

Een reset van bbox helpt dus ook niet dan?.

Forum|alt.badge.img+1
  • Motivator
  • January 4, 2026

Ook geen onedrive draaien op de achtergrond die je hele bandbreedte opslorpt met uploaden? Heb dat vroeger al eens meegemaakt bij mensen met een trage download/upload verbinding.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • January 4, 2026

@raf85 

Zal de test nog eens opnieuw doen met de laptops van de kinderen afgesloten. 

@Martin 

Resetten van de bbox heeft ietsje geholpen, van 3 naar 12 Mbps. Ik laat weten wat er morgen uit de bus komt.