Beantwoord

router heeft geen SMBv2


Beste,

Onze internet-problemen zijn gelukkig sinds ongeveer vorig jaar vrijwel verdwenen.

Nu leek het mij een goed plan om een externe hdd aan onze router te koppelen, zodat ik opslag heb dat ik op al mijn computers (en ook samsung telefoon) kan bereiken. Maar tijdens de installatie doken er enkele problemen op met SMBv1, onze chromebook ondersteund enkel de nieuwere versie SMBv2 en onze windows 10 pro laptop enkel als je het handmatig inschakelt (met een waarschuwing dat smbv1 niet veilig is), ook onze samsungs die tegenwoordig netwerkopslag kunnen gebruiken vinden hem niet. In de routerinstellingen is de SMBv2 niet te vinden, enkel de oudere versie SMBv1.

Is het mogelijk onze router (bbox 3) te updaten zodat die SMBv2 heeft? Hier lees je dat iemand de update vraagt en daarop wordt geantwoord met "Is gebeurd": https://nl.forum.proximus.be/archieven-2019-55/geen-toegang-usb-storage-bbox-3-36274?postid=606981#post606981

En als die update er is, hoe kan ik die installeren?

Alvast bedankt.

icon

Beste antwoord door Martin 3 May 2022, 20:10

Bekijk origineel

21 reacties

als de er een software update is wordt die door proximus naar de bboxen gepusht .

mss best opgeven welke software versie er op je bbox staat en ook welke bbox je hebt de meeste bboxen die nu geinstalleerd worden zijn die van Sagemcom = bbox3v+

soms kan je nieuwe bbox software binnentrekken door een reset van de modem te doen

Bedankt voor de snelle reactie! Wij hebben de bbox 3. En software-versie 8c.514A

Dan heb je de bbox3v+ van Sagemcom maar er is wel al een recentere software versie.

Ofwel probeer je eens om een nieuwere versie binnen te trekken door de bbox te resetten ofwel wacht je tot dinsdag zodat een proximus forummedewerker deze op je bbox pusht.

 

Er bevindt zich een resetknop op de achterkant van de b-box 3 (tussen de blauwe DSL-poort en de zwarte USB-poort). Om deze te kunnen indrukken, heb je een puntig voorwerp nodig, bijvoorbeeld de punt van een balpen. Zet de modem aan en houd deze resetknop gedurende ongeveer 20 seconden ingedrukt,
Resetknop op de achterkant van een b-box 3

tot de controlelampjes aan de voorkant van de bbox uitgaan (uitgezonderd het power controlelampje) en laat de bbox terug volledig opstarten.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb op 30 Maart 2022 deze software binnen gekregen  8c.725A gepusht door Proximus tijdens de nacht.  Dag nadien SMS ontvangen van Proximus 

donderdag 31 mrt. · 10:49

Beste Proximus-klant, goed nieuws! Om je internetervaring te verbeteren hebben we je modem geüpdatet op 30/3. Veel surfplezier, het Proximus-team.

Ze doen de update’s in waves .

Inderdaad, daarom dat je maar kunt proberen door eens te resetten en je dan met wat geluk toch de software kunt binnentrekken en dit is zo om de eenvoudige reden dat dit soms niet doorkomt zelf al wordt die gepusht op je bbox en zo met te resetten het dan toch kan lukken als de software door proximus niet voorzien was op je lijn dan gaat resetten uiteraard ook niet lukken, maar al baat het niet het schaadt ook niet.
Tot nu toe heb ik bij een software update nog geen bericht/sms daarvan gekregen, mss is dit recent dan dat ze dit ingevoerd hebben.

Bedankt om voor jullie reacties, ik heb goed nieuws en slecht nieuws:

 

Ik heb de bbox gisteren gereset, zonder problemen. Achteraf heb ik de wifi-naam en wachtwoord weer veranderd naar die van vroeger, zodat onze apparaten allemaal weer wifi hebben.

 

Maar het slechte nieuws is, dat de bbox nog altijd versie 8c.514A heeft. En dat we dus nog altijd geen SMBv2 hebben.

ik denk dat het best is dat iemand van Proximus zelf (maandag dan) eens de laatste nieuwe software pusht op je bbox/modem/router

Top!

Reputatie 7
Badge +5

@JORIS_9846 Ik heb de upgrade gepushed.

Bedankt voor alle moeite allemaal, alleen ik vrees dat het nog altijd niet is opgelost. Ik heb nu namelijk versie 8c.520B en volgensmij heeft die ook enkel SMBv1, of zie ik iets over het hoofd?

Als het niet opgelost kan worden, dan is dat maar zo. Dan zet ik al mijn bestanden op 1 pc, i.p.v. ze in mijn zelf gemaakte "cloud" (daarmee bedoel ik de opslag op het netwerk die ik via SMBv2 zou maken) op te slaan. SMBv2 zou ook wel handig zijn voor automatische windows back-ups.

Reputatie 7
Badge +3

Bedankt voor alle moeite allemaal, alleen ik vrees dat het nog altijd niet is opgelost. Ik heb nu namelijk versie 8c.520B en volgensmij heeft die ook enkel SMBv1, of zie ik iets over het hoofd?

Als het niet opgelost kan worden, dan is dat maar zo. Dan zet ik al mijn bestanden op 1 pc, i.p.v. ze in mijn zelf gemaakte "cloud" (daarmee bedoel ik de opslag op het netwerk die ik via SMBv2 zou maken) op te slaan. SMBv2 zou ook wel handig zijn voor automatische windows back-ups.

 

@JORIS_9846  Dan heeft @DaisyS  niet de recentste software versie gepusht naar je modem   

8c.725A is de recentste software  met  GUI-versie  7.5.7.1 Vraag Proximus deze software te puschen naar je modem.

 

Bij mij is dit zelfs nog 8c.514A / 7.4.2.0

Ik zal dan maar gewoon met onedrive synchroniseren, en aventoe handmatig backups blijnven maken. Das opzich ook geen ramp.

Reputatie 7
Badge +5

@Pat52 Ik kan enkel pushen wat er beschikbaar is.

Helaas zal er dan op dit moment voor zijn toestel nog geen andere firmware beschikbaar zijn.

Dat is inderdaad een strategie die al altijd bij alle proximus apparatuur toepast wordt, en daarom zi ik ook bij mij dat ik niet altijd de laatste versie heb terwijl er mij door anderen soms gemeld wordt dat er bij hen recente versie verschenen is.

Reputatie 7
Badge +3

@Pat52 Ik kan enkel pushen wat er beschikbaar is.

Helaas zal er dan op dit moment voor zijn toestel nog geen andere firmware beschikbaar zijn.

@DaisyS  heeft dit dan te maken met de hardware versie van de modem?   Heb wat opzoeking gedaan op verschillende forums en dat kan ik er toch uit verstaan . Deze met hardware versie 1 en 1.7 hebben dezelfde  firmware als ik. Deze met hardware versie 3.1 en 3.2  hebben de firmware die jij naar de modem van Joris pushte.

 De medewerkers op het Franstalige Proximus forum spreken van 20000 pushes per keer tijdens de nacht naar de modems. Omdat het om een zeer zware update gaat en de modem een paar keer moet herstarten. Zodanig dat het nog een hele tijd kan duren alvorens alle modems de update krijgen.

Groetjes,  Patrick

Dat heeft in feite niks met hardware versie te maken want anders zou ik ook recentere software hebben gezien ik de zelfde hardware versie heb als u trouwens. 
Dit werd hier al luttele jaren geleden door een proximus medewerker goed uitgelegd dat er altijd verschillen software versie in omloop zijn voor een zelfde proximus toestel dus zowel voor bbox decoder enz...Het heeft trouwens ook iets te maken om zo uit verschillende versies die in omloop zijn er in feite uit te leren wart er gemeld wordt van problemen door de gebruikers.

Reputatie 7
Badge +3

Dat heeft in feite niks met hardware versie te maken want anders zou ik ook recentere software hebben gezien ik de zelfde hardware versie heb als u trouwens. 
Dit werd hier al luttele jaren geleden door een proximus medewerker goed uitgelegd dat er altijd verschillen software versie in omloop zijn voor een zelfde proximus toestel dus zowel voor bbox decoder enz...Het heeft trouwens ook iets te maken om zo uit verschillende versies die in omloop zijn er in feite uit te leren wart er gemeld wordt van problemen door de gebruikers.

Je kan het niet laten om de andere forum gebruikers hier steeds af te breken. Met je nutteloze opmerking. 

Waar haal jij het in je hoofd dat ik iemand wil afbreken, hetgeen ik hier vertel heeft letterlijk uitgelegd geweest door een Proximus medewerker jaren terug hoe ze te werk gaan en daaruit kun je gewoonweg besluiten dat zelf met de zelfde hardware versie er  niet voor iedereen de zelfde software versie zal krijgen op korte duur waarom heb ik trouwens met de zelfde hardware versie als u een software versie waar zelf nog versies tussen zitten t.o.v. uw software versie. Mss zal hun strategie ooit wel eens veranderen of is ze mss wel al veranderd maar dat horen we dan morgen wel.

Ik zeg ook niet dat er geen software versie kan aangepast zijn aan een verschillende hardware versie dat bedoel ik totaal niet.

Reputatie 7
Badge +3

Waar haal jij het in je hoofd dat ik iemand wil afbreken, hetgeen ik hier vertel heeft letterlijk uitgelegd geweest door een Proximus medewerker jaren terug hoe ze te werk gaan en daaruit kun je gewoonweg besluiten dat zelf met de zelfde hardware versie er  niet voor iedereen de zelfde software versie zal krijgen op korte duur waarom heb ik trouwens met de zelfde hardware versie als u een software versie waar zelf nog versie tussen zitten tov uw software versie. Mss zal hun strategie ooit wel eens veranderen of is ze mss wel al veranderd maar dat horen we dan morgen wel.

Ik zeg ook niet dat er geen software versie kan aangepast zijn aan een verschillende hardware versie dat bedoel ik totaal niet.

Hoeveel leden op dit forum, geven nog feedback /suggesties /hulp/informatie? Denk daar eens over na. Recent kreeg ik nog een Privé bericht van iemand, die me melden ik durf niet helpen /reageren want dan krijg ik weer kritiek, door de persoon die denkt dit forum te beheersen. Dit is een publiek forum, waar alle leden kunnen helpen, stop met steeds je eigen mening /interpretatie te geven. Ik ga het hier bij laten. Je mag me steeds in een privé  contacteren om hier verder over te praten /discusseren. Nog een goede avond Martin

Niemand moet er schrik hebben van mij dat ik de bedoeling heb om iemand af te breken, ik geef alleen zoveel mee als wat ik reeds opgestoken heb op alle verschillende mogelijke manieren en verder moet er daar niets achter gezocht worden. Dat is wel straf wat je zegt ik krijg nochtans heel andere privéberichten die mij om meer uitleg en raad vragen dus moest ik het zo slecht doen dan zouden mij zeker niet contacteren, enfin het is duidelijk dat ik voor u hier niets meer goed zal kunnen doen, maar dan is het maar zo.
Voor u ook verder nog een goede avond Patrick.

Reageer