Vraag

Proximus met TPLink modem - performantie problemen

  • 5 January 2024
  • 7 reacties
  • 104 Bekeken

Beste,

Ik gebruik de geadviseerde TP Link modem van Proximus op en locatie in de Ardennen die niet super is, maar het beste van wat er beschikbaar is.

Tot enkele maanden terug haalde ik makkelijk 20 tot 30 Mbps… nu nog amper 2.

Op min GSM met Proximus heb ik via 4G vlotjes 15 Mbps met de speedtest App.

De router zelf geeft 100% signaal aan, ook de basic settings toont soms een hogere download snelheid.  De App SpeedTest op mijn telefoon (via WIFI dan) en laptop tonen de werkelijke 2 Mbps… 

Ik heb al het kanaal aangepast zodat er geen andere WIFIs in de buurt een conflict geven.

Maar ik zie naast de eigen WIFI ook een WIFI met een naam als WIFI_SRRCMxxx die mee gaat met het kanaal van de router.  Iemand enig idee wat hier gaande is?

Merci

 


7 reacties

Reputatie 1

Kijk even in My Proximus of je datalimiet voor de maand niet bereikt is. Want dan ga je op smalband en dat is wel heel traag.

Heb ik idd ook gedaan, maar dacht er dan aan dat het heeeeeel druk was in de Ardennen dat weekend en ook melding gezien op VRT News dat er veel 4G klachten waren…

Maar dan nog begrijp ik het verschil niet… tenzij mijn business abonnement van Proximus op mijn telefoon een hogere prioriteit krijgt dan de SIM kaart in mijn modem… 

@proximus misschien een update van jullie kant?

EN ook nog: kunnen we met een groep particulieren melden waar er slechte ontvangst is … in de hoop dat dit ooit zal verbeteren?  Het gaat om postcode 5563 en de map van de netwerkdekking van BIPT illustreert dit mooi.

Reputatie 7
Badge +3

@dannyderoo 

je mag het klantnummer van je aansluiting in de ardennen doorgeven op je profiel a.u.b. 

dan meet ik hiervan het signaal eens uit.

 

Geert

OK alvast bedankt @GeertC , dit stond er denk ik al in maar heb dit nog s wat duidelijker in mijn profiel geplaatst.

Ik vraag me eigenlijk ook af hoe we eventueel Proximus kunnen overtuigen om een beter signaal te hebben daar… daar is een eigendom van 80 loten + contact via de gemeente… we kunnen een petitie doen… 

Reputatie 7
Badge +3

@dannyderoo

het klantnummer *****57 gaat over een aansluiting in 8560 Wevelgem, die had ik inderdaad gevonden.

Maat niet die van het adres in de ardennen, hiervan heb ik nog het klantnummer nodig.

 

Geert

 

Dag Geert, 

het klantnummer is hetzelfde, het mobiel nummer dat erbij staat representeert de modem in de Ardennen, ik zet er nog het adres bij.

 

Danny

Reputatie 7
Badge +4

@dannyderoo In de meeste gevallen wordt en modem aangesloten op een vaste lijn, vandaar het misverstand. Ik heb nu je nr nagekeken en daar stan geen beperkingen op ivm de snelheid. 

Heb je dit getest via een wifiverbinding, of ook met een lankabel naar de modem ? Dit om zeker te zijn dat het probleem niet aan de wifi ipv aan de 4G-verbinding ligt. 

Een tweede test die je kan doen is het omwisselen van de simkaart van je gsm en je modem. Als je de simkaart van je GSM in de modem steekt, zou je dezelfde surfsnelheid moeten houden als op je gsm. Je kan dan ook de simkaart van de modem eens in je gsm testen. 

Hier alvast enkele tips om de wifiverbinding na te kijken 

Reageer