Beantwoord

Proximus intro via UTP?

  • 23 January 2024
  • 6 reacties
  • 107 Bekeken

Goedemiddag. 

Ik renoveerde recent een woning. Een Proximusintro kan niet worden teruggevonden, maar er zou wel een telefoonlijn aanwezig moeten zijn op het grondgebied (we weten wel ongeveer waar deze zou moeten lopen maar kunnen hem niet precies lokaliseren). Grote breekwerken binnenshuis kunnen er helaas niet gebeuren. Wel is het mogelijk om met een kabel over de zoldervloer naar beneden te gaan en recht naar beneden te komen in de ruimte waar de intro zou moeten komen. Er kwam reeds een technicus van Proximus langs en die stelde voor om zelf al een UTP (cat6a) kabel te installeren over het gewenste traject binnenshuis en deze al naar buiten te laten komen tegen de voorgeven tot op de grond (met nog enkele meters overschot). Een (of meerdere) collega(‘s) zouden dan later de telefoonlijn komen lokaliseren en opgraven, om buitenshuis een connectie te maken tussen de telefoonlijn en de UTP kabel (en deze vervolgens ondergrond te bergen). 

 

Mijn concrete vraag: kan een UTP kabel dienen om binnenshuis een intro mee te voorzien? Online (ook op dit forum) vind ik wat tegenstrijdige informatie. Kan een NPT2007 aansluitdoos zijn voeding krijgen via een UTP kabel? Of is een NPT2007 verouderde technologie en kan er klassieke ethernetpoort (RJ45?) worden geïnstalleerd om daarin een Internetbox aan te sluiten?

 

Ik hoop dat ik de situatie wat heb kunnen schetsen :-)

Alvast bedankt

icon

Beste antwoord door Martin 23 January 2024, 13:13

Bekijk origineel

6 reacties

zolang je niet op glasvezel zit is de NTP2007 nog geen verouderde technologie aangezien je dan op VDSL2 via koperlijn werkt.

NTP2007 heeft geen voeding nodig en kun je met utp kabel werken.

Op de NTP2007 (die een terminatiedoos is van je binnenkomende lijn) wordt een VDSL filter op geplugd (TF2007) die het Telefonie signaal filtert van het VDSL signaal, dit VDSL loopt dan verder vanuit de filter naar je bbox modem ie dan wel voeding nodig heeft.

 

Bedankt voor de reactie! Als ik het goed begrijp is het dus perfect mogelijk om (1) buitenshuis een klassieke telefoonkabel te connecteren met een UTP kabel, (2) de UTP kabel te gebruiken om een NPT2007 op te installeren?

Kwestie van de UTP kabel al niet aan te kopen en te installeren voor niets. Merci!

Reputatie 7
Badge +4

In afwachting van een reactie van een Proximus medewerker (moderator) op dit publieke forum

 

Concreet er geen geen (elektrische) voeding voor een NTP2007 contactdoos nodig

Ik vermoed dat Proximus (technici) eigen (koper)telefoonkabel (intro) zo wie zo zal willen gebruiken vanaf het publieke domein tot op de NTP2007 contactdoos

Uiteraard kan eventueel een utp/ethernet-kabel (deels) gebruikt tussen worden de NTP2007 contactdoos en een elders opgestelde Bbox3v+ modem/router

U dient er wel rekening mee te houden dat Proximus mogelijks een nieuwe intro-kabel (telefoonkabel) dient te leggen vanaf het publieke domein

Indien de gevel van uw woning zich bevindt op de rooilijn kan mogelijks de telefoonkabel via de gevel (naast de regelpijp bv.) op niveau van de zolder gebracht worden indien voor Proximus (technici) aanvaardbaar

Indien uw gevel niet op de rooilijn zit, dient u mogelijks hiervoor ook een wachtbuis in uw voortuin/oprit te voorzien

 

Bedankt voor de reactie! Als ik het goed begrijp is het dus perfect mogelijk om (1) buitenshuis een klassieke telefoonkabel te connecteren met een UTP kabel, (2) de UTP kabel te gebruiken om een NPT2007 op te installeren?

Kwestie van de UTP kabel al niet aan te kopen en te installeren voor niets. Merci!

 

Dit is inderdaad mogelijk en zal de PX technieker dit ook daarom aan u voorgesteld hebben.
Normaal wordt er zelfs met een gewone ronde telefoniekabel gewerkt die je overal vindt zo’n ronde waar gewoonlijk 2 paren in zitten, de utp kabel bevat zelfs 4 paren en is meer afgeschermd.

Waar ik vroeger woonde had de PX technieker zelf de utp cat5e gebruikt.
(Mijn pa had zelf tot aan de rooilijn een utp cat5e in een buis getrokken waar binneshuis dan de NTP2007 op aangesloten werd)

Reputatie 3
Badge +1

Gewone UTP kabel onafgeschermd ondergronds leggen tot aan de rooilijn gaat geen jaren meegaan (door weersomstandigheden). In principe heeft een lasser van Proximus de juiste invoerkabel altijd wel bij. https://www.tecshop.be/nl/installatiemateriaal/draad-kabel-toebehoren/tv-data-audio/coax-telenet-oudoor-tot-80m-pe14-20343 Dit is wat ze tegenwoordig gebruiken. Zowel een 2 paar invoerkabel als een tube voor fiber later door te blazen.

En de gewone VVT kabel dat er vroeger getrokken werd in een buis tot aan de rooilijn gaat die langer mee dan ? 

Waarover ik spreek van mijn pa die ligt er al van in het jaar 90 ofwel moet dat dan vroeger betere utp kabel geweest zijn of bestond er dan een type om buitenshuis te leggen ?

Natuurlijk is die smartube in het opzicht van de nabije toekomt van fiber ook een betere keuze.

Reageer