Skip to main content
Vraag

Proximus internet box in bridge kent geen publiek IP toe aan Deco BE65

• February 19, 2026
  • 23 reacties
  • 284 Bekeken

Hallo allemaal,

Zoals de titel doet vermoeden: De Proximus internet box in bridge mode kent geen publiek IP toe aan Deco BE65. Ik heb wel internet en alles werkt, maar dit maakt bijvoorbeeld DDNS op een NAS veel complexer (volgens mij). Wat ik al heb gedaan en geprobeerd:

• De kabel is verbonden via de bridge poort.
  • Aanvankelijk had ik het LAN MAC adres in het Proximus portaal ingegeven, maar dat is gewijzigd naar MAC adres + 1 (xx:xx:xx:xx:xx:1A → xx:xx:xx:xx:xx:1B). Dit wordt ook bevestigd via de verbonden apparaten op de Proximus internet box.
  • Deco staat op DHCP & in router mode.
  • Ik heb al geprobeerd een aantal keren te rebooten en de kabel uit en ingestoken (om een IP allocatie te triggeren).
  • De helpdesk van Proximus heb ik ook gebeld maar zij helpen eigenlijk niet (deels te begrijpen).

Ik ben geen expert maar ben een hobbyist, maar nu zit ik dus vast. Zou er iemand mij kunnen helpen aub?

Alvast bedankt!

Mvg

Jonathan

23 reacties

Forum|alt.badge.img+2
  • Legend
  • February 19, 2026

@Le3333333 heb je naast je proximus modem ook eens je deco herstart ????

• Auteur
  • Rising star
  • February 19, 2026

@Le3333333 heb je naast je proximus modem ook eens je deco herstart ????

Dat heb ik inderdaad meerdere malen gedaan. Quasi iedere keer na elke “aanpassing”. 

Het enige wat ik kan bedenken is de deco verwijderen en opnieuw toevoegen, maar dat impliceert heel wat. Ik zou denken dat het gewoon zou werken indien de bridge geconfigureerd staat in Proximus, maar het lijkt alsof dat laatste (de bridge setting in de Proximus UI) eigenlijk niets doet...

• Apprentice
  • February 20, 2026

Ook last van sinds 18 Februari vanaf tussen 13u a 14u in de namiddag. WAN IP toen verdwenen met connectivity loss to gevolg omdat ik de private Proximus LAN had uitgeschakeld. Alles lijkt correct geconfigureerd. Vermoedellijk een Proximus probleem ergens.

Ticket diezelfde dag nog verzonden:

Omschrijf je vraag: Sinds 18 februari (namiddag) werkt de bridge op LAN 1 niet correct.
Het MAC-adres is correct gekoppeld en zichtbaar in de bridge-instellingen van de Internet Box, maar in My Proximus verschijnt de router als lokaal toestel in plaats van als bridged toestel met WAN-IP. De WAN-interface van mijn router staat op DHCP.
Graag nazicht. Bedankt.

---

Ook gepoogd het MAC adres te wijzigen op zowel Router als in MyPoximus, zonder succes helaas. (Dacht misschien een cache o.i.d. te omzeilen op die manier) Ook Factory reset v/d Internet Box geprobeerd, alsook de ONT modem zonder succes ;)

Hopelijk zie ik niets over het hoofd.

• Auteur
  • Rising star
  • February 20, 2026

Ik kan niet vergelijken want het is per toeval sinds 18/2 ‘s avonds dat ik dit systeem gebruik. Ik heb in ieder geval nooit het publieke IP gezien in de externe router (TP Link Deco).

• Apprentice
  • February 21, 2026

Uw setup voor je die nieuwe router probeerde stond ook in Bridge? Werkte het voordien wel?

Groetjes

• Auteur
  • Rising star
  • February 21, 2026

Nee, het was voordien een traditionele setup met enkel de Proximus router.

Nu, er gebeuren sowieso rare dingen. Gisteren zag ik in de Proximus UI de router van Proximus zelf ook, vandaag is weer niet het geval…

De enige constante is dat de Deco het publieke IP niet doorkrijgt.

• Apprentice
  • February 21, 2026

Idem, werkte wel jaren voorheen ;) Hopelijk komt er snel een fix, beetje afhankelijk geraakt aan deze 2 verschillende netwerken setup.

• Auteur
  • Rising star
  • February 22, 2026

Vandaag zie ik plots mijn raspberry pi tussen de verbonden toestellen in de Proximus UI... Lijkt me niet echt logisch bij een correcte bridge.

@Martin heeft u misschien een idee aub, als Proximus legende? :-)

Martin
  • February 22, 2026

Daar heeft Philippe_d (zit ook actief bezig op het forum userbase.be) veel meer ervaring mee, normaal komt die hier ook wel af en toe langs! Ik zelf gebruik geen eigen apparatuur dus praktisch heb ik hier minder ervaring mee. & zie Fr forum

• Auteur
  • Rising star
  • February 22, 2026

Ik ben er nu quasi zeker van dat de bridge het publieke IP niet doorgeeft gezien ik een andere externe router heb gebruikt. Heeft hetzelfde fenomeen. Voor bridge zag ik intern IP A, na bridge intern IP B. Dus de bridge doet wel effectief iets, maar gaat nog steeds een intern IP toekennen. Ik heb er screenshots van indien nodig.

Iemand een idee ?

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • February 23, 2026

Fyi

Blijkbaar zijn er op het Fr forum recent ook 2 gelijkaardige problemen gemeld voor een router Asus en een router X

perte de la fonctionnalite bridge sur Internet Box | Proximus Forum

• Apprentice
  • February 24, 2026

Goedemiddag,

Ik heb exact hetzelfde voor na een vervanging van firewall met nieuw MAC-adres.
Ik krijg geen publiek IP meer maar altijd een privaat IP in de DHCP range van de Internet Box+.

Factory reset, reboots, niks helpt.

Proximus chat is weer zeer behulpzaam waar het neerkomt op “fix het zelf maar”.

• Apprentice
  • February 24, 2026

Misschien zijn alle 3.702.258.432 publieke IPv4-adressen gewoon op 😉

Gezien meerdere gebruikers exact hetzelfde probleem melden (bridge actief maar toch een private DHCP-range), lijkt dit sterk op een globaal Proximus-issue en geen individuele configuratiefout.

In dat geval vrees ik dat eerstelijns-support hier weinig kan betekenen. Weet iemand hoe je als particuliere klant dit effectief tot bij de 2e lijn of netwerkbeheer krijgt? Volstaat het om een ticket aan te maken zoals ik gedaan heb, in de hoop dat dit bij de juiste dienst terechtkomt?

Groetjes

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • February 24, 2026

Fyi

Proximus geeft geen publiek IP? - Userbase

Het probleem van de auteur is blijkbaar ondertussen verholpen (door hemzelf met behulp van userbase forumleden)

• Apprentice
  • February 24, 2026

Bedankt! Helaas is die oplossing in mijn huidige setup niet meteen haalbaar, aangezien mijn huidige router geen IGMP snooping ondersteunt.

Toevallig ben ik net aan het bekijken hoe een architectuurwijziging dit wél mogelijk zou kunnen maken. Misschien wordt het dit weekend wat experimenteren, mocht er intussen geen officiële bridge-fix komen 😉 Down en up m’n WAN interface nog dagelijks om te checken hoor ^^

• Apprentice
  • February 24, 2026

Goedenavond,

Hij koppelt rechtstreeks zijn firewall aan de Internetbox+ blijkbaar.
Zou ik ook perfect kunnen(of nog verder gaan en de ONT er zelfs vantussen adhv XGSPON SFP+) maar vind enerzijds de 2 perfect afgescheiden netwerken (eigenlijk enkel voor TV) wel handig en anderzijds werkte het gewoon netjes tot 5u geleden.

Heb net nog eens alles afgelopen en alles staat gewoon correct.

Meermaals gevraagd om te escaleren maar kreeg telkens de melding “uw internet & TV werken dus voor ons is de kous af”. Krijg je achteraf een mail met how to voor port forwarding 🙄.

• Auteur
  • Rising star
  • February 24, 2026

Ik heb inderdaad met hulp de router van PXS er uit gekregen. Dat was niet echt het doel maar de enige manier om een publiek IP (op m’n eigen router) te krijgen. En dus niet in dubbel NAT verzeild te geraken.

Dus echt opgelost is het niet, want ik ben er nog altijd van overtuigd dat de bridge niet correct werkt.

• Auteur
  • Rising star
  • February 24, 2026

Ik ben het trouwens niet eens met het feit dat ze ons wandelen sturen “omdat we onze eigen apparatuur gebruiken”. 

Wettelijk is het zo dat ze mensen in staat moeten stellen om hun eigen gerief te gebruiken, maar volgens mij moet dan ook de software aan hun kant volledig werken. En dat lijkt mij dus niet volledig het geval (gezien de bridge niet correct werkt volgens mij). 

De verantwoordelijkheid van PXS gaat tot inclusief de bridge functionaliteit zou ik dus denken.

• Apprentice
  • February 25, 2026

Korte termijn wordt het dus de Internetbox+ er tussenuit.

Verder ziet Fastfiber er opeens zeer interessant uit…

• Apprentice
  • March 5, 2026

Opgelost 5/03 rond 19u voor mij ;)

Martin
  • March 5, 2026

Dan heeft Proximus de bug kunnen oplossen blijkbaar.

• Auteur
  • Rising star
  • March 9, 2026

Net opnieuw geprobeerd, maar werkt hier nog steeds niet. 

Wat ik heb gedaan:

• Eigen Router WAN kabel uitgetrokken
  • WAN kabel in Proximus Router gestoken
  • Proximus Router Reboot
  • Eigen Router ook powercycled
  • LAN kabel van Proximus Router in Eigen Router

Krijg opnieuw een intern IP. Vreemd dat het voor sommige mensen wel opnieuw werkt.

• Apprentice
  • March 22, 2026

Hallo hier sinds 13 maart plots hetzelfde probleem en nog steeds niet werkend dus duidelijk een Proximus issue.

Daarvoor 3 maanden zonder probleem gewerkt. Ook plots geen verbinding meer via de Bridge functie. Op LAN uitgang natuurlijk wel internet, maar liever ook geen kans op double NAT. Internet box is zelfs vervangen. Klantendienst heeft tot zo ver maar amper een idee wat Bridging is of waarom dat gebruiken. Om nog te zwijgen over hoe slecht die chatbot is. Ga komende week nog eens proberen bellen om de juist persoon te vinden om Bridging met het MAC adres in te stellen. 

Ik gebruik de Unifi DR7. Gek genoeg werkte voorheen zelfs het device MAC ook ipv het WAN1 MAC. Nu uiteraard reeds met beide geprobeerd en veelvuldig alles herstart. Helaas geen fiber in ons nieuwe appartement dus zit vast met de internet box. Dat werkte voordien ook perfect achter de ONT met VLAN tagging.