Skip to main content

We zijn via mail (op 7 sept)  en via sms (op 6 sept) verwittigd van werken aan de zendmast.
Op 12 september volgde een sms dat de werken zouden starten op 13 september.
Vrijdag 20 september kregen we een sms dat de werken waren beëindigd en kregen we elk 1GB mobiel gratis internet, waarvoor eigenlijk dank. Mooi gebaar van Proximus toch?
Zou je denken.

Deze gratis GB was vrijdag ook zichtbaar in My Proximus.
Vandaag (22 sept) keek ik nog eens in MyProximus en die gratis GB was er niet (meer), niet op mijn nummer, niet op het nummer van mijn echtgenote. Ik dacht aan een tijdelijke storing.

MAAR: om 16:10 krijg ik een sms dat mijn extra GB al is opgebruikt!
DAT  IS  GEWOON  ONMOGELIJK !!

We hebben ( t.t.z. vooral ik heb) het mobiele netwerk gebruikt.
Vanmiddag heb ik een speedtest gedaan op 5G (super!), vrijdag heb ik een app gedownload, Waze gebruikt en nog  wat dingen zoals mobiele bankverrichtingen en ook één foto opgeladen. Dat is alles. Of mischien nog wat kleinigheden links en rechts. Ik ben geen grootverbruiker, geen gamer, …

Ter vergelijk, in mei-juni had ik aan mobiel dataverkeer ongeveer 2,5 GB (over de 2 maanden verspreid)
In maart had ik 1,26 GB verbruikt. In augustus 1.29 GB.
Ik noem deze periodes omdat dit net periodes waren van zwaar verbruik, zo was mijn mobiel verbruik in de hele maand juli maar 801 MB.

De PX medewerkers kunnen de cijfers nakijken op mijn facturen als zij dat willen.

Mijn vrouw heeft sinds vrijdag nog geen echt gebruik gemaakt van het mobiel netwerk (even gekeken of 5G beschikbaar was).  Ik vind het dus logisch dat zij nog geen sms heeft gekregen dat die extra GB  al is opgesoupeerd. Maar zoals hiervoor al gezegd is in MyProximus ook geen spoor meer van die extra GB op haar nummer. Zal zij die sms nog krijgen dan?

Kijk, het mag duidelijk zijn dat we geen echte behoefte hebben aan die extra GB, of we die nu krijgen of niet. Het gaat me om het principe. We hebben die GB toch gekregen om te gebruiken, niet waar? En die is een maand geldig. Waarom wordt die dan zomaar na 2 dagen terug genomen? Graag een verklaring hiervoor.

Oh, en aan een nietszeggend antwoord heb ik niets. Ik bedoel daarmee het standaard antwoord “omwille van privacy redenen kunnen we je detailverbruik niet nagaan”  al dan niet in combinatie met “mogelijk is er een update geweest?” (klopt inderdaad, op 18 september via wifi, dus al veel eerder). Nogmaals, we zijn geen grootverbruikers van mobiele data!

 

We zijn via mail (op 7 sept)  en via sms (op 6 sept) verwittigd van werken aan de zendmast.
Op 12 september volgde een sms dat de werken zouden starten op 13 september.
Vrijdag 20 september kregen we een sms dat de werken waren beëindigd en kregen we elk 1GB mobiel gratis internet, waarvoor eigenlijk dank. Mooi gebaar van Proximus toch?
Zou je denken.

Deze gratis GB was vrijdag ook zichtbaar in My Proximus.
Vandaag (22 sept) keek ik nog eens in MyProximus en die gratis GB was er niet (meer), niet op mijn nummer, niet op het nummer van mijn echtgenote. Ik dacht aan een tijdelijke storing.

MAAR: om 16:10 krijg ik een sms dat mijn extra GB al is opgebruikt!
DAT  IS  GEWOON  ONMOGELIJK !!

We hebben ( t.t.z. vooral ik heb) het mobiele netwerk gebruikt.
Vanmiddag heb ik een speedtest gedaan op 5G (super!), vrijdag heb ik een app gedownload, Waze gebruikt en nog  wat dingen zoals mobiele bankverrichtingen en ook één foto opgeladen. Dat is alles. Of mischien nog wat kleinigheden links en rechts. Ik ben geen grootverbruiker, geen gamer, …

Ter vergelijk, in mei-juni had ik aan mobiel dataverkeer ongeveer 2,5 GB (over de 2 maanden verspreid)
In maart had ik 1,26 GB verbruikt. In augustus 1.29 GB.
Ik noem deze periodes omdat dit net periodes waren van zwaar verbruik, zo was mijn mobiel verbruik in de hele maand juli maar 801 MB.

De PX medewerkers kunnen de cijfers nakijken op mijn facturen als zij dat willen.

Mijn vrouw heeft sinds vrijdag nog geen echt gebruik gemaakt van het mobiel netwerk (even gekeken of 5G beschikbaar was).  Ik vind het dus logisch dat zij nog geen sms heeft gekregen dat die extra GB  al is opgesoupeerd. Maar zoals hiervoor al gezegd is in MyProximus ook geen spoor meer van die extra GB op haar nummer. Zal zij die sms nog krijgen dan?

Kijk, het mag duidelijk zijn dat we geen echte behoefte hebben aan die extra GB, of we die nu krijgen of niet. Het gaat me om het principe. We hebben die GB toch gekregen om te gebruiken, niet waar? En die is een maand geldig. Waarom wordt die dan zomaar na 2 dagen terug genomen? Graag een verklaring hiervoor.

Oh, en aan een nietszeggend antwoord heb ik niets. Ik bedoel daarmee het standaard antwoord “omwille van privacy redenen kunnen we je detailverbruik niet nagaan”  al dan niet in combinatie met “mogelijk is er een update geweest?” (klopt inderdaad, op 18 september via wifi, dus al veel eerder). Nogmaals, we zijn geen grootverbruikers van mobiele data!

 

Waarom zou je een speedtest doen over 5G? Proximus geeft een gemiddelde van 136,8 Mbps aan over 5G, dus dan mag de speedtest geen 10 seconden duren of je hebt prijs.


Ik haalde een gemiddelde snelheid van 266 Mbps down (en nog iets achter de komma) wat overeenkomt met 33,25 MB/sec. Maal 10 sec is 332,5 MB download. Voor 1GB moest de speedtest dus ongeveer een halve minuut duren. Sorry, nog langer want uploaden is ook dataverkeer en gaat trager.
Vanavond was mijn 5G snelheid  (afgerond) 250 Mbps down, 249.9 om precies te zijn.
Om terug te komen op jouw cijfers: 136.8 Mbps staat gelijk aan 17,1 MB per seconde, dus 10 seconden is nog maar 170 MB.
Ik snap je inbreng dus niet.

Een speedtest bestaat uit het downloaden van een standaard datapakket, ik dacht iets van een 60MB, maar is afhankelijk van het gebruikte appje. Downloaden aan 5G duurde slechts enkele seconden.
En daarmee is nog altijd niet verklaard waar mijn extra GB is gebleven en nog minder die van mijn vrouw.
 


@Mutlie 

kan je op je gsm kijken via Instellingen → apps waar je verbruik kan zijn gebeurd?

de melding van de 1 GB one shot zie ik staan voor 2 gsm en stopzetting is voorzien voor 22-10-24.. dus wij hebben hem niet weggenomen…? 

groeten

Tina

 


@tina.b 
De meldingen van 1Gb staan er terug, mijn echtgenote heeft al 37 Mb opgesnoept ;)
Ik echter al 1 GB 😶

Ik heb je raad opgevolgd en eens gekeken in de instellingen van mijn Samsung. Eigenlijk niets opvallend behalve Play Store (498MB, dat verwondert mij) en Facebook. Dus toch meer online gedaan dan gedacht (maar toch niet op nauwelijks 48 uur?)
Maar vooral Proximus+ valt me op met een verbruik van 1.05GB.
Dat is wel enorm veel data voor een speedtest en een paar keer raadplegen.
 


Die speedtests zijn soms zeer grote slokkoppen ik heb ooit eens een app gebruikt waarvan ik zelf al de naam vergeten ben en mijn data was er doorgevlogen zonder ik het besefte, het was mij wel opgevallen dat het nogal duurde vooraleer het resultaat tevoorschijn kwam, sindsdien  doe ik trouwens geen speedtesten meer via mijn smartphone, al zal dit bij sommige speedtest apps wel meevallen waarschijnlijk, zal louter afhankelijk welk algoritme die ze volgen, met grote bestanden  dan veel kleine bestanden enz ….


Reageer