Vraag

Proximus belt me met vraag of ik niet beter van pakket zou veranderen, met resultaat dat ik niet meer dezelfde internet snelheid heb (onaanvaardbaar)



Toon eerste bericht

33 reacties

Reputatie 7
Badge +4

@Cvanloon 

indien geen minimaal gegarandeerde snelheid wordt vermeld is er mijns inziens een contractueel/wettelijk probleem (tenzij het in het nog te ondertekenen contract zou worden opgenomen)

bij overschakelen naar een nieuw pack wordt de lijn ook (soms) gereset  en daarmee kom je op een basis profiel (dus lagere snelheid zonder de verhoging van de DLM) terecht zoals ik reeds aangestipt heb en is het alleen een kwestie van de DLM zijn werk te laten doen.

Dus geen paniek je gaat de snelheden van vroeger terug krijgen, alleen wat geduld. 

NB:  het Sagemtool (downloaden > klik hier ) kan dit alleen maar bevestigen.

@Cvanloon Indien glasvezel aansluiting mogelijk is zou dit kunnen , heb je op beide het zelfde resultaat als je checkt via bestaande klant (telefoon ingeven) en dan ook als nieuwe klant (adres ingeven)

Je kunt ook checken op fiber > klik hier

Reputatie 7
Badge +4

Ter info:

Het Comfort Pack is inderdaad een oud niet meer gecommercialiseerd pakket

Uit onderstaande begrijp ik dat het internet+TV+vaste lijn combineerd 

https://www.internetaanbieders.be/wat-zit-er-inbegrepen-in-het-comfort-pack-van-proximus/

Het Comfort Pack van Proximus

Als u gaat voor echt comfort, kiest u voor het Comfort Pack van Proximus. Voor het Comfort Pack betaalt u maandelijks slechts €49,95 en geniet u van verschillende diensten: internet (waaronder mobiel internetcomfort), tv en bellen. U geniet van internet bij u thuis én een mobiel internetvolume van 500 MB per maand. Bovendien bevat het pakket Proximus TV, waarmee u kunt genieten van meer dan 80 tv-zenders. Tenslotte kunt u met dit aantrekkelijke telecompakket genieten van een vaste telefoonlijn, waarmee u gratis naar vaste en mobiele lijnen kunt bellen. Klinkt dat niet goed

Dit Comfort Pack werd “opgevolgd” door het Familus Pack met gelijkaardige samenstelling: internet+TV+vaste lijn

https://www.mijn-gsm-abonnement.be/pack-operatoren/proximus/familus

Sinds 01/07/20 zijn ook Tuttimus, Familus en Minimus verleden tijd en is het Flex dat de klok slaat.

Technisch/commerciëel probleeem evenwel is dat de klantendienst blijkbaar omwille van door het Proximus Management genomen beslissingen “oude packs” niet meer kan toekennen wanneer ze om reden x of y vervangen werden

De moraal van het verhaal is en blijft nooit (onmiddellijk) ingaan op een telefonisch geformuleerd voorstel, enkel en alleen aanpassingen laten doorvoeren na een schriftelijk omschreven en berekend voorstel of na raadpleging door uzelf van de Proximus website 

 

Zoals reeds aangestipt door @Martin heeft de wijziging van Comfort naar Familus geen invloed op uw internetsnelheid down/up, deze blijft dezelfde (= internet maxi)

Mogelijkerwijze heeft het Dynamic Line Management systeem (DLM) automatisch (tijdelijk) de snelheid van uw lijn aangepast op basis van resultaten van automatische testen teneinde te vermijden dat klanten aangesloten op dezelfde distributiekabel elkaar zouden storen. De (tijdelijke) aanpassing kan ook het gevolg zijn van een technische interventie op deze kabel.

Op basis van onderstaande link kunt de de minimaal gegarandeerde snelheid op uw adres als nieuwe klant terugvinden https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/internetabonnementen/kies-jouw-optie/speedtest-internet-connectie.html#/input

Ik vermoed dat u (tijdelijk) teruggevallen bent op uw minimaal gegarandeerde snelheid van 70 Mbps (LP040 70/30) met een overhead van +/- 10% komt u inderdaad netto op +/- 65 Mbps uit

De DLM kan uw snelheid in de loop van de volgende uren/dagen/weken terug verhogen naar profielen type 85 Mbps of 100 Mbps indien de resultaten van deautomatische testen uitwijzen dat klanten waarvan de koperparen zich in dezelfde distributiekabel bevinden elkaar niet zouden storen.

 

U kunt indien u over een Bbox3 type Sagem beschikt via de Sagemtool  als user met uw user password aanwezig op uw Bbox de toestand van uw lijn controleren, de belangrijkste parameters zijn:

current/maximum bit rate dwon/up in Mbps (70/30?)

noise margin down/up in dB (indienn » 10 dB is een verhoging van de snelheid normaal mogelijk)

Profille name (70/30?)

DLM/Repair profile yes/no (no/no?)

ROP/modem compatible yes/no (no/no?)

 

Sagemtool via link

https://www.proximuscloud.be/web/app/share/view/84LSiVO432?shareUid=773d6e421e234c8d802fa0289a808066

 

P.S. Info aangaande de nieuwe pakketten

https://www.proximus.be/nl/id_cr_all_flex_packs/particulieren/cr-all-flex-packs.html

Eventueel nagaan of een nieuw pakket zonder mobiel bv. type Family Essentials niet “beter geschikt is” 

 

Reputatie 6
Badge +2

Nog maar eens van mijn stoel gevallen. Zopas een speeltent gedaan via de link hierboven gegeven. Verbazend resultaat. 
Geadverteerde snelheid : tot 350 Mbps

Maximum snelheid : 210 Mbps

Normaal beschikbare snelheid : kan maar bepaald worden na in diensstellinh

 

Dat wil zeggen : koop eerst een kat in een zak, je zult het wel zien achteraf wat de problemen zijn

Je moet het wel in de goede context lezen/ interpreteren het één slaat op je Internetsnelheid die je kunt halen en dit is enkel en alleen afhankelijk van je lijn waarop je aangesloten bent en heeft niks maar ook niks te maken met het abonnement.
Wat je abonnement wel bepaalt en wat jij hier aanhaalt is dat een goedkoper internet abonnement zoals “start” een beperking (cap) op je mogelijks haalbare snelheid legt, dus als je bv een snelheid zou kunnen halen van 60Mbps of hoger dan ga je maar een max snelheid halen van 50Mbps nu bij comfort en maxi is dit 100 maar als je lijn maar 60 Mbps haalt of zelfs minder ga je dus nooit die 100Mbps halen omdat het niet het abonnement  is die de max snelheid bepaalt maar de lijnlengte.

Reputatie 6
Badge +2

Dat het abonnement de snelheid niet bepaalt had ik gisteren In mijn lang leven ook voor de eerste keer gelezen van een Proximus medewerker, vandaag voor de tweede keer. Waarom ze dan vermelden dat een abo maxi een maximum downloadsnelheid van 100 Mbps heeft, en start heeft 50 Mbps download, dat is dus gewoon zever. Het abonnement bepaalt de snelheid niet. Eigenlijk wordt voor mij Proximus hoe langer hoe minder duidelijk. 
Moest iemand al dan niet van Proximus mij een telefonisch voorstel doen zou ik die man gewoon vragen om een schriftelijke en duidelijke offerte te doen. 
indien Proximus u dingen opstuurt die niet besteld zijn moet Proximus die zaken ook maar terug komen ophalen. 

Medewerkers van Proximus komen niet langs in het weekend op het forum, maar als je wacht tot maandag zullen die dit verder onderzoeken om je verder te helpen.

Verder ter info: 
het soort abonnement / pack bepaalt  nooit de Internet snelheid (lijnsnelheid), maar het Internet data volume in je abonnement / pack en ook de erbij horende diensten .
De snelheid van een lijn hangt altijd af van de afstand van de woning tot aan de verdeler van Proximus,
bv vanaf een glasvezelkast in je straat (ROP) of vanaf een centrale (LEX) 
Het automatisch DLM lijnmeetsysteem zal de lijn minitoren/analyseren/evalueren of er lijnsnelheidsverhoging mogelijk is.
Dit gebeurt via automatische badge en telkens wanneer lijnen hoger kunnen worden gezet,
zal die automatische badge dit ook onmiddellijk doen want deze gaat draaien om de +-72u.

Nu ben je niet de eerste waarbij de snelheid terugvalt naar een basis profiel (snelheid), bij het overschakelen naar een nieuw pack maar de DLM (zoals hierboven uitgelegd) zal na verloop van tijd, een week of langere periode) de snelheid op je lijn terug proberen te verhogen.

De door Proximus max gegarandeerde snelheid kan je altijd hier terugvinden > http://proximus.be/internetsnelheid 

De uitleg “smart wifi” is een instelling in je bbox die aan of uit kan staan (“one SSID” aan of uit).

Er worden ook soms lagere wifi snelheden gemeten  (of andere problemen) met het gebruik van smart WiFi (of ook storingen door andere WiFi netwerken in de omgeving),
indien mogelijk bij voorkeur WiFi 5.0 gebruiken en desgevallend One SSID in Bbox deactiveren.
      PS: "One SSID" wil zeggen één en de zelfde wifi netwerknaam (SSID) die uitgezonden wordt, namelijk: wifi-2.4-xxxx voor beide wifi banden 2.4 & 5.0 Mhz.

  • Deze geïntegreerde functie ("Smart wifi") zou ervoor moeten zorgen dat alle
    WiFi-clients automatisch overschakelen naar de meest
    optimale frequentieband (2,4- en 5 GHz-frequentieband) om altijd de beste WiFi-verbinding te kunnen gebruiken.

uitleg om One SSID te deactiveren:
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface, door te surfen naar http://192.168.1.1
(inloggen als User met User wachtwoord dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is One SSID uitgeschakeld,
      (PS: Op iedentiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)
Na deactivatie kan je weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden en tevens de WiFi kanalen terug wijzigen.
Ook kan je later indien gewenst "One SSID" terug activeren, bv. nadat bv. de oorzaak zou gevonden zijn van het probleem.

Tenslotte:
als je zelf de snelheid wilt controleren (http://pxs.speedtestcustom.com/) doe je dit altijd best via een bekabelde verbinding bv met je laptop/PC die verbonden is met een netwerkkabel aan de bbox en niet via wifi omdat dit niet zo betrouwbaar is.

Reageer