Proximus belt me met vraag of ik niet beter van pakket zou veranderen, met resultaat dat ik niet meer dezelfde internet snelheid heb (onaanvaardbaar)
Op 26 Juli werd ik (klantnr 2098224) door Proximus gecontacteerd, of ik niet beter overschakel van "Comfort package" naar nieuw pakket met "internet Maxi". Dit zou mij een meer stabiele verbinding en betere internet snelheid opleveren. Er werd ook gesproken of ik een gsm in het pakket wilde, waarbij ik "nee" antwoorde daar mijn gsm van het werk is.
Gevolgen -> in het weekend merk ik dat mijn snelheid gedaald is naar 62 Mbps ( voordien haalde ik 76 Mbps via Comfort). Op dinsdag 31 Juni bel ikzelf terug naar de klantendienst. De persoon zegt mij dat ik pakket Tuttimus heb ontvangen waarbij ik nu 10€ meer betaal en dat dit verkeerd is, daar ik geen gsm wens in het pakket. Dit werd aangepast naar Familius (snelheid max 100 MBps, maar ik moet minimaal 85 Mbps halen volgens Proximus vanwege afstand tot centrale) dit is dezelfde prijs als mijn pakket nu met Comfort.
Ik bel nogmaals op 1/07/2020 naar de technische dienst omdat snelheid nog altijd niet goed, waarbij ik een nummer moet bellen (0800xxxxx) die mijn profiel opnieuw instelt. De snelheid is momenteel nog altijd maar 65 Mbps ( dus ipv beter, heb ik een slechter aanbod gekregen ) Het kon zijn dat na een paar dagen de snelheid nog zou verbeteren.
Bijkomend, krijg ik gisteren een SIM-kaart via de post voor een gsm( vanwege vorig verkeerd pakket die ik niet gevraagd had). Wat doe ik hier nu mee ?
Vandaag 3 Juli bel ik nogmaals de technische dienst, en na 2 uur bellen heb ik intussen met 3 personen gesproken (telkens doe ik het verhaal…), mijn modem krijgt een reset op afstand..ik krijg uitleg over 2,4 en 5.0 terwijl ik reeds slimme wifi heb…etc, maar nog steeds haal ik maar 66 Mbps. Tenslotte vraag ik of ik mijn vroegere pakket terug kan krijgen, wat blijkbaar enkel mogelijk is als ik eerst alles opzeg ( waardoor ik zonder internet komt te zitten) en dan zou men kijken om dit comfort pakket opnieuw actief te maken.
Ik ben ten einde raad, reeds 30 jaar klant bij Proximus, maar dit vind ik geen service. Hopelijk misschien een oplossing via dit forum. Ik had een goed pakket (Comfort) met goede verbinding, en door het Proximus voorstel en wijziging heb ik nu een slechtere situatie dan voordien.
Bladzijde 1 / 2
@ Proximus kunnen jullie bovenstaand probleem van de auteur eens nader bekijken a.u.b.
@Dirk vdk
mijns inziens valt de variatie 69-73 Mbps inderdaad onder “een mogelijke foutenmarge”
mij Proximus xdsl&4G, mijn Proximus 5G unlimited en mij Telenet breedband aansluiting vertonen in meer of mindere mate grotere variaties
waarom u een vroegere snelheid niet meer haalt is mij uiteraard onbekend, mogelijk is dit bv. het gevolg van kabelreparaties of van bijkomende aansluitingen op de betrokken distributiekabel zodat hogere snelheden die vroeger gehaald werden volgens automatische analyse van “de DLM” niet meer mogelijk zijn zonder dat de klanten elkaar gaan storen
62.4/14 Mbps is mijns inziens geen standaard line provisioning profile (startsnelheid) = er lijkt mij iets aan de hand (misschien is uw profiel technisch handmatig vastgezet)
standaard line provisioning profiles zijn bv. van het type 70/30 (LP040) of 50/15 (LP085)
misschien kan zoals reed eerder aangestipt de Sagemtool als u over een Sagem BBox beschikt meer duidelijkheid brengen
anders wacht u best de reactie van een Proximus medewerker af (die eventueel een technische backend kan raadplegen)
replyproximus@skynet.be = proximus forum (& betrokken account is “disabled” = niet meer bereikbaar)
in principe stuurt u een Proximus medewerker enkel een bericht op zijn/haar vraag of als een reactie op zijn/haar bericht
een specifiek mailadres hebben die niet maar het enige dat je kunt doen is op hun forum roepnaam klikken en dan kun je daar kiezen om een privé bericht te sturen. Natuurlijk weet je dan nooit of je dan vlug een antwoord gaat krijgen want je kunt tenslotte niet weten of die persoon aanwezig is die dag of week of bv in verlof is (ik zeg zo maar iets)
hier in deze topic is er trouwens nog geen bericht van een proximus medewerker gepost geweest, alleen van forumleden tot nu toe.
Als u gaat voor echt comfort, kiest u voor het Comfort Pack van Proximus. Voor het Comfort Pack betaalt u maandelijks slechts €49,95 en geniet u van verschillende diensten: internet (waaronder mobiel internetcomfort), tv en bellen. U geniet van internet bij u thuis én een mobiel internetvolume van 500 MB per maand. Bovendien bevat het pakket Proximus TV, waarmee u kunt genieten van meer dan 80 tv-zenders. Tenslotte kunt u met dit aantrekkelijke telecompakket genieten van een vaste telefoonlijn, waarmee u gratis naar vaste en mobiele lijnen kunt bellen. Klinkt dat niet goed
Dit Comfort Pack werd “opgevolgd” door het Familus Pack met gelijkaardige samenstelling: internet+TV+vaste lijn
Sinds 01/07/20 zijn ook Tuttimus, Familus en Minimus verleden tijd en is het Flex dat de klok slaat.
Technisch/commerciëel probleeem evenwel is dat de klantendienst blijkbaar omwille van door het Proximus Management genomen beslissingen “oude packs” niet meer kan toekennen wanneer ze om reden x of y vervangen werden
De moraal van het verhaal is en blijft nooit (onmiddellijk) ingaan op een telefonisch geformuleerd voorstel, enkel en alleen aanpassingen laten doorvoeren na een schriftelijk omschreven en berekend voorstel of na raadpleging door uzelf van de Proximus website
Zoals reeds aangestipt door @Martin heeft de wijziging van Comfort naar Familus geen invloed op uw internetsnelheid down/up, deze blijft dezelfde (= internet maxi)
Mogelijkerwijze heeft het Dynamic Line Management systeem (DLM) automatisch (tijdelijk) de snelheid van uw lijn aangepast op basis van resultaten van automatische testen teneinde te vermijden dat klanten aangesloten op dezelfde distributiekabel elkaar zouden storen. De (tijdelijke) aanpassing kan ook het gevolg zijn van een technische interventie op deze kabel.
Ik vermoed dat u (tijdelijk) teruggevallen bent op uw minimaal gegarandeerde snelheid van 70 Mbps (LP040 70/30) met een overhead van +/- 10% komt u inderdaad netto op +/- 65 Mbps uit
De DLM kan uw snelheid in de loop van de volgende uren/dagen/weken terug verhogen naar profielen type 85 Mbps of 100 Mbps indien de resultaten van deautomatische testen uitwijzen dat klanten waarvan de koperparen zich in dezelfde distributiekabel bevinden elkaar niet zouden storen.
U kunt indien u over een Bbox3 type Sagem beschikt via de Sagemtool als user met uw user password aanwezig op uw Bbox de toestand van uw lijn controleren, de belangrijkste parameters zijn:
current/maximum bit rate dwon/up in Mbps (70/30?)
noise margin down/up in dB (indienn » 10 dB is een verhoging van de snelheid normaal mogelijk)
Eventueel nagaan of een nieuw pakket zonder mobiel bv. type Family Essentials niet “beter geschikt is”
@Cvanloon
indien geen minimaal gegarandeerde snelheid wordt vermeld is er mijns inziens een contractueel/wettelijk probleem (tenzij het in het nog te ondertekenen contract zou worden opgenomen)
Moet ik en kan ik hiervoor actie nemen ? Zal de DLM dit alsnog automatisch bijsturen ?
Daarvoor moet je geen actie ondernemen DLM is een volledig automatisch systeem dat van tijd tot tijd probeert om de lijnsnelheid te verhogen.
Nu moest je na bv 4 weken geen resultaat zien dan zou je toch aan de proximus forummedewerkers kunnen vragen of ze toch natrekken of de DLM wel degelijk actief staat en welke evaluaties er reeds geweest zijn.
Maar omdat je Familus gekozen hebt zal je lijnsnelheid daarom niet beter of slechter worden heeft daar totaal niet mee te maken, heeft meer iets te maken met de distributie kabel waarop je binnenkomende lijn werd afgetakt. Indien die lijn kort is kun je zelfs tot 100Mbs halen en naarmate die distributiekabel langer zou geweest zijn zou je snelheid ook altijd maar lager worden of je nu een duur of een goedkoop (of eender welk) abonnement neemt, dit ligt fysiek vast. Waar je wel mee rekening moet mee houden is dat als je het goedkoopste internet abo (START) zou hebben of nemen dat zelfs als je snelheid van de distributiekabel een snelheid zou toelaten van 100Mbps daar de snelheid gekapt wordt op 50 Mbps, maar voor klanten die op een distributie kabel zitten die maar een snelheid van bv 20Mbps zou toelaten gaan met dit abbo START ook geen 50Mbps halen.
@Dirk vdk
de administratieve omschakening naar Flex in het klanten/facturatiebestand heeft normalerwijze geen invloed op uw (start)snelheid
het gebruik van de Sagemtool laat u toe indien u over een Bbox3 type Sagem beschikt de situatie van uw aansluiting “beter in te schatten” (als user met uw userpaswoord voorhanden op uw Bbox)
het lijkt mij opportuun ook uw startsnelheid als nieuwe klant op uw adres op te zoeken
Wijzigingen tussen 69 en 73 Mbps lijken mij binnen een normale variatie te lvallen, de snelheid kan variëren in functie van het tijdstip in functie van de bezetting van “de backbone” (en het eventuele gebruik van WiFi)
Voor zover mij bekend kan er enkel ook eenzelfde snelheidsmeting via MyProximus gebeuren, elektrische paramter lijntesten zijn reeds geruime tijd uit de betrokken applicatie verdwenen
Op dit forum zijn vrij regelmatig problemen met het één of het ander van/in MyProximus terug te vinden (= 1 van de aan te vatten “werven van Proximus” mijns inziens)
De test via de download en inlog met Sagemtool is mij helaas niet gelukt. Zijn dit dezelfde inloggegevens om op http://192.168.1.1 in te loggen ? Zijn dit de inloggegevens die ik op de router terugvind of is de “user” hier een emailadres of zo ? ( hier kreeg ik trouwens een beveiligingswaarschuwing – is geen veilige verbinding httpS:// ). Graag had ik de parameters even nagezien die u voordien vermelde (oa. bit rate, noise margin, DLM…), maar voorlopig zonder succes dus.
probeer eens met een ander browser , als ik in edge inlog met http://192.168.1.1/7.3.8/gui/tpl/src/home/login.html dan staat daar ook niet beveiligd maar dat is van geen belang, en je moet inderdaad inloggen als User met het Userwachtvoord dat op een sticker van je bbox staat.
inloggen kun je ook via explorer door in de adresbalk 192.168.1.1 te zetten.
Niet beveiligd wil gewoon zeggen dat iemand die het netwerk afluistert met bijvoorbeeld wireshark waar je de netwerkpakketjes kan uitlezen en zo dus ook het gebruikersnaam en wachtwoord kan achterhalen om in te loggen op de bbox. Gewoon ter aanvulling op het juiste antwoord dat Martin reeds gegeven had.
Inderdaad maar aangezien je op bbox interface inlogt kan het geen kwaad
Klopt maar iemand anders kan wel bepaalde instellingen wijzigen op de bbox maar beperkt. Maar dan moeten ze eerst toegang heb tot je lokale netwerk.
Dit was wat ik bedoelde en als ze toegang zouden hebben en iets zouden veranderen kun je dan nog altijd gewoon de bbox resetten
Het is totaal iets anders in bedrijfsnetwerken. Klopt een reset lost het inderdaad op.
Ja dat is natuurlijk weer een ander verhaal.
De door Proximus gehanteerde lijnprofielen zijn van het type 70, 85 en 100 Mbps download
Met een overhead van +/- 10% levert dit netto +/- 63, 77 en 90 Mbps download
→ Blijkbaar heeft “de DLM” reeds een verhoging doorgevoerd
Speedtests zijn een momentopname maar rond eenzelfde moment genomen metingen met Proximus, Telenet en Orange speedtests op eenzelfde (Proximus)-lijn resulteren in +/- dezelfde waarden, de tests zijn Ookla gebaseerd
De “Nederlandse BIPT” = ACM was een tijd geleden van plan onderstaande test als “objectief criterium” te gebruiken, maar wacht - zoals anderen - nu “het door BEREC** te leggen ei hieromtrent” af
Dit had ik reeds gedaan enkele weken terug. Ik zie daar volgende vermelding
Maximumsnelheid beschikbaar voor 81% van de lijnen met jouw configuratie
86,3 Mbps download - 14,1 Mbps upload
Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid
62,4 Mbps download - 14 Mbps upload
De meeting heb ik telkens gedaan wanneer er geen andere toestellen meer aangelogd zijn (dicht tegen 12 u s’avonds). Dus is het dan louter toeval dat ik nooit meer mijn oude snelheid haal .
@Martin ,
enig advies ivm mijn laatste vraag om tekt in forum aan te passen. Dit doen via Reply.proximus@skynet.be, lijkt dit volgens jullie een “veilig mailadres” ? Ik vond dit niet direct terug op internet, maar wel een waarschuwing dat er zich personen uitgeven voor Proximus.
dit mail adres ken ik persoonlijk toch niet!
mijn excuses….ik had hier geen enkele bedoeling mee. Het kon zijn dat je dit adres toevallig kende. Wat is de beste werkwijze om met een modurator in contact te komen ?
of als je geluk hebt antwoorden ze ook op een privébericht, maar dat is niet altijd zeker.
62,4 kan ook op een bbox syncronisatie profiel van 70 Mbps slaan.
Hallo, sorry dat je enkele weken moest wachten op mijn verdere feedback. Ik dacht even de situatie af te wachten.
Ik heb de test even uitgevoerd om de slimme wifi (one SSID) uit te zetten, om dan opnieuw manueel Wifi 5.0 te selecteren, en inderdaad de snelheid lijkt iets beter te zijn. Ipv 69 kon ik nu soms 73 Mbps halen.
Wat is er intussen in de laatste 2-3 weken nog gebeurd. Toen ik mijn factuur kreeg, was de prijs niet correct en klopte het pakket niet met wat ik onder “my Proximus” zag staan. Dus heb ik de moed bijeen geraapt om nog eens de dienst facturatie te bellen om het hele verhaal nog eens te doen. Finaal hebben ze mij op Flex geplaatst (ipv Familius) aangezien dit toch geen verschil zou zijn op internetsnelheid, maar heb ik nu inderdaad geen telefoonkosten meer vanaf mijn vast toestel en er is een kleine compensatie verrekend.
Vermoedelijk val ik nu opnieuw terug op een basis profiel met een iets zwakkere snelheid daar ik slecht 68 Mbps haal – Juist ? Snelheid is niet stabiel en schommelt.
De test via de download en inlog met Sagemtool is mij helaas niet gelukt. Zijn dit dezelfde inloggegevens om op http://192.168.1.1 in te loggen ? Zijn dit de inloggegevens die ik op de router terugvind of is de “user” hier een emailadres of zo ? ( hier kreeg ik trouwens een beveiligingswaarschuwing – is geen veilige verbinding httpS:// ). Graag had ik de parameters even nagezien die u voordien vermelde (oa. bit rate, noise margin, DLM…), maar voorlopig zonder succes dus.
Ook zag ik dat via “MyProximus” u ook een test van uw lijn kan doen. Maar hier krijg ik reeds 2 weken lang het volgende bericht. Onder de volgende patch Proximus startpagina/MyProximus/Test mijn lijn -> boodschap: “Op dit ogenblik is het niet mogelijk om uw lijn te testen / we encountered a technical issue with our systems while we were testing your line. Please try again later”.
We zijn nu reeds enkele weken verder nadat dit bericht op het forum werd geopend…Is het ook logisch dat er nog steeds niemand anders van Proximus op dit bericht heeft gereageerd ? Jullie alvast bedankt voor de feedback.
Martin, daar ik nu toch in contact was met de klantendienst heb ik ook gevraagd hoe ik van een bestaand bericht op het forum de tekst kan laten aanpassen (vorige keer had je vermeld.. je kan deze inhoud van je bericht niet meer corrigeren en moet een Proximus Medewerker (Modurator) dit aanpassen). Ik werd toen doorgeschakeld naar andere persoon die mij melde een mailtje te sturen naar volgend mailadres. Reply.proximus@skynet.be Kan dit ? Het lijkt mij een vreemde mail account ?
Medewerkers van Proximus komen niet langs in het weekend op het forum, maar als je wacht tot maandag zullen die dit verder onderzoeken om je verder te helpen.
Verder ter info: het soort abonnement / pack bepaalt nooit de Internet snelheid (lijnsnelheid), maar het Internet data volume in je abonnement / pack en ook de erbij horende diensten . De snelheid van een lijn hangt altijd af van de afstand van de woning tot aan de verdeler van Proximus, bv vanaf een glasvezelkast in je straat (ROP) of vanaf een centrale (LEX) Het automatisch DLM lijnmeetsysteem zal de lijn minitoren/analyseren/evalueren of er lijnsnelheidsverhoging mogelijk is. Dit gebeurt via automatische badge en telkens wanneer lijnen hoger kunnen worden gezet, zal die automatische badge dit ook onmiddellijk doen want deze gaat draaien om de +-72u.
Nu ben je niet de eerste waarbij de snelheid terugvalt naar een basis profiel (snelheid), bij het overschakelen naar een nieuw pack maar de DLM (zoals hierboven uitgelegd) zal na verloop van tijd, een week of langere periode) de snelheid op je lijn terug proberen te verhogen.
De uitleg “smart wifi” is een instelling in je bbox die aan of uit kan staan (“one SSID” aan of uit).
Er worden ook soms lagere wifi snelheden gemeten (of andere problemen) met het gebruik van smart WiFi (of ook storingen door andere WiFi netwerken in de omgeving), indien mogelijk bij voorkeur WiFi 5.0 gebruiken en desgevallend One SSID in Bbox deactiveren. PS: "One SSID" wil zeggen één en de zelfde wifi netwerknaam (SSID) die uitgezonden wordt, namelijk: wifi-2.4-xxxx voor beide wifi banden 2.4 & 5.0 Mhz.
Deze geïntegreerde functie ("Smart wifi") zou ervoor moeten zorgen dat alle WiFi-clients automatisch overschakelen naar de meest optimale frequentieband (2,4- en 5 GHz-frequentieband) om altijd de beste WiFi-verbinding te kunnen gebruiken.
uitleg om One SSID te deactiveren: dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface, door te surfen naar http://192.168.1.1 (inloggen als User met User wachtwoord dat op een sticker van je bbox staat) klik op de "One SSID" banner en dan op "OK". Hiermee is One SSID uitgeschakeld, (PS: Op iedentiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden) Na deactivatie kan je weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden en tevens de WiFi kanalen terug wijzigen. Ook kan je later indien gewenst "One SSID" terug activeren, bv. nadat bv. de oorzaak zou gevonden zijn van het probleem.
Tenslotte: als je zelf de snelheid wilt controleren (http://pxs.speedtestcustom.com/) doe je dit altijd best via een bekabelde verbinding bv met je laptop/PC die verbonden is met een netwerkkabel aan de bbox en niet via wifi omdat dit niet zo betrouwbaar is.
Inderdaad bij “One SSID” actief is alleen wifi-2.4xxxx zichtbaar zowel je toestel verbinding maakt met 2.4 als met 5.0 en aangezien je op 71 Mbps uitkomt zal je wel op 5.0 verbinding maken.
je zou ook even dicht moeten staan met je toestel zowel bij Telenet als Proximus zijn wifi modem en natuurlijk ook op de zelfde ban 2.4 of 5.0 en ook dan nog op het zelfde wifi kanaal en dan nog de lijnsnelheid die bij TN hoger kan zijn want bij prox is die in het beste geval max 100Mbps tenzij je bij prox op een fiber aansluiting zou zitten.
Nog even mijn snelheid gemeten, en zie dat ik intussen rond de 71 Mbps uitkom, maar nog altijd via 2.4 Mhz ( tenzij er via SSID altijd 2.4 zichtbaar is, of kan 5.0 ook zichtbaar zijn ? ) .
Morgen probeer ik SSID even uit te zetten en laat u dan het resultaat weten. Ook vreemd dat speedtest Proximus en Telenet niet hetzelfde resultaat tonen.
Internetsnelheid
Zoals reeds aangestipt door @Martin heeft de wijziging van Comfort naar Familus geen invloed op uw internetsnelheid down/up, deze blijft dezelfde (= internet maxi)
Met WiFi 2.4 zult u nooit snelheden van 66… 75 … 86 … Mbps halen, hiervoor is WiFi 5.0 nodig
OneSSID (Smart WiFi) kiest soms/regelmatig voor een verbinding op een 2.4 kanaal, alhoewel er 5.0 kanalen vrij zijn, vandaar dat het eventueel opportuun kan zijn OneSSID uit te schakelen
Familus versus Flex
Dit is een keuze die uzelf dient te maken: opportuun of niet
De volledige specificaties van Familus zijn niet direct meer terug te vinden op de Proximus website, vandaar dat u best uw factuur bij de hand neemt en bv. ook voor TV nakijkt wat u nu hebt en ook vergelijkt met wat u werkelijk nodig hebt
Ik begrijp bv. dat Flex Family Essentials bv. 1 gratis booster en onbeperkt bellen 24/24h 7/7d van vaste lijn naar vaste lijn in België bevat, tenzij vergisssing mijnentwege is dit bij Familus enkel het geval na 17h en voor 08h en tijdens de weekend op op feestdagen
Nogmaals bedankt voor jullie reactie, het is dus afwachten tot morgen om te zien wat Proximus zelf nog zal ondernemen.
Dus in feite is slimme wifi enkel nuttig als de lijnsnelheid stabiel is, daar je voorstelt om opnieuw 5.0 Mhz te selecteren ?
Ik heb ook de link gebruikt die u stuurde om de internetsnelheid te weten tov de centrale, en daar staat het volgende: Geadverteerde snelheid tot 100 Mbps download - tot 20 Mbps upload
Maximumsnelheid beschikbaar voor 81% van de lijnen met jouw configuratie: 86,3 Mbps download - 14,1 Mbps upload <-> op My Proximus wordt 85,3 vermeld (wat wellicht werkelijke waarde is) .
Dus maar als ik u goed heb begrepen, speelt het pakket geen rol en kan ik dus niet meer dan 76 MBps bereiken ( is mijn vroegere snelheid voordat het pakket gewijzigd werd), “de kraan kan niet meer opengezet worden" wetende dat mijn buren niet bij Proximus zijn aangesloten ?
Kan je nog eens toelichten waarom je denkt dat Flex/ “Family Essentials” misschien een beter pakket zou kunnen zijn ? Ik heb nu reeds een pakket “zonder mobiel” (Familius) , en dit zal normaal mijn internet niet verbeteren.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.