Skip to main content
Vraag

Proximus android box achter TP Link ER8411

• April 23, 2026
  • 6 reacties
  • 38 Bekeken

Hallo

Ik heb dit weekend de proximus router vervangen door een TP Link ER8411 router. Alles werkt naar behoren, alleen hapert het beeld van de android tv box. Ik heb online al veel gelezen dat dit voorkomen wordt IGMP snooping in te schakelen, maar ik heb geen specifieke setting hiervoor. Heb wel IGMP proxy ingeschakeld, zie screenshots.

Ook zie ik door de VLAN bomen het bos niet en zie dat LAN (automatisch?) VLAN 1, maar zie eigenlijk nergens de 10/20/30 die vaak elders op het forum naar boven komt.

Alle hulp word ten zeerste gewaardeerd

Vriendelijke groeten

Charles-Alexandre

LAN, met IGMP proxy aan en VLAN1
WAN via dynamisch IP
IPTV zelf ongewijzigd omdat ik dacht mij te herinneren dat dit niet specifiek ingesteld moest

6 reacties

Martin
  • April 23, 2026

FYI: als je een proximus router (Internet box hebt ) die je vervangt  zal je  in  single Vlan werken, namelijk  Wan Vlan tagging = VLAN 20  , IpoE , DHCP en niet meer in triple VLAN (10/20/30) PPPoE zoals bij de bbox3. (tenzij je een bbox3 vervangen hebt met je eigen router)
IGMP snooping/proxy activeren.

NB: Alle instellingen zijn  voor de internet box  zijn te vinden via Myproximus/proximus+ en niet meer via http://192.168.1.1 

• Auteur
  • Apprentice
  • April 23, 2026

Dag Martin

Ik heb inderdaad de proximus router vervangen. De VLAN 20 wordt automatisch opgepikt. De ONT is wel nog deze van Proximus van ik kreeg een XPS-GPON module niet aan het werk.

Wat ik oa dan niet snap is waarom er bij LAN instellingen VLAN ID: 1 staat? Is dit nog iets anders? Of moet dit ook op 20 komen?

Vriendelijke groeten

CA

Martin
  • April 23, 2026
  • VLAN 1 = default LAN VLAN
  • Dit is je interne netwerk

Je hebt eigenlijk 2 volledig aparte werelden in je router:

WAN-kant (richting Proximus)

• VLAN 20
  • Wordt gebruikt op de poort naar de ONT
  • Nodig om internet + TV verkeer van Proximus te ontvangen

Het is zelf zo dat ik van verschillenden al gelezen heb dat ze IGMP snooping ingeschakeld hadden, wat eigenlijk ook logisch is , maar met de decoder dan problemen waren en als ze dei igmp uitschakeleden de decoder wel werkte, vraag me niet waarom want ik snap dat ook niet goed!

Is het een V7 decoder die je hebt.

• Auteur
  • Apprentice
  • April 24, 2026

Ik denk dat het een V7 box is inderdaad (draait android maar zonder wifi).

Martin
  • April 24, 2026

Ik persoonlijk heb er zelf geen praktische ervaring mee aangezien ik nog werk met de PX toestellen.
Of die uitleg hier → Je eigen router en/of modem gebruiken met Proximus fiber -  Proximus TV werkt zonder problemen  je  wat kan verder helpen mss, je ziet maar.

Martin
  • April 24, 2026

Als je deze TP link router gebruikt krijg je dan eigenlijk de zelfde Ipoe/DHCP IP range zoals bij de Internet box 

• operator DHCP pool range = 192.168.128.2 tot en met 192.168.128.127
    (voor de aangesloten decoder(s) bijvoorbeeld 
  • privé DHCP pool range = 192.168.129.0 tot en met 192.168.129.254 (gateway 192.168.128.1)
    (voor je aangesloten toestellen)