Vraag

Problemen sinds ik repeaters gebruik

  • 24 October 2021
  • 3 reacties
  • 118 Bekeken

Sinds kort gebruik ik een RE650 repeater, soms gebruik ik er nog een andere maar ik haal die dan uit de stekker omdat dit vaak voor problemen zorgt.

Maar ook met deze ene ingeschakeld die ik nodig heb voor de bel van de voordeur die +20m verder aangesloten is… Zonder deze repeater kan de bel de wifi niet vinden, maar sinds deze is aangesloten lijkt het alsof we vaak problemen hebben met IP adressering… ik heb de indruk dat er ip conflicten ontstaan en had dus graag gebprobeerd om mijn bel, printer en bepaalde computers een vast IP te geven om dit te vermijden maar ik zie die optie niet in de router.

 

Ik zag op het internet dat de slimme wifi kon helpen maar ik zie die optie ook niet in mijn app, aan wat ligt dat?

 

Ik zag dat Proximus zelf boosters aanbiedt maar ik ben niet bereid om hier maandelijks voor bij te betalen, ik vind dat persoonlijk geen service maar een éénmalige hardware aankoop die je eens moet instellen.   

 

Alvast bedankt voor de hulp


3 reacties

  • Ontvangt je repeater  voldoende wifi signaal van de bbox daar waar hij opgesteld staat.
  • heb je ook problemen met ander toestellen die verbinding maken via de repeater
  • kon je die automatisch instellen via  WPS met de bbox.
  • Slimme wifi (ook “One SSID” genoemd = zelfde wifi netwerknaam voor 2.4 en 5GHz band) kan ook voor problemen zorgen, niet alle toestellen kunnen hier goed mee overweg, dus mss al eens kijken of het helpt door One SSId uit te zetten.

    One SSID deactiveren:
  • dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
    (daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
    klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
    Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
          (PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)
     * Hierdoor kun je na de deactivatie weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden
    en tevens de WiFi kanalen terug wijzigen via de GUI van de bbox.
    Ook kan je later indien gewenst "One SSID" terug activeren, bv. nadat de oorzaak van het probleem zou gevonden zijn.
  • Statische adressen geven vind je hier → bbox web interface inloggen als User en met User wachtwoord dat je op een sticker van je bbox vindt.
    Dan op deze balk klikken om meer opties te zien:
    en scroll wat naar beneden tot aan:
  •  

  • Wifi kanalen kan je zien via: gratis inSSIDer 3.1.2.1 Download | TechSpot
  •  
  • De repeater ontvangt inderdaad heel goed de wifi van de bbox van waar hij opgesteld staat
  • ja verschillende toestellen hebben problemen met het verbinden, van chromecast tot notebook tot gsm… 
  • Weet ik niet of dit via WPS kon maar dat heb ik niet gedaan, waarom?
  • One SSID of slimme wifi stond niet aan, maar ik heb die nu even op gezet om te zien of dit het probleem verhelpt, is dat een probleem of zal dat sowieso niet lukken?
  • Statische adressen was mijn volgende optie om te testen als de slimme wifi het probleem niet verhelpt…

Ik moet er wel even bijzeggen dat ik de repeater of bridge, ik weet eigenlijk het verschil niet goed… het is eeen DLINK TP E650 en als ik boven werk dan steek ik af en toe een RE190 in…

De 2 heb ik de SSID dezelfde naam gegeven als die van de bbox met zelfde paswoord, dit voor onze EUFY deurbel. Als de E650 dan problemen heeft met verbinden lukt het soms voor de bel om op de bbox te verbinden want je kan maar 1 wifi instellen. De E650 werd eigenlijk vooral voor de deurbel geplaatst omdat de wifi meestal niet zo ver gaat, ik weet dat het niet is aangeraden om zelfde ssid te geven misschien maar dit werkt nog het beste naar mijn beleving… Alsook had ik gelezen dat dit nogal wordt gedaan : https://www.quora.com/Can-a-WiFi-repeater-have-the-same-SSID

Repeater(repeater mode)= verbindt een toestel via zijn wifi AP met het wifi AP (bv. je bbox zijn AP) over wifi

Repeater(Bridged mode) = verbindt een toestel bekabeld (via zijn utp poort) met het wifi AP over wifi

Bij een zelfde wifi SSID / wachtwoord en zelfde versleuteling(bvb WPA2) doe je aan roaming, dwz dat je toestel waarmee je u verplaatst automatisch overschakelt (zou moeten overschakelen) naar het ander AP als het wifi niveau van het eerste gekozen AP onder een bepaalde drempel valt bij aparte SSID’s zou je zelf moeten overschakelen.

De WPS methode is gemakkelijker zodat je niet zelf moet de instellingen doen maar automatisch overgenomen worden van je bbox.

Reageer