Vraag

Problemen met bereik wifi

  • 29 August 2022
  • 3 reacties
  • 130 Bekeken

Sinds een week is het bereik van mijn wifi aanzienlijk beperkt. Sinds de installatie enkele maanden geleden had ik een goede verbinding in alle kamers maar sinds kort in verschillende kamers geen verbinding meer. Er is structureel echter niets veranderd (geen hindernissen of dergelijke). Daarnaast duurt het ook zeer lang voor Pickx opgestart is op tv en krijg ik vaak de foutmelding dat er geen internetverbinding zou zijn. 

Waar kan dit aan liggen? En belangrijker: hoe kan dit opgelost worden? 

 

Alvast bedankt!


3 reacties

Gaat het over wifi rechtstreeks via de bbox of over een wifi booster

zie ook 

Je kan ook altijd eens je bbox resetten of eerst proberen door te herstarten

resetten = 20 sec reset knopje ingedrukt houden achteraan de bbox

herstarten spanning 10 sec onderbreken

Jammer maar helaas zetten de tips van Proximus ivm verbeteren van Wifi niet veel zoden aan de dijk. 

Tenzij uw bbox op een ideale plaats staat (zeldzaam), schakel de Wifi van de bbox uit en koop, tweedehands, een router en/of een extender die je als WAP (wireless access point) instelt. Koop een router of extender tenmiste AC1900 of hoger … Die zijn tegenwoordig voor een prikje te vinden. 

Vergeet die “smart” setting, dat is knudde omdat je steeds weer vervalt in de oeverloos vervuilde 2.4Ghz band die je ieder keert meesleept en waar iedereen rondom u zit op te klooien 😄 schakel volledig over naar 5Ghz en versterk lokaal uw signalen. 

Ik heb een “oud” model bbox-3 maar ik gebruik al jaaaren een Tp-Link router als access point (nu een AC1750) Ik heb recent en tweedehands een Netgear en een TP-Link extender gekocht (om uit te testen) en een AC1900 Wifi adapter voor mijn oude laptop (die geen 5Ghz heeft). De Netgear is een 3-band en laat feilloos verbindingen toe op max. 867Mbps (effectief) zonder interferenties (Verschuift de verbinding naar kanalen 100+). met de TP-Link die ik nu gebruik heb ik 1.1 tot 1.3 Gbps op mijn laptopke … en ik heb wifi tot meer dan 25m in mijn tuin 😉

Maar vergeet ook niet dat de totale bandbreedte gedeeld wordt door het aantal toestellen dat er op een gegeven moment gebruik van maakt! 

PS Niets in digiland gebeurt automagisch, ofwel heeft u iets “verzet” zodat er interferentie optreedt, ofwel is uw PX snelheid naar beneden gehaald om een of andere reden. 

@Daan Born wat is je http://speedtest.net snelheid als je die meet met een laptop verbonden aan de bbox rechtstreeks met utp kabel, terwijl je wifi uitzet en de andere toestellen verbonden met utp kabel aan de bbox even los legt. Al veronderstel ik wel dat dit zal in orde zijn aangezien je het hebt over een slecht/geen wifi bereik.

Reageer