Beantwoord

Probleem met internetsnelheid

  • 2 February 2024
  • 43 reacties
  • 670 Bekeken

  • Practitioner
  • 36 reacties

Sedert enkele weken hebben wij last met de downloadsnelheid waardoor het soms zeer lang duurt om afbeeldingen te downloaden in Facebook en Instagram alsook bij het downloaden van bijlagen in een e-mail. Bij regelmatige speedtesten (Ookla Speedtest) stellen wij een zeer onstabiele snelheid vast tussen 8 Mbps en 65 Mbps. ik heb deze test uitgevoerd bij 3 tablets, 2 smartphones en 1 laptop met telkens diezelfde variatie op de downloadsnelheid. De uploadsnelheid is wel zeer stabiel op 30 Mbps.

Hoofd TV reeds aangesloten via UTP en is OK. Tweede TV via wifi heeft veel onderbrekingen.

Kan hier iets aan veranderen want op deze manier Facebook gebruiken is zeer frustrerend tot onmogelijk.

 

mvg, Luc

icon

Beste antwoord door LucM 8 February 2024, 14:56

Bekijk origineel

43 reacties

Wat geeft de speedtest via een laptop rechtstreeks aangesloten met utp kabel aan de internet box

Mijn laptop heeft geen aansluiting voor UTP.

Ik heb wel al de bboxtool gebruikt en krijg een stabiele line downloadsnelheid van ongeveer 85 Mbps.

is het op wifi2.4 en ook op wifi5.0  dat de speedtest laag is

je kan altijd eens proberen ook om de bbox te herstarten (= 10 sec volledig stroomloos te zetten) en als dit niets opbrengt kan je eens resetten (= 20sec reset knopje ingedrukt houden tot allen de PWR led nog oplicht en dan pas loslaten)

Ik heb de One SSID op disabled geplaatst om zelf te kunnen bepalen welk wifi kanaal wordt gebruikt. Het probleem van grote variatie op de downloadsnelheid doet zich voor op zowel wifi2.4 alsopwifi5.0. Een herstart van de bbox hebben we reeds uitgevoerd zonder resultaat. Ik zal bij gelegenheid ook eens de resetprocedure toepassen. Ik laat het resultaat weten.

 

Heel eigenaardig, maar zonder nog enige tussenkomst van mij, lijkt het er op dat de downloadsnelheid de laatste dagen veel stabieler is. Hopelijk blijft het zo ...

De betere downloadsnelheid was maar van korte duur. Sedert gisteravond is alles terug enorm vertraagd op alle toestellen tussen 3 Mbps en 15 Mbps. Ook op de TV verbonden via UTP waren enkele problemen: af en toe waren blokjes te zien en bij herstarten van een programma kregen we de foutmelding P038.

Uploadsnelheid op alle toestellen = 30 Mbps

Test bboxtool downloadsnelheid = 85 Mbps

Enig idee wat hier de oplossing kan zijn?

 

Reputatie 7
Badge +5

@LucM Is dit gemeten via een kabel of wifi? 

Aangezien ik geen laptop heb met utp (rj45) aansluiting is alles gemeten via wifi.

Bijkomend stel ik vandaag vast dat op de tv klank en beeld niet synchroon lopen.

FYI: als je meet via wifi ga je best met je toestel naast de bbox gaan staan en op wifi 5.0 verbinding maken.

Heb ik reeds gedaan. Na het disabelen van onr ssid. Test via 2.4 of 5.0 levert identiek resultaat. Testen varieëren tussen 3 Mbps en 55 Mbps. Dus zeer onstabiel wat zich ook uit in soms zeer traag werkend internet.

Toch nog eens nieuwe testen uitgevoerd met nieuwe resultaten.

 

One SSID = disabled

Testtoestel met WiFi = Huawei MediaPad M5

Toestellen verbonden via UTP = TV en Camerabewaking

Toestellen op WiFi 5.0 = 2 tablets, 2 smartphones, 1 laptop en WiFi Booster

Toestellen op WiFi 2.4 = HW P1 meter en Bose Soundbar

 

Hieronder 10 opeenvolgende speedtest metingen om de 2 minuten:

2.4 = download/upload – 5.0 = download/upload

2.4 = 13,4/19.1 – 5.0 = 66,8/29,0

2.4 = 22,7/20,52 – 5.0 = 72,9/28,2

2.4 = 25,9/23,64 – 5.0 = 71,9/28,7

2.4 = 14,4/20,8 – 5.0 = 73,8/28,7

2.4 = 24,4/14,8 – 5.0 = 75,1/29,4

2.4 = 20,3/21,7 – 5.0 = 66,5/29,2

2.4 = 8,86/20,95 – 5.0 = 71,3/29,0

2.4 = 20,1/22,8 – 5.0 = 70,0/29,3

2.4 = 3,74/15,5 – 5.0 = 71,2/28,9

2.4 = 23,7/20,0 – 5.0 = 70,2/29,3

 

De onstabiliteit en lage snelheid zit duidelijk bij het 2.4 kanaal.

Dus wanneer One SSID = enabled weten we niet welk toestel met welk WiFi kanaal is verbonden en zorgt voor onstabiele en onbetrouwbare werking.

 

WiFi 2.4 mode 802.11g moet toch 54 Mbps aankunnen

WiFi 5.0 mode 802.11ac heeft een maximum snelheid van 1 Gbps

 

Vermoedelijk is er toch een probleem met de modem en zijn 2.4 WiFi kanaal.

Graag hierover jullie mening.

ben je zeker dat je niet gestoord wordt door naburige kanalen op 2.4 heb je al eens gekeken met een wifi analyzer bv er is een app voor windows in de windows app store of MetaGeek | Downloads

Via MetaGeek gemeten signaal:

2.4 = -47 dBm

5.0 = -47 dBm

 

Dit is een grafiek van de 2.4

 

Wat zijn de SSID namen  voor je wifi van de internetbox want die van 2.4 heeft niet het zelfde ssid van je 5.0 = 2528?

Zoals je ook ziet houdt er zich niemand aan de regel alleen kanaal 1 of 6 of 11 gebruiken waardoor de één de andere stoort!

SSID voor 2.4 is 945E

SSID voor 5.0 is 2528

Is het een probleem dat deze SSID´s verschillen?

Wat is het probleem van de gebruikte kanalen, wat is de regel?

Ik zie ook wifi SSID "Proximus Public WiFi" op hetzelfde kanaal van 2.4 945E met een minstens even sterk signaal. Kan je mij uitleggen wat dit is?

 

Zoals je ziet wordt ik ook door iemand gestoord op kanaal 6  door iemand die zich tussen de voorgeschreven kanalen 1 , 6 of 11 gezet heeft, namelijk Kanaal 4!, daardoor is mijn wifi 2.4 ook onstabiel en schommelt mijn internetsnelheid ook op 2.4.

One SSID staat uit en de SSID namen (4 laatste tekens) zijn dan automatisch de zelfde wifi-2.4-6118 & wif-5.0-6118.

Zit jij mss met een wifi extender of zoiets zodat de 4 laatste tekens bij u niet gelijk zijn.

Ik zie ook wifi SSID "Proximus Public WiFi" op hetzelfde kanaal van 2.4 945E met een minstens even sterk signaal. Kan je mij uitleggen wat dit is?

Dir is normaal want de 2.4 wifi radio in je bbox zendt niet alleen je 2.4 wifisignaal uit maar ook een public wifi signaal (Hotspot) dat door iedereen kan gebruikt worden. Diegene die er op inlogt zit gescheiden van jouw lokaal netwerk , dus je moet geen schrik hebben dat hij in je lokaal netwerk kan,  en het dataverbruik is voor zijn rekening  op zijn internet abonnement, dus gaat er niet af van uw internet abonnement.

Dus ik plaats de 2.4 op kanaal 1 en wijzig de SSID van de 5.0 naar dezelfde van 2.4.

Juist?

 

Wacht, heb je mss de naam van het SSID van wifi5.0 zelf veranderd (laatste 4 tekens) ?

Dan hoef je dit niet terug gelijk te zetten als dit zo is.

Ter bijkomende info: zo zie je dat mijn hotspot met ssid naam “Proximus Public Wi-Fi” ook op staat van mijn bbox

 

WiFi 2.4 terug op kanaal 1 geplaatst.

Probleem op WiFi 2.4 is daarmee niet opgelost. Als je het signaal bekijkt krijg je een zaagtand die ongeveer 16 keer per seconde schakelt tussen -50 dBm en -70 dBm.

Besluit: WiFi 2.4 is niet geschikt voor toestellen waarop je een klein beetje snelheid nodig hebt om bv. afbeeldingen in Facebook te kunnen zien.

Volgens mijn contract zou ik toch tot 100 Mbps moeten kunnen downloaden. Op 2.4 is dit gemiddeld minder dan 20 Mbps en op 5.0 is dit gemiddeld 70 Mbps.

Eigenaardig dat ik dit met mijn vorige modem nooit voorhad. Voor de rest is er niets veranderd.

 

Volgens mijn contract zou ik toch tot 100 Mbps moeten kunnen downloaden

dit ga je toch maar kunnen bereiken op ±10% na als je met een utp kabel verbonden bent aan de bbox rechtstreeks.

Dit is bv wat ik nu voor het ogenblik haal op 2m van de bbox op wifi-2.4(ac), maar dat varieert sterk en is soms maar de helft (ik heb ook een 100Mbps lijn)

 

Reputatie 7
Badge +5

@LucM Ik heb net een meting gedaan van je lijn. Alles ziet er wel in orde uit. De maximum snelheid die op je modem binnenkomt is 85mbps.

Reageer