Skip to main content
Antwoord

Probleem connectie Wifi thuisnetwerk

• November 21, 2025
  • 9 reacties
  • 94 Bekeken

We hebben onlangs 2 nieuwe gsm’s aangeschaft en beide hebben blijkbaar problemen om op ons thuisnetwerk te connecteren via Wifi.  Alle andere bestaande toestellen ( oude gsm, laptop, tv, home control) hebben dit probleem niet.

We hebben een bbox3 modem met 2.4 en 5.0 geactiveerd.  Beide worden regelmatig gebruikt en werken, behalve metde nieuwe gsm (Samsung S25 FE en Xiaomi 15T Pro). Connecteren via de hotspot Proximus Public Wifi op hetzelfde netwerk lukt dan weer wel.

Wanneer ik inlog op de router, kan ik geen instellingen bewaren. Bij elke poging iets aan te passen, blijft hij vast hangen op “Save changes”.  De security mode staat op “none”, maar kan dit ook niet veranderen naar WPA2 omdat de Save niet lukt.

Ik heb vroeger nog met MAC adressering de toegang beperkt tot onze gekende toestellen, maar die lijst van MAC adressen toont nu leeg.  Aangezien ik niks kan bewaren, kan ik ook niet proberen om deze MAC addressering op disabled te zetten of  bijvoorbeeld opnieuw in te geven.  Het lijkt alsof de MAC addressing nog steeds ergens geactiveerd is en dat de reden is dat de nieuwe gsm’s er niet op toegelaten worden.

Wat kan ik doen om dit op te lossen ?

Beste antwoord door Interca

De nieuwe internet box heeft ons alvast een stabielere wifi bezorgd en bevestigt dat de bbox3 wellicht richting einde levensduur was.
De wissel ging vlot, zelfs de home control behoefde geen speciale behandeling.  Ook de microgolf lijkt minder te storen.  Voorlopig heb ik nog geen reden om het beperkt netwerk te activeren.

Bedankt voor de tips en bijstand.  Voorlopig zijn we tevreden.

Er kunnen geen reacties meer worden geplaatst op dit onderwerp.

9 reacties

Martin
  • November 21, 2025

@Interca

Wat je al eens kunt proberen is je bbox3 eens resetten .

• Auteur
  • Rising star
  • November 21, 2025

Ik heb vanavond de router nog eens afgezet en herstart (dus geen volledige reset) en nu lijkt het helemaal om zeep.   Wifi is nu volledig weg voor iedereen en ik zie enkel nog Quantenna staan met vol bereik.  Maar kan daar niet op connecteren, is paswoord beveiligd en niet hetzelfde paswoord als mijn gebruikelijke 2.4 of 2.5.

Ik heb nog andere topics gevonden waar sprake van Quantenna en daar werd de internet box vervangen ?  Moet zeggen dat we de laatste tijd vaak storingen in onze wifi hebben vastgesteld.

Moet ik nu alsnoch die reset proberen ? Ik moet nu noodgedwongen mobiel gaan, voor kleine opzoekingen kan dat nog, maar  ik heb wifi nodig om thuiswerk te kunnen doen.

Martin
  • November 22, 2025

@Interca Dat is de Bbox3 die voorzien is van Quantenna 4-4 MIMO WLAN-technologie.

Je inderdaad nog proberen door een → reset te doen.

PS: Proximus moderatoren komen hier pas maandag terug langs.

Dus moest he ook na de reset niet meer in orde komen kun je altijd in het weekend bellen naar de helpdesk 080022800 en zie wat ze voor u kunnen doen, om bv de bbox te vervangen.

PS: In geval van nood kan dit misschien tijdelijk je wat verder helpen!
→ Flex Emergency Internet - Noodoplossing bij een internetstoring | Proximus

• Auteur
  • Rising star
  • November 23, 2025

@Martin 
De reset naar fabrieksinstelling heb ik niet geprobeerd uit vrees dat het hele huishouden om zeep zou gaan.  Ik heb gemerkt dat de problemen enkel met de Wifi waren en alle apparatuur op ethernet gelukkig nog steeds marcheerde (home control en tv box ok, en op de bovenverdieping konden we onze laptop gelukkig nog aansluiten op kabel).

Het Wifi netwerk lag zaterdagvoormiddag nog steeds plat.  Tot nu toe deed ik de reboot altijd door de stekker uit te trekken en dan terug te laten opstarten.  Nu probeerde ik domweg het (brandende) Wifi knopje uit te schakelen (het doofde) en daarna weer in te schakelen (het lichte weer op).  En als bij wonder kwam Wifi weer beschikbaar.
Meer nog, niet alleen de bestaande gsm’s konden terug online, ook de 2 nieuwe gsm’s kregen nu plots toegang. 

Weliswaar is alleen het 2.4 netwerk (en de proximus public wifi) beschikbaar nu, het 5.0 netwerk is volledig van de radar verdwenen (alleen Quantenna met 5G vermelding is nu constant ook zichtbaar).
Misschien het vermelden waard dat de nieuwe gsm’s de eerste 5G ondersteunende toestellen zijn die we in huis halen.

Het spookt helemaal, want ik heb niks veranderd/kunnen veranderen.   Op de router heb ik al altijd bewust gekozen voor gescheiden netwerken (dus geen one SSID) omdat onze microgolfoven (van een gerenommeerd merk), een vervelende stoorzender is (en blijft) op de 2.4.

Ik was al blij dat we weer verbinding hadden, dus ik heb alles maar voorlopig gelaten zoals het is.
Maar we blijven hoedanook regelmatig geplaagd door meldingen “you are currently offline, turn on mobile data” en traag internet onder het surfen.

Ik vrees toch wel dat onze Bbox 3 zijn beste tijd heeft gehad (9 à 10 jaar oud)...

Martin
  • November 24, 2025

@Interca Het zal wel geen probleem vormen voor de @Proximus-Moderatoren  om je BBOX van 9 à 10 jaar oud die problemen verkoopt om te ruilen, dus gewoon afwachten op reactie van hen.

GeertC
Forum|alt.badge.img+4
  • Moderator
  • November 24, 2025

@Interca 

Ik kan ervoor zorgen dat je een nieuwe modem toegestuurd krijgt, je zal dan wel verbinding met een nieuw WiFi netwerk moeten maken.

Geeft dit een probleem?

Geert

• Auteur
  • Rising star
  • November 24, 2025

Bedankt,  wij hebben vanmorgen contact opgenomen met de helpdesk en er zijn de afgelopen weken wel degelijk problemen met het netwerk in onze regio bevestigd.  Dit zou (toevallig) in de loop van de dag moeten verholpen zijn (kan ik pas vanavond beoordelen als ik thuis ben).

@GeertC  We mogen onze modem omruilen en krijgen deze week al een nieuwe modem toegestuurd.
Ik heb geen idee hoe gemakkelijk of moeilijk dit zal zijn.  Indien mogelijk zou ik dezelfde SSID’s met hetzelfde paswoord in gescheiden netwerk 2.4 en 5.0 willen configureren, om de overgang zo soepel mogelijk te maken.  Ik maak me vooral zorgen om onze Home Control, want als daar problemen ontstaan, is een interventie van de electricien nodig.

Martin
  • November 24, 2025

@Interca 
Als er nu een toestel(len) zou hebben die met een vast Ip werkt(en) is er ook in de nieuwe internet box een ip range hiervoor voorzien:

192.168.1.1/24 (= 192.168.1.1 tot en met  192.168.1.255)

• op dit subnet is er geen DHCP pool (geen automatische IP adres toekenning) , maar kunnen toestellen die een vast IP adres hadden op de B-box3 (192.168.1.xxx) verder gebruikt worden.

Zodat die zonder instellingen te moeten veranderen gewoon kunnen verder werken.

Maar bij de Internet box is voor “One SSID” via de Grafische User Interface (enkel via MyProximus te bereiken) geen instelling mogelijk om One SSID uit te schakelen, zoals dit het geval is voor de bbo3v+ bijvoorbeeld (via http://192.168.1.1 ).

In de plaats van One SSID uit  zetten kan hiervoor op de Internetbox  het Beperkt netwerk activeren als volgt:

1. Log in op www.proximus.be/myinternet ;
  2. Ga naar Wifi beheren.
  3. Activeer het Beperkt netwerk door te klikken op  
  4. De netwerknaam en het wachtwoord zijn vooraf ingevuld. Je kunt het wachtwoord bekijken door op  te klikken. Je kunt ze wijzigen door op te klikken. De netwerknaam moet altijd het woord Limited bevatten;
  5. Sla op door op Opslaan te klikken

• Auteur
  • Rising star
  • Antwoord
  • December 1, 2025

De nieuwe internet box heeft ons alvast een stabielere wifi bezorgd en bevestigt dat de bbox3 wellicht richting einde levensduur was.
De wissel ging vlot, zelfs de home control behoefde geen speciale behandeling.  Ook de microgolf lijkt minder te storen.  Voorlopig heb ik nog geen reden om het beperkt netwerk te activeren.

Bedankt voor de tips en bijstand.  Voorlopig zijn we tevreden.