Skip to main content

Privacyschending door Proximus ?

• August 10, 2026
  • 7 reacties
  • 46 Bekeken

Waarom moet ik bij gebruik van MyProximus (men dwingt je er letterlijk naar toe) altijd alle cookies aanvaarden vooraleer ik überhaupt toegang krijg ?  Ik krijg ook talloze sms die ik eigenlijk niet wil, en die kan je niet wegvinken als je instelt op papier je facturen te willen ontvangen.  De helpdesk reageert gewoon dat dat “de voorwaarden” zijn.  Wablief ?  Je moet willens nillens maar een My Proximus hebben, en dan moet je nog aanvaarden dat ze via allerlei cookies je privacy kunnen schenden ?  Als dit echt zo is, laat ik het er echt niet bij….

7 reacties

Martin
  • August 10, 2026

@MeRo FYI: In afwachting van een reactie van Proximus, geef ik je reeds dit mee ter info:

Het cookiebeleid | Proximus  & Privacy.pdf

Forum|alt.badge.img+2
  • Practitioner
  • August 10, 2026

Waarom moet ik bij gebruik van MyProximus (men dwingt je er letterlijk naar toe) altijd alle cookies aanvaarden vooraleer ik überhaupt toegang krijg ?  Ik krijg ook talloze sms die ik eigenlijk niet wil, en die kan je niet wegvinken als je instelt op papier je facturen te willen ontvangen.  De helpdesk reageert gewoon dat dat “de voorwaarden” zijn.  Wablief ?  Je moet willens nillens maar een My Proximus hebben, en dan moet je nog aanvaarden dat ze via allerlei cookies je privacy kunnen schenden ?  Als dit echt zo is, laat ik het er echt niet bij….

U aanvaard dus van niets of niemand cookies op het internet, ook niet de standaard “nodige” (alhoewel ik betwijfel of ze nodig zijn maar dat is voer voor debat) … vreemd hoor … 

waarom gaat u er trouwens voetstoots van uit dat cookies uw privacy schenden waarbij men zich nog de vraag kan stellen of uw ganse levensloop op uw internet devices staat? 
RaRE vraag IMHO.

Mutlie
  • August 10, 2026

Ik snap het probleem niet. Er is geen enkel verband tussen privacy en cookies.
Kan ook niet want cookies worden opgeslagen op of in je apparaat (smartphone, pc, ….)

Cookies zijn noodzakelijk omdat een website zonder deze kleine tekstbestanden niet goed kan (blijven) functioneren. Ze zorgen er gewoon voor dat basisdiensten werken, zoals bijv. de ingestelde taal.
Als er geen cookies zouden zijn zou je Proximus dan weer verwijten dat je iedere keer de taal moet instellen in MyProximus en je voorkeuren moet ingeven en wat weet ik nog.

Functionele cookies schenden je privacy niet, een website mag ze plaatsen zonder jouw voorafgaande toestemming, dus is het toch netjes van Proximus dat ze het vraagt, niet waar?
Iets anders zijn uiteraard de niet functionele cookies, maar Europa verplicht je de keuze te laten om ze aanvaarden of niet en die keuze wordt opgeslagen (onthouden) in een cookie. Tja.

Nog dit: het sturen/ontvangen van sms en facturen op papier wordt niet geregeld door cookies, maar door de instellingen in je account.

GeertC
Forum|alt.badge.img+4
  • Moderator
  • August 10, 2026

@MeRo 

In onderstaande link vind je bijkomende informatie betreffende cookies terug.

Het cookiebeleid | Proximus

Geert

Martin
  • August 10, 2026

@MeRo louter ter bijkomende info:

Noodzakelijke cookies zijn eigenlijk geen gevaar voor je privacy maar als je de keuze niet krijgt om ander cookies uit te zetten dan kan je privacy wel geschonden worden.

"Alles accepteren" betekenen dat je naast noodzakelijke cookies ook analyse-, advertentie- en trackingtechnologieën enz… toestaat. Je kunt daarom meestal beter kiezen voor: "Alleen noodzakelijke cookies" .
maar maak je geen illusies Cookies zijn tegenwoordig niet de enige manier waarop websites je kunnen volgen,  zoals: IP-adres; browser fingerprinting; ingelogde accounts; trackingpixels; local storage; advertising IDs….

• Auteur
  • Apprentice
  • August 11, 2026

Het punt is nu juist dat de optie weigeren niet lukt, en de uitleg van helpdesk is dat het een voorwaarde is om te aanvaarden, anders lukt de toegang niet tot myproximus, waar ze je met alle middelen naartoe duwen...

• Auteur
  • Apprentice
  • August 11, 2026

Maw gaat het dus niet om functionele cookies, die ik wel aanvaard, maar niet al die andere.  Aan een andere persoon hier hogerop die zei dat je sms in je instellingen beheert : ik maakte toch duidelijk dat je bij de instelling facturen op papier te willen ontvangen, je de ontvangt telkenmale van een sms gewoon niet kan wegvinken, anders gezegd is dat dan verplicht !