Skip to main content

Ik ben van Telenet overgeschakeld naar Proximus wegens verhuis.

 

Thuis heb ik een Giga Fiber Flex pack.

Toen de technieker de internetbox+ kwam installeren vroeg ik hem of ik in de router lokaal de channels en DNS kon aanpassen. Dit gaat dus blijkbaar niet..

 

  • De Wifi booster van Proximus die bij het abonnement inbegrepen zat viel zwaar tegen, het signaal trekt op nougatbollen. Dus heb ik maar vanuit mijn oude appartement mijn powerline adapters verbonden (TPLink) met Cat6 kabels naar de router. Mijn ups en downs waren beter dan bij de booster maar waren nogsteeds een zoutkorrel vergeleken met wat we beneden hebben.

    Mijn vraag is, of ik best zelf een betere booster /of router koop, of dat ik een cat6 helemaal naar boven trek, met een network switch zodat al mijn andere apparaten (servers) ook een goede speed hebben.

    note: latency heeft af en toe ook peaks van 5ms tot 300ms voor een aantal minuten.

Ik ben van Telenet overgeschakeld naar Proximus wegens verhuis.

 

Thuis heb ik een Giga Fiber Flex pack.

Toen de technieker de internetbox+ kwam installeren vroeg ik hem of ik in de router lokaal de channels en DNS kon aanpassen. Dit gaat dus blijkbaar niet..

 

  • De Wifi booster van Proximus die bij het abonnement inbegrepen zat viel zwaar tegen, het signaal trekt op nougatbollen. Dus heb ik maar vanuit mijn oude appartement mijn powerline adapters verbonden (TPLink) met Cat6 kabels naar de router. Mijn ups en downs waren beter dan bij de booster maar waren nogsteeds een zoutkorrel vergeleken met wat we beneden hebben.

    Mijn vraag is, of ik best zelf een betere booster /of router koop, of dat ik een cat6 helemaal naar boven trek, met een network switch zodat al mijn andere apparaten (servers) ook een goede speed hebben.

    note: latency heeft af en toe ook peaks van 5ms tot 300ms voor een aantal minuten.

Goedendag,

Ikzelf ben een gepensioneerde ICT Technicus van proximus geweest(43 jaar lang) en ben nu 4 jaar op Pensioen…

Inderdaad, je kan wel inloggen maar de DNS niet veranderen.

Maar als je wifi kanaal slecht is kan je dit wel veranderen. Ik zit er niet meer in, maar 4 jaar geleden kon je dat veranderen. (inloggen in de modem)

Echter wij hadden een software programma om te zien welk het beste kanaal was voor wifi. Dit is in elke woning anders(apparaten, materiaal van de muren, beton-microgolfovens kunnen storen-enz.

Ik las dat de modem(b-box) dit nu zelf zoekt. Bel maar eens naar de storingen want zoals ik zegde, ben ik er al 4 jaar uit.

2*Inderdaad, de wifi-bridge geeft een redelijke slecht signaal in sommige woningen.(Maar soms kan men niet anders, we raden dan wel aan om zo snel als mogelijk lan utp kabels te leggen.

 Probeer eens een PLC. Via de stopcontacten. Die verkoopt Proximus al lang niet meer, maar  bij van den Borre en Krefel wel.

Neem een DEVOLO met slechts 1 uitgang, dan ben je zeker dat het signaal goed is!Er zijn er met een wifi versterker ingebouwd.

Ben je Technisch erg handig, doe dit dan. Indien je niet thuis bent ,koop er dan 1 zonder wifi versterker.(raad ik aan).

ZIE WEL DAT JE DE PLC DIRECT IN HET STOPCONTACT IN DE MUUR STEEKT EN NOOIT IN EEN STEKKERDOOS, dit is belangrijk!

Je kan dus wel de plc in de muur inpluggen, en dan op de voorkant van de plc een stekkerdoos plaatsen. Max 4...5 stekker. Hou het zo simpel als mogelijk,was mijn moto altijd als ik nog werktte.

In de meeste gevallen werkt dit, maar soms ook niet en dan is het niet zo simpel.

Let op: DIT WERKT ALLEEN ALS JE 2 FAZEN HEBT (elektriciteit)

3 Fazig net werkt dit niet!

 

2*Altijd is het het beste om UTP aan te sluiten, dus van b-box naar de decoder.

Cat 6 is prima, maar er zijn goedkope en duurdere. Ik raad je aan om een duurdere te nemen(50...60 euro voor 25m en indien mogelijk met een gouden vergulde aansluiting(LAN)

Als u ooit fiber zult hebben, dan MOET JE LAN GEBRUIKEN om te kunnen genieten van de kwaliteit van fiber. Echter is niet erg belangrijk. Wat wel belangrijk is:om een goed beeld in te bekomen, hebben de laatste nieuwe decoders van proximus een toekomend signaal nodig van ten minste 9Mbit.

Dus, meestal via de koper heeft men nu een internet maxi en die is 90Mbit download en 30Mbit upload.

4*Het is makkelijk aan te raden, maar in sommigen woningen en appartementen kan men geen Lan kabel leggen, omdat men soms bij manier van spreken zoveel moet boren en goten leggen!Dan is de enigste oplossing een wifi-bridge.En dat signaal is vele malen kleiner dan het lan signaal.

En zeker de vrouwen zijn daar allergisch aan!(kabels leggen)

Mijn vrouw ook...

Geloof me. Een goed werkende plc werkt prima!Maar elke huis is anders,je moet het proberen

Werkt een Plc ook niet,dan ben je verplicht om lan te leggen.

Ik hoop je hier toch een beetje geholpen te hebben

Eynhouts Patrick

 


@automhate

  • Ik heb zelf geen Internet box+ maar zoals bij de andere internet box (bbox4) moet dat wel mogelijk zijn om de kanalen te veranderen maar wel via MyProximus (Proximus+) 
    Je zal wel smart wifi moeten uitzetten** (smart wifi = one ssid = één en de zelde wiifi SSID naam voor beide wifi banden 2.4 en 5.0).  

** bij de bbox4 is dit als volgt:
Ga naar TAB WiFi
WiFi Beheren
Privé wifi
Identieke configuratie op alle frequentiebanden (ON/OFF> uitzetten = OFF

  • Is het wel de bijbehorende Wifi Booster+ die je gebruikt.


Bedankt! 

Vrouwen zijn inderdaad allergisch aan kabels 😥
Toen ik al voorstelde aan mijn moeder thuis om een kabel door te trekken naar boven was het kot te klein.



Waarschijnlijk is een van mijn grootste fouten om de PL in een stekkerdoos te steken, beide beneden en boven.. (amateuristisch foutje). Alhoewel ik geen extra stopcontact beneden heb neem ik je suggesties mee en ga ik deze zomer aan de slag!
 


Ik raad PLC niet aan bij fiber. Ik heb zo is bij een klant geweest. speedtest op de modem met utp : 825 mbps (1 gbps fiberlijn ). Dan een test op plc met utp kabel….. 75 mbps.

Bij zulke hoge snelheden zijn vaste kabels van groot belang. Ik zal door de zure appel bijen en vaste bekabeling trekken. 

Geloof me, meestal ligt het “ trage “ internet bij fiberklanten aan de bouw, technisch ontbrekende kabels, of veroudere eindapperatuur als oorzaak van het probleem. Dit in meer als 80% van de gevallen. 

Nieuwe appartementen met UTP aansluitingen in de muur hebben deze problemen niet of veel minder.

Wifi is iets heel complex. De WiFi van je buurman kan op jou wifi storingen geven. Beton, staal, vocht in muren, dikke binnenmuren, spiegels, microgolfovens en soms zelfs led lampen van slechte kwaliteit hebben invloed op de wifi.

 


Het staat inderdaad buiten kijf dat utp kabels boven alles gaat en als je utp kabel kunt trekken dan heb je natuurlijk ook wifi nodig voor smartphones en  tablets …. en kan je een acces point gebruiken om aan te sluiten op je utp kabel.
Op wifi 5.0 zal je natuurlijk al veel minder kans hebben om gestoord te worden door naburige wifisignalen zoals het bij wifi2.4 het geval is.

Bij PLC’s en zeker de recente types kun je ook wel hoge snelheden halen maar het is net zoals bij wifi dat het ook kan tegenvallen hangt van situatie tot situatie af! 

Je hebt ook niet altijd nood hoge snelheden vandoen ik heb tot nu toe altijd maar ± 80Mbps gehaald en nog geen nood gehad aan hogere snelheden er zijn er die met minder op VDSL moeten content zijn !-) En als je er toch nood aan hebt kun je tenslotte nog altijd door die zure appel bijten :-)


Reageer