Vraag

Plotseling geen internet

  • 29 August 2020
  • 66 reacties
  • 1487 Bekeken


Toon eerste bericht

66 reacties

 

Reputatie 7
Badge +4

Neen zeker niet heeft niets met die kabel te maken

Ik praat over de aansluitingskabel van het “2de stopcontact” met het “1e originele stopcontact nl. de NTP 2007 van Proximus zelf cfr uw 1e foto)

 

@M_016 je doet me twijfelen :)

Momenteel zit er een zwart kabeltje tussen de blauwe DSL poort in de modem en het stopcontact. Op die zwarte kabel staat geprint: ‘Besttel PVC cable RoHS compliant’.

Ik heb ook nog een andere kabeltje in de doos van mijn modem (nog nooit gebruikt) waarop ‘broad 26AWG 2W 60°C 150V 09.2017’ geprint staat.

Zie foto’s hieronder. Je gaat me toch niet vertellen dat al die jaren het foute kabeltje werd gebruikt? :)

 

Reputatie 7
Badge +4

Fyi

p.12 uw modem dient in principe verbonden te zijn op blauw contact “dsl” van NTP2007

www.govaerts.be/userfiles/userfiles/nieuws/bgc-21967_installation_manual_smarttube_nl.pdf

Reputatie 7
Badge +4

Het hangt ervan af hoe dit stopcontact is verbonden met het originele stopcontact van proximus. Het zou kunnen dat je daar enkel een telefoon op mag aansluiten en niet de modem, maar dat kunnen we niet uit de foto afleiden. Dit moet binnenin het stopcontact nagekeken worden. Ik denk dan ook dat we best eens iemand ter plaatse sturen voor nazicht. 

@HadewychT thx!

Ik heb de uitleg qua bekabeling nog eens volledig nagelezen en denk dat alles goed is aangesloten. De VDSL2 splitter zit in een andere kamer dan mijn modem dus die laatste zit via een zwart UTP kabeltje in het stopcontact. Zie foto hieronder. Is dit ok volgens jou?

Laatste tijd merk ik idd dat mijn modem quasi iedere dag 1 à 2x een minuutje uitvalt (DSL en Internet lampje gaan knipperen) waarna hij terug opstart. Dit was vroeger eerder zeldzaam.

 

Reputatie 7
Badge +4

@jvcb De snelheid van je lijn wordt niet verhoogd omdat er toch wel wat foutjes gemeten worden. Hier zou je last van krijgen met een hogere snelheid. Je kan je bekabeling eens nakijken aan de hand van deze uitleg. Als u daar niet onmiddellijk een probleem vindt, komen we best eens ter plaatse om je lijn na te kijken. 

@Soort Het wifisignaal op 2.4GHz is niet ok. Ik heb van hieruit het kanaal aangepast. Je kan ook deze tips bekijken om je signaal  te verbeteren. 

is die speedtest met een utp kabel verbonden gemeten 

Ja het is met een utp kabel verbonden, getest via een pc. Is dit procedure dat u vraagt automatisch of word ik geholpen door een medewerker?

Edit: Sorry ik zag juist dat het automatisch is!

is die speedtest met een utp kabel verbonden gemeten 

je blijft met je download snelheid  hangen op 70 Mbps zie ik in je sagemtool rapport 

heb je als eens de automatisch lijntest uitgevoerd door te bellen naar die lijntest nummer namelijk als volgt:

Zelf een lijntest (TBF) initiëren kun je ook :

  • - Bellen naar het nummer 0800 22424.
    - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
    - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur of op Myproximus).
    - Er wordt nu een lijntest gestart (TBF).
    - Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
    - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel, waarna DLM terug opgestart wordt.

zo wordt de DLM een getriggerd en mss kan hij je download snelheid na een tijd verhogen

normaal zou er zelfs een 100 Mbps-Down/35 Mbps-Up mogelijk zijn 

Ik vind het heel raar dat ik ook niet maximum kan krijgen. Als ik pxs speedtest doe krijg ik 55mbps download en 18mbps upload. Alhoewel volgens de BBox3Tool zou ik ook veel meer moeten krijgen.

 

ik zit steeds op 5 GHz kanaal en op 4 meter van mijn modem die in het midden vd living staat op 1meter hoogte, verticaal zoals het ideaal hoort.

ik zal morgen eens testen via UTP kabel. Dat is idd nog enige optie die we moeten uittesten.

weet je ook wat je upload/download snelheid geeft bekabeld gemeten, die is dan goed waarschijnlijk.

Als je kunt ook altijd best wifi-5.0 gebruiken of heb je daar net de zelfde problemen mee.

Ja hoor, al tig keer + stekker uit stopcontact etc…

Iedereen op het forum met dit probleem beschrijft hetzelfde fenomeen: ondanks het resetten, modeminstellingen optimaal configureren, goed wifi kanaal kiezen etc, blijft het probleem terugkeren. Nu ik na 2 jaar ‘ermee heb leren leven/surfen’ plots merk dat ik niet alleen ben, zou ik er graag op doorgaan tot we het gevonden hebben. Hopelijk vinden we een oplossing die voor iedereen werkt. Sowieso al erg bedankt voor je hulp!

heb je de bbox al eens gereset 

ongeveer 20 seconden het reset knopje achteraan blijven indrukken tot de lampjes vooraan doven uitgenomen de power led en dan loslaten om hem terug volledig te laten heropstarten.

Morgen kan altijd iemand van het proximus forum team je lijn eens testen als ze her de draad opnemen

hoe werd bovenstaande test gedaan via wifi 5.0 of wifi 2.4 en hoe ver van de bbox

best al eerst via een bekabelde verbinding met de bbox zo weet je al of het daar in orde is vooraleer je aan de wifi moet twijfelen

Ik heb een Minimus met Internet Comfort.

Hieronder nog een screenshot van mn recent Ookla speedtesten. Ook in augustus met 9 Mbps uploadsnelheid had ik hetzelfde probleem van wegvallende WiFi. Denk dus dat die lage uploadsnelheid daar los van staat.

Kan ik via deze weg aan iemand van Proximus vragen om mijn lijn eens te testen?

 

 

NB Bij start start  zou je download ook gecapt zijn op  60 Mbps en upload op 4Mbp

bij maxi is dit respectievelijk max 100Mbps en 20 Mbps

zie bvb → https://www.proximus.be/nl/id_cr_other_packs/particulieren/packs/packs/andere-pack-combinaties.html

normaal zou er zelfs een 100 Mbps-Down/35 Mbps-Up mogelijk zijn 

maar een upload wordt ook gecapt op een lagere snelheid volgens het internet abo dat je hebt 

Heb je mss een internet “start” in je pack

maar als je de speedtest doet http://pxs.speedtestcustom.com/ is het altijd best van het te doen met een utp kabel verbonden aan de bbox rechtstreeks bvb met laptop bekabeld verbonden aan bbox.
Je zou het ook  kunnen benaderen als je via wifi-5.0 de speedtest doet terwijl je heel dicht bij de bbox staat.

Zeker wifi-2.4 is echt niet betrouwbaar aangezien bvb andere (bij de buren) wifisignalen je kunnen storen. soms door een ander wifi kanaal te kiezen bvb kanaal 11 ipv 1 zou het al beter kunnen worden.

Dank je Martin!

Kan je hier iets mee? Is die uploadsnelheid van 4 Mbps niet verdacht laag?

 

Zelf een lijntest (TBF) initiëren kun je ook :

  • - Bellen naar het nummer 0800 22424.
    - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
    - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur).
    - Er wordt nu een lijntest gestart (TBF).
    - Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
    - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel, waarna DLM terug opgestart wordt.

de knipperfrequentie hangt af van de hoeveelheid data die over wifi getransporteerd wordt

Permanent brandend lampje: je wifi-netwerk is geactiveerd en klaar voor gebruik.

Knipperend lampje: je wifi-netwerk is geactiveerd en in gebruik.

Gedoofd lampje: je wifi-netwerk is gedeactiveerd. Hou de on/off-knop onder het wifi-controlelampje 3 seconden ingedrukt om het draadloze netwerk te heractiveren.

PS: Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt zoals bvb de bbox3v+, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13
om je lijnwaarden (snelheid) uit te lezen om de concrete situatie in te schatten
Sagemtool downloaden > klik hier
waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.

thx

ik wens het je niet toe maar dan vermoed ik dat het binnekort wel opnieuw opduikt zoals bij mij het geval is.

Vroeger had ik ook een hogere WiFi snelheid id buurt van 70-80Mbps. Opmerkelijk dat mijn snelheid net zoals bij jou nu ook maar 55 Mbps meer is, maar id praktijk merk je dit amper.

Heb jij ook de modem B-box V3+ van Sagemcom? Als bij mij WiFi even wegvalt, blijven de lampjes op de modem gewoon branden, daaraan merk je niets. Wel is het al van in het begin zo dat het onderste lampje van WiFi bij mij dan weer eens constant brandt, dan weer enkele seconden knippert. Ik las in de handleiding vd modem dat dit lampje constant zou moeten branden en niet zou mogen knipperen. Hoe is dat bij jou?

Mocht ik ergens een oplossing vinden, laat ik het hier weten. Mocht het probleem bij jou opnieuw opduiken, laat het ons ook weten. Aangezien dit zich bij mij al zolang voordoet en het nu ook bij steeds meer klanten lijkt op te duiken, zou ik vermoeden dat er ondertussen toch iemand bij Proximus weet wat er scheelt. Ik gok op de modem.

Hallo @jvcb 

Na het resetten en dan One SSID uit te zetten had ik nogsteeds het zelfde probleem. Maar het is inneens gestopt en ik heb geen idee hoe, dus ik denk dat mijn oplossing niet gelinkt is aan het resetten of One SSID uitschakelen.

Wat ik ook als probleem heb is dat mijn internet van 80mbps download naar 55mbps is gezakt na deze probleem.

Ik heb gemerkt dat er binnen paar weken Fiber naar mijn huis toe komt en dat er in mijn wijk gewerkt wordt door de Proximus (fiber aansluitingen). Weeral geen idee of het daardoor kan zijn.

Wat ik wel kan zeggen is dat mijn WIFI ook zeer zwak verbinding heeft op plekken waar ik normaal gezien een goeie verbinding had. Ik maak gebruik van mijn mobile internet in mijn kamer sinds 2 weken.

beste Soort & proximus-medewerkers, wat was nu uiteindelijk de oplossing voor dit probleem? Heb je ergens iets gewijzigd of duikt het probleem tijdelijk even niet meer op?

 

Ik heb namelijk hetzelfde fenomeen al sinds ik 2 jaar geleden klant ben geworden. Zowel op laptop als iPhone valt wifi af en toe een 5 à 10-tal seconden uit.

 

Zoals Martin al opmerkte melden andere klanten op het forum hetzelfde probleem (mogelijk gelinkt aan de invoering van Smart Wifi) maar ik ondervind dit al 2 jaar lang dus daar heeft het niets mee te maken.

 

Ik heb Bbox al x keer gereset/stekker uit het stopcontact getrokken, zit op 5GHz, als enige op een kanaal zonder interferentie van buren, OneSSid uitgeschakeld. Ik heb geen problemen tijdens het TV kijken (via WiFi bridge), enkel bij surfen/gamen.

 

Het enige dat ik nog niet getest heb is of het probleem zich ook voordoet met een UTP kabel. Soms kan ik namelijk uren surfen zonder onderbreking, andere dagen duikt het probleem wel 10x per uur op.

 

Qua snelheid heb ik geen klachten. Net gemeten:

 

Alles wijst richting BBox als je ‘t mij vraagt …

 

alvast bedankt

Reputatie 7
Badge +4

@Soort Ik heb je lijn ook eens getest en zie geen verbrekingen, wel af en toe enkele errors waar je normaalgezien geen last van zou mogen hebben. Hou ons zeker op de hoogte als het probleem zou terugkomen. 

@Martin Tot nu toe geen probleem gehad, het is al 3 dagen. Dus ik denk dat we dit kunnen afsluiten.

Reageer