Vraag

plots trage wifi

  • 23 januari 2020
  • 25 reacties
  • 242 Bekeken

Ik heb hier thuis bbox3 modem ( technicolor ) met daar op 3 routers van netgear ( r7000 ) die ingesteld zijn als accesspoint. Alles heeft zelfde ssid en verschillend kanaal. Nu dit heeft altijd perfect gewerkt zonder problemen . Maar nu recent als ik een speedtest uitvoer op de r7000 routers dan haal ik maar een max snelheid draadloos op het 5Ghz netwerk van 60Mbps max. Op de bbox3 draadloos haal ik 85Mbps. Via lan op de bbox3 haal ik 91Mbps en die 91Mbps geldt trouwens ook voor al mijn r7000 routers via lan. ( zijn allemaal via lan bekabeld )
Voor de problemen had ik op zowel de bbox3 als de r7000 altijd rond de 85Mbps draadloos. Nu dus ineens niet meer. Je zou dan denken het ligt aan mijn r7000 routers? Nee toch niet want ik ben vandaag met 1 van die routers bij mijn buren gaan testen op hun telenet lijn en daar had ik draadloos direct een snelheid van 288Mbps. Ik vraag mij echt af wat er hier juist mis gaat . Volgens mij is het ofwel een bug in de software van de bbox ofwel heeft het te maken met die nieuwe wifi software dat in de bbox is ingeladen. Mijn netwerk is geen mesh netwerk maar het werkte echt wel gelijkaardig  . Ik had nooit onderbrekingen ( nu nog niet trouwens ) en dit allemaal aan dezelfde max snelheid. Heb dit trouwens ook al met andere toestellen getest. Hopelijk weet er hier iemand een oplossing.
 


This topic has been closed for comments

25 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Dag Jo, 

 

Van ons uit kunnen wij de correcte snelheid tot in onze modem zelf gaan nakijken. Je bent natuurlijk vrij om er privé toestellen op aan te sluiten, maar helaas kunnen wij van daaruit geen verdere testen doen (op vlak van snelheid). 
Maar ik ben er van overtuigd dat er één van onze trouwe forum leden je gerust wat info kan geven ;-).

ik weet niet of het direct de reden kan zijn maar kijk eens op je bbox als voor wifi of “One SSID” geactiveerd is. Kun je natrekken via de UI van de bbox door te surfen naar http://192.168.1.1 en inloggen met User en user wachtwoord dat je terugvindt op een sticker van je bbox.

Als “one ssid” opstaat zet die eens uit en test dan nog eens.

one ssid noemde vroeger ook Wave

PS: “One SSID” In of Uit zetten.

klik op de One SSSID (Wave) banner en dan op "OK".
Hiermee is One SSSID uitgeschakeld,

@Charlotte.D  Wat jullie kunnen doen is bv het probleem forwarden naar het interne team dat de software beheerd voor de bbox. Met de snelheid van mijn lijn is niets mis anders zou mij speedtest via kan geen 91Mbps zijn .😉

 

@Martin bedankt voor de info. Maar ik werk altijd met een gescheiden ssid voor 2.4Ghz en 5Ghz. Heb dit in het verleden al aantal keer voor gehad dat dit voor problemen zorgt de zelfde ssid voor beide gebruiken. 

het is natuurlijk wel zo dat als je via utp aan de bbox je snelheid hoog genoeg meet
en als je dan met een utp verbonden access point een  lagere snelheid van je AP meet, dat dit dan zou te wijten zijn aan de bbox, nee?

het is natuurlijk wel zo dat als je via utp aan de bbox je snelheid hoog genoeg meet
en als je dan met een utp verbonden access point een  lagere snelheid van je AP meet, dat dit dan zou te wijten zijn aan de bbox, nee?

Ik vrees dat jij dan nog nooit een goed accesspoint gebruikt hebt.😉

Mijn accesspoint kan veel meer snelheid aan dan de bbox 3. Trouwens dit heeft altijd gewerkt. Snelheid draadloos op bbox en r7000 was bij mij in het verleden altijd dezelfde snelheid. Het is nu onlangs dat er iets moet gewijzigd zijn in de software van de bbox .

Ik kan toch niet goed volgen 

  • snelheid via utp kabel op utp poort bbox3 > 91Mbps
  •  AP (wifi-5.0) via UTP op die zelfde utp poort aangesloten > 60 Mbps 

hoe kun je dit verschil dan verklaren, ik zie niet goed in dat dit dan van de bbox3 komt, of zie ik dan iets over het hoofd?
Het AP kan niet meer geven in ieder geval dan ± 91 Mbps aangezien de lijnsychronisatie op VDSL max 100Mbps (nog wat overhead die van de 100Mbps er af gaat) 

zou het dan mss kunnen helpen door een ander 5.0 wifikanaal te kiezen?

Ik kan toch niet goed volgen 

  • snelheid via utp kabel op utp poort bbox3 > 91Mbps
  •  AP via UTP op die zelfde utp poort > 60 Mbps 

hoe kun je dit verschil dan verklaren, ik zie niet goed in dat dit dan van de bbox3 komt, of zie ik dan iets over het hoofd?

Spijtig genoeg wel. Het heeft vroeger altijd gewerkt op deze manier . Dezelfde snelheid dus op de bbox 3 als op de r7000. Trouwens als je mijn berichten quote , quote ze dan aub correct. Via lan (utp) snelheid op bbox 91Mbps . Op r7000 via lan (utp) snelheid 91Mbps. Het is enkel draadloos dat ik nu op de r7000 maar max 60Mbps haal als deze op de bbox aangesloten is. En op draadloos van de bbox 85Mbps. Als ik dan diezelfde r7000 bij mijn buren op hun telenet modem aansluit dan haal ik een snelheid van 288Mbps draadloos met de instellingen van de r7000 ongewijzigd. Dus wil het zeggen dat ze iets blokkeren nu bij proximus. Hoe het juist kan weet ik niet , daarvoor ben ik niet slim genoeg . 😉

 

Hoop dat mijn uitleg u wat duidelijker geworden is nu?

Reputatie 7
Badge +4

Ik vrees dat u op basis van het bovenstaande de oorzaak ervan niet bij de Bbox (software) te zoeken is

In eerste instantie zou ik elk toestel een andere SSID geven en opnieuw testen (uiteraard elk op een ander kanaal zonder spectrumoverlapping, dit zowel voor eigen toestellen als deze van de buren, tenzij de signaalniveaus voldoende uiteenlopend zijn)

 

P.S. Eventueel het Netgear forum raadplegen

https://community.netgear.com/t5/Nighthawk-WiFi-Routers/Nighthawk-R7000-Slow-WiFi-speed/m-p/1542213#M88561P.S.

 

Ik vrees dat u op basis van het bovenstaande de oorzaak ervan niet bij de Bbox (software) te zoeken is

In eerste instantie zou ik elk toestel een andere SSID geven en opnieuw testen (uiteraard elk op een ander kanaal zonder spectrumoverlapping, dit zowel voor eigen toestellen als deze van de buren, tenzij de signaalniveaus voldoende uiteenlopend zijn)

Here we go again…

Wat moet ik hier nu nog meer uitleggen voor jullie mij gaan geloven? Dit heeft niets maar dan ook niets te maken met mijn r7000. Je wil niet weten hoeveel dagen ik al bezig geweest ben dit probleem te onderzoeken. Van kanaal wisselen , van ssid , met paswoord , zonder paswoord , ander paswoord enz enz... niets helpt. Moest u uitleg kloppen dan zou mijn r7000 bij mijn buren op hun modem ook hetzelfde probleem hebben. 😉

Ik vrees dat u op basis van het bovenstaande de oorzaak ervan niet bij de Bbox (software) te zoeken is

In eerste instantie zou ik elk toestel een andere SSID geven en opnieuw testen (uiteraard elk op een ander kanaal zonder spectrumoverlapping, dit zowel voor eigen toestellen als deze van de buren, tenzij de signaalniveaus voldoende uiteenlopend zijn)

 

P.S. Eventueel het Netgear forum raadplegen

https://community.netgear.com/t5/Nighthawk-WiFi-Routers/Nighthawk-R7000-Slow-WiFi-speed/m-p/1542213#M88561P.S.

 

Kijk maar al eens goed op dat forum . Je zal mijn probleem daar wel terug vinden. Heb daar al met die mensen gecommuniceerd en ze bevestigen ook dat het aan de modem ligt. Heb zelfs geprobeerd met downgrade van de firmware van de r7000. Heeft allemaal niets verandert . Kan ook niks veranderen want er scheelt niets aan de r7000.

enfin ik persoonlijk geef ik alleen maar wat ik ervan denk en kan mij in ieder geval niet inbeelden dat dit aan de bbox3 zelf zou gelegen zijn, want je haalt toch voldoende snelheid aan de utp poort van de bbox zelf.

 

Reputatie 7
Badge +4

Ter info:

ik ben geen Px medewerker en u hoeft mij uiteraard niet te geloven

concreet is het perfect mogelijk dat een r7000 in een andere omgeving zich (iets) anders gedraagt (wie/wat veroorzaakt eventueel storingen)

ik vrees evenwel dat u bij geen enkele telecomoperator ondersteuning zult krijgen voor eigen toestellen

succes

enfin ik persoonlijk geef ik alleen maar wat ik ervan denk en kan mij in ieder geval niet inbeelden dat dit aan de bbox3 zelf zou gelegen zijn, want je haalt toch voldoende snelheid aan de utp poort van de bbox zelf.

 

Ja maar ook voldoende snelheid via de utp op de r7000  . Draadloos dan niet als deze op de bbox is aangesloten. Sluit ik hem op de telenet modem aan dan wel alles ok . Hoe leggen jullie dat dan uit?

Nog iets als je dan echt denkt dat het an de bbox3 ligt mss dan aan de proximus medewerkers eens voorstellen om die om te ruilen voor ene van sagemcom, nee?

Nog iets als je dan echt denkt dat het an de bbox3 ligt mss dan aan de proximus medewerkers eens voorstellen om die om te ruilen voor ene van sagemcom, nee?

Juist gewisseld van sagem naar technicolor . Probleem was er niet met opgelost  😉

Ja ik denk dat ik dan niets meer uit mijn toverhoed nog kan naar boven halen :relaxed:

Ja ik denk dat ik dan niets meer uit mijn toverhoed nog kan naar boven halen :relaxed:

Ik vrees dat mijne magic ook vervlogen is☺

In ieder geval moest je de oplossing op één of andere manier te weten komen, hou ons in ieder geval op de hoogte als je wilt, altijd interessant om iets bij te leren hé.

mss nog een laatste tip op http://userbase.be daar zitten ook wel meerdere specialisten die veel afweten van netwerken enz… mss daar ook de vraag eens stellen, hoe meer ideeën hoe beter ...

Ter info:

ik ben geen Px medewerker en u hoeft mij uiteraard niet te geloven

concreet is het perfect mogelijk dat een r7000 in een andere omgeving zich (iets) anders gedraagt (wie/wat veroorzaakt eventueel storingen)

ik vrees evenwel dat u bij geen enkele telecomoperator ondersteuning zult krijgen voor eigen toestellen

succes

 

Ik zit in de business van netwerken enz dus ik weet waarover ik spreek . Je moet er rekening met houden dat ik zo 3 r7000 routers heb en dat die nu ineens allemaal maar max 60Mbps halen draadloos. Dat wil dan zeggen dat er ineens met allemaal iets mis is. Trouwens de r7000 die in mijn tuinhuis hangt heeft niets van storende factoren rond om hem want er zijn daar vanachter in de tuin geen wifi netwerken. 

mss nog een laatste tip op http://userbase.be daar zitten ook wel meerdere specialisten die veel afweten van netwerken enz… mss daar ook de vraag eens stellen, hoe meer ideeën hoe beter ...

Mijn vraag staat er spijtig genoeg ook al op. Nog geen reactie gekregen .

In ieder geval moest je de oplossing op één of andere manier te weten komen, hou ons in ieder geval op de hoogte als je wilt, altijd interessant om iets bij te leren hé.

Zal ik zeker doen . Ben ook zo . En als ik het bij het verkeerde eind heb ben ik ook de eerste om dit toe te geven. Hier ben ik spijtig genoeg heel zeker van.

Reputatie 7
Badge +4

Goed voorstel @Martin (probleem voor zover bekend - cfr. andere posts - kan een Px-medewerker niet aanduiden welke Bbox Sagem/Technicolor gestuurd wordt)

edit:

blijkbaar reeds gedaan zonder resultaat 

 

@Jo_010 ik weet niet met welk toestel dat je die wifi-5.0 snelheid meet, waarschijnlijk toch het zelfde toestel waarmee je ook op TN getest hebt en kan het daar ook niks mee te maken hebben.

Reputatie 7
Badge +4

@Jo_010 , de personen van onze interne dienst waar je zelf al naar had gemaild, zullen je nog antwoorden. Zoals altijd doen wij wat wij moeten doen en geven wij dit door.
Ik sluit bij deze je topic.