Vraag

PC verliest/vergeet steeds opnieuw wifi netwerk

  • 5 November 2020
  • 7 reacties
  • 797 Bekeken

Hallo!

 

Ik heb internet van proximus en ik surf via wifi op mijn HP Envy laptop (Windows10).

De laatste dagen valt mijn verbinding vaak weg, soms na een uur, soms na een dag. Het wifi netwerk is niet meer te vinden in de lijst van beschikbare netwerken (wel andere netwerken van de buren). Wifi valt nooit weg op mijn smartphone/ pc van vriendin/ smartphone van vriendin.

Als ik de modem (B-box 3V+) reset via de resetbutton onderaan dan komt het netwerk terug tevoorschijn in de lijst en is de verbinding hersteld. Tot die na een tijd terug onverwachts wegvalt.

 

Volgende stappen heb ik al ondernomen:

  • computer herstart
  • modem herstart
  • modem reset
  • instellingen nagekeken op pc
  • netwerkadapter op pc up-to-date nagekeken
  • ipconfig , ipconfig /release , ipconfig /renew  stappen in CMD venster

 

Alvast bedankt voor de hulp,

Laurens


7 reacties

zie je beide staan in de lijst wifi-2.4-xxx en wifi-5.0-xxx of zie je Wifi-home-xxxx

================================================================

woordje uitleg:

Wat je voor alle zekerheid eens eerst zou kunnen proberen om te zien of het probleem zich nog voordoet als je "One SSID" op de bbox deactiveerd.

Het is zo dat als je geen problemen ondervindt je zeker "One SSID" niet moet uitzetten,
pas als er wel problemen opduiken dat je dit eventueel eens kunt uitzetten,
namelijk om te zien of het er iets mee te maken zou kunnen hebben,
maar uiteraard zullen zeker niet alle wifi problemen met One SSID iets te maken hebben.

  • "One SSID" wil zeggen dat éénn en de zelfde wifi netwerknaam (SSID) uitgezonden wordt voor de beide wifi frequentiebanden 2.4 & 5.0 MHz,
    namelijk: "Wifi-2.4-xxxx" (of bij sommige bbox3 versies = "Wifi-home-xxxx") i.p.v. de twee wifi namen respectievelijk wifi-2.4-xxxx en Wifi-5.0-xxxx als One SSID niet actief staat in je bbox.
  • Deze geïntegreerde functie (ook "Smart Wifi" of "Slimme Wifi" genoemd) zou er voor moeten zorgen dat alle WiFi-clients (smartphone, laptop enz...) automatisch overschakelen naar de meest optimale frequentieband (2,4- of 5 GHz-frequentieband) om altijd de beste WiFi-verbinding te maken.
    Maar hierbij kunnen er zich soms met bepaalde apparaten nog problemen voordoen!.

One SSID deactiveren:
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
      (PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)
 * Hierdoor kun je na de deactivatie weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden
en tevens de WiFi kanalen terug wijzigen via de GUI van de bbox.
Ook kan je later indien gewenst "One SSID" terug activeren, bv. nadat de oorzaak van het probleem zou gevonden zijn.

Dag Martin,

 

Bedankt voor je antwoord.

In mijn netwerklijst op mijn pc zie ik enkel WIFI2.4-XXX staan en geen WIFI5.0. (Mijn vriendin is via haar smartphone wel verbonden met de WIFI5.0-XXX en ziet beide frequenties in haar lijst).

 

Gisteren, kort nadat ik je antwoord had gelezen, was mijn internet weer verdwenen. Ik heb je tip wel uitgetest via de GUI. De ONE SSID stond reeds op “disabled” toen ik op die GUI keek..

Ik heb het eens geactiveerd en weer terug afgezet, maar voorlopig zonder succes.

nochtans ondersteunt de HP Envy draadloze kaart Intel 802.11b/g/n/ac (2 x 2) Wi-Fi dus zou die ook moeten zichtbaar zijn.

je kan het eens checken als volgt:

1. Druk de Windows toets en R toets tergelijkertijd in.
2. Type: cmd  
en Click Ok.
3. type: 
netsh wlan show drivers
druk op Enter.
4. kijk naar de “Radio types supported” sectie.

je zult daar wel o.a. 802.11ac zien staan.

Reputatie 7
Badge +4

Misschien kan onderstaande helpen

https://support.hp.com/us-en/document/c04649175

advanced WiFi trouble shooting

@Laurens_DS ik heb op mijn laptop “HP support Assistant” staan om mijn Envy laptop up tot date te houden in verband met firmware drivers ..

 

 

Besten,

 

alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Via het CMD window zie ik staan bij de radio types supported: “802.11b  802.11g  802.11n”.

Momenteel werkt de wifi terug op mijn computer. Ik heb alvast HP support assistant geïnstalleerd. Merci voor de tip, die piste had ik nog niet bewandeld.

Zodra mijn wifi opnieuw niet meer werkt kan ik die troubleshooting eens proberen en dan laat ik hier iets weten.

 

Groetjes,

Laurens

802.11n gebruikt ook de 5GHz band.

ik heb nochtans op mijn Envy er ook 802.11ac bijstaan.

Reageer