Skip to main content
Vraag

Paswoord wijzigen oud belgacom.net-mailadres ZONDER abonnement

• June 6, 2026
  • 10 reacties
  • 61 Bekeken

Beste,

mijn schoonvader gebruikt nog steeds z’n oud belgacom.net-mailadres.  Dit enkel op zijn I-pad.  Nu is het sinds deze week onmogelijk om nog nieuwe mails te ontvangen en te versturen.  Steeds verschijnt er de boodschap “IMAP server ondersteunt geen wachtwoord-authenticatie”.  Hij heeft geen MyProximus-account en geen verdere gegevens zoals oud klantennummer etc. om eventueel via die weg zijn paswoord te wijzigen.  Is er een mogelijkheid om dit van op afstand te doen?  Misschien telefonisch?  Hij beschikt enkel over z’n mailadres en z’n laatst functionerende wachtwoord.

Alvast bedankt!

10 reacties

Martin
  • June 6, 2026

Als je schoonvader inlogt met zijn mailadres en wachtwoord via https://webmail.Proximus.be_ lukt het dan ook niet?

Mutlie
  • June 6, 2026

Ik dacht - en hopelijk ben ik niet verkeerd - dat belgacom.net nog wordt ondersteund. Anderzijds,  als het mailadres niet gelinkt is aan een MyProximus account, kan het wachtwoord niet zelf worden aangepast meen ik ergens gelezen te hebben. Dat kunnen dan alleen de moderatoren

In ieder geval, het zou wel eens simpelweg kunnen liggen aan de instellingen, want waarschijnlijk zijn die al een tijdje geleden ingevoerd en niet meer actueel.

Volgens mij zijn de nodige instellingen nog altijd

• Inkomende mailserver
    • Type: IMAP
    • Adres: imap.proximus.be
    • Beveiliging: SSL
    • Poort: 993
  • Uitgaande mailserver
    • Type: SMTP
    • Adres: relay.proximus.be
    • Beveiliging: STARTTLS of TLS
    • Poort: 587
    • Authentificatie: Ja

Vul je volledige e-mailadres en het wachtwoord van je mailbox in.

Wie liever Skynet POP3 gebruikt voor het ontvangen van e-mails, gebruikt het volgende adres:
pop.proximus.be. Poort: 995

Of kijk ook eens naar deze link

Martin
  • June 6, 2026

Je bent inderdaad niet verkeerd Belgacom.net wordt nog altijd ondersteund.

Mutlie
  • June 6, 2026

Ik val net op de woorden in de titel: “ZONDER abonnement”.
Ondersteunt Proximus in dat geval nog wel een mailadres? Een abonnement (bij Proximus) is toch een vereiste? Of niet?
Dan zou bijv. Gmail of Hotmail wel een uitweg zijn.

Martin
  • June 6, 2026

Ja dat is normaal gratis en moest Proximus later toch beslissen om er iets voor te rekenen dan moeten ze u op voorhand verwittigen.

Na het einde van je contract:

• gebruik je je e-mailadres nog 18 maanden gratis
  • blijven je login en wachtwoord hetzelfde

Je hoeft niets te doen.

Wat gebeurt er na 18 maanden?

Voorlopig verandert er niets: je behoudt je e-mailadres gratis.

Later kunnen we:

• je vragen of je je e-mailadres wil blijven gebruiken
  • dit als betalende optie aanbieden

Als dat zo is, brengen we je minstens 3 maanden op voorhand op de hoogte.

• Auteur
  • Apprentice
  • June 7, 2026

Als je schoonvader inlogt met zijn mailadres en wachtwoord via https://webmail.Proximus.be_ lukt het dan ook niet?

Hey, dat heb ik inderdaad ook al geprobeerd en lukt spijtig genoeg niet.  Bedankt voor je reactie

• Auteur
  • Apprentice
  • June 7, 2026

Ik dacht - en hopelijk ben ik niet verkeerd - dat belgacom.net nog wordt ondersteund. Anderzijds,  als het mailadres niet gelinkt is aan een MyProximus account, kan het wachtwoord niet zelf worden aangepast meen ik ergens gelezen te hebben. Dat kunnen dan alleen de moderatoren

In ieder geval, het zou wel eens simpelweg kunnen liggen aan de instellingen, want waarschijnlijk zijn die al een tijdje geleden ingevoerd en niet meer actueel.

Volgens mij zijn de nodige instellingen nog altijd

• Inkomende mailserver
    • Type: IMAP
    • Adres: imap.proximus.be
    • Beveiliging: SSL
    • Poort: 993
  • Uitgaande mailserver
    • Type: SMTP
    • Adres: relay.proximus.be
    • Beveiliging: STARTTLS of TLS
    • Poort: 587
    • Authentificatie: Ja

Vul je volledige e-mailadres en het wachtwoord van je mailbox in.

Wie liever Skynet POP3 gebruikt voor het ontvangen van e-mails, gebruikt het volgende adres:
pop.proximus.be. Poort: 995

Of kijk ook eens naar deze link

Dat was inderdaad ook mijn eerste idee maar heeft spijtig genoeg niet geholpen.  Bedankt voor je reactie

Mutlie
  • June 7, 2026

Ik zie maar 3 mogelijkheden:
1) foute instellingen - maar u beweert dat die juist staan
2) een fout in het wachtwoord. Vergist uw schoonvader zich niet? heeft hij het wachtwoord misschien gewijzigd? Hoofd en of kleine letters? ….
3) iets anders, wat de tussenkomst vereist van de moderatoren - vanaf morgen dus. Een mogelijk zou kunnen zijn dat  Proximus (om veiligheidsredenen) eenvoudige authenticatie heeft uitgeschakeld om de gebruiker te beschermen tegen cyberaanvallen. En die nemen dezer dagen enorm toe, nietwaar? 

Zorg ervoor dat je klantgegevens zijn aangevuld in je → ForumProfiel (voor zover dat nog niet is gebeurd) want die noodzakelijke info identificeert je tegenover de medewerkers. Die gegevens zullen ze anders eerst nog aan jou moeten opvragen.
In het veld "Ticket"  kan je meer informatie schrijven, dus de gegevens van je schoonvader en zijn mailadres.
Geen zorgen voor privacy,  die gegevens zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers.
Klik daarna onderaan op "sla wijzigingen op" en meld hier even dat je hebt voldaan.

Martin
  • June 7, 2026

@Bruzza007 Zoals Mutlie zegt, gewoon de verder hulp van een Proximus medewerker afwachten zodat zij het e-mailadres van je schoonvader terug kunnen koppelen aan een technisch profiel.

Als het via 

Hey, dat heb ik inderdaad ook al geprobeerd en lukt spijtig genoeg niet.  Bedankt voor je reactie

Dan zal het inderdaad ook niet via een app of mailapplicatie werken, maar als het paswoord niet zou kloppen zal het nergens lukken uiteraard.
In het verleden en op ander forum** zie ik ook dat dit wel nog voorvalt dat het belgacom.net mailadres opeens niet meer werkt, en daar kunnen er verschillende redenen voor, zoals lange tijd niet meer gebruikt, gehackte mailbox, massale spamactiviteit, misbruikmelding enz...)
**(Mijn probleem is opgelost door een vriendelijke en geduldige online medewerkster en ik kon mijn goede oude e-mailadres *****@belgacom.net terugkrijgen!)

.

• Auteur
  • Apprentice
  • June 7, 2026

Ik zie maar 3 mogelijkheden:
1) foute instellingen - maar u beweert dat die juist staan
2) een fout in het wachtwoord. Vergist uw schoonvader zich niet? heeft hij het wachtwoord misschien gewijzigd? Hoofd en of kleine letters? ….
3) iets anders, wat de tussenkomst vereist van de moderatoren - vanaf morgen dus. Een mogelijk zou kunnen zijn dat  Proximus (om veiligheidsredenen) eenvoudige authenticatie heeft uitgeschakeld om de gebruiker te beschermen tegen cyberaanvallen. En die nemen dezer dagen enorm toe, nietwaar? 

Zorg ervoor dat je klantgegevens zijn aangevuld in je → ForumProfiel (voor zover dat nog niet is gebeurd) want die noodzakelijke info identificeert je tegenover de medewerkers. Die gegevens zullen ze anders eerst nog aan jou moeten opvragen.
In het veld "Ticket"  kan je meer informatie schrijven, dus de gegevens van je schoonvader en zijn mailadres.
Geen zorgen voor privacy,  die gegevens zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers.
Klik daarna onderaan op "sla wijzigingen op" en meld hier even dat je hebt voldaan.

gebeurd, bedankt!