Skip to main content

Hallo,
Eind deze week krijg ik een nieuwe internet box toegestuurd, ter vervanging van m’n Bbox3.
Achter de Bbox hangt er een TP-link router, (die dan via wired backhaul verbind met ‘n andere Tp link AP). (Opm: het gaat hier niet om Fiber, dit is hier nog niet mogelijk)

In m’n huidige setup maak ik een 2e Pppoe sessie aan (en is de ip range 192.168.0.1). 
In de uitleg van de nieuwe Internet Box staat dat ik enerzijds online moet de Bridge mode activeren (wat ik denk wel zal lukken :)); maar welke settings moet ik dan aanpassen op m’n eigen router?
Ik heb al m’n WAN MAC adres gevonden (die ik, als het goed is, online moet ingeven?)
Moet ik de Pppoe sessie dan vervangen door ‘Dynamic IP’? (of Statis IP, L2TP of PPTP)
DHCP Server staat al ‘enabled’, moet ook zo blijven denk ik?

Liever op voorhand vragen dan met m’n handen in’t haar (en boze huisgenoten zitten) bij de omschakeling :)

FYI:  De uitleg op de PX site =

Internet Box

1. Maak verbinding met MyProximus.
  2. Ga naar je Internet product
  3. Scroll naar beneden naar Geavanceerde instellingen.
  4. Bij Netwerk activeer je Bridged LAN Host.
  5. Vul het MAC-adres van je router in.
  6. Sluit je privé router via de LAN 1 uitgang (met het label BRIDGE) van de Internet Box aan op de WAN ingang van de privérouter.
  7. Verander de LAN IP instellingen van je privérouter zodat het broadcast domein anders is dan dat van de Internet Box: 192.168.128.1/23 (192.168.128.1-192.168.129.254).
  8. Start een WAN-verbinding met je privérouter via DHCP.
Aandachtspunten
  • Je hebt hierdoor 2 aparte netwerken. Toestellen die verbonden zijn met het ene netwerk, kunnen andere toestellen op het andere netwerk niet zien.
  • Wanneer beide wifi-netwerken (dat van de Internet Box en dat van je privérouter) ingeschakeld zijn, dan zal je toestel, afhankelijk van je locatie, zowel met de Internet Box als met je eigen privérouter kunnen verbinden.
  • TV Box, VoIP en Wi-Fi Booster werken niet achter je eigen router.

Er wordt dus geswitcht naar single VLAN: VLAN 20 en IPoE /DHCP

Bedankt voor je reactie, ik had die uitleg ook al gelezen; maar het maakte me niet veel wijzer.
Wat moet ik instellen op de TP Link router? (“start een WAN-verbinding met je priverouter via DHCP” → DHCP staat enabled, dus ‘start een verbinding’ is dan gewoon ‘steek de kabel er in’? en wat moet ik kiezen ipv Pppoe?)

Ik weet niet welke TP-Link router u hebt maar bv. voor een Archer53 WiFi 6 router

1910013572_Archer AX53&AX58&AX3000_UG_REV2.0.0.pdf

kies Dynamic IP en vul MAC address van uw TP-Link router in

@Goofy 

Je moet je router daarom niet in bridge aansluiten op de internetbox. Je kan deze toestand ook laten(en bridge niet aanzetten in instellingen) zoals het is en  je tp link op één van de lan aansluitingen van je internetbox aansluiten.

Dat doe ik ook. Ik gebruik de wifi van de internetbox niet. Tot hiertoe geen enkel probleem. Indien het om tp link deco’s  (mesh systeem) dan kan je  die als accesspoint instellen als je toch denkt problemen te gaan ervaren. 

Mvg 

Artie

Reageer