Vraag

Oude PC enkel toegang geven op lokaal netwerk

  • 2 January 2021
  • 30 reacties
  • 458 Bekeken

Hallo,

Ik heb een oude PC die nog op WindowsXP draait.  De PC is momenteel NIET aan het locale netwerk gekoppeld, maar ik gebruik die PC nog steeds als “printerserver” voor mijn oude HP Deskjet 710C printer (die werkt nog prima, ondanks zijn gezegende leeftijd van, jawel, 21 jaar!!!). 

Ik moet daarvoor echter altijd de bestanden op een memory stick plaatsen, dan in de oude PC steken en pas dan kan ik printen.

Ik zou dit willen wijzigen en die oude PC vanop mijn huidige desktop willen besturen.  Echter, daarvoor moet ik die oude PC dan uiteindelijk wél aan mijn netwerk hangen.

Mijn concrete vraag: kan ik ergens op mijn Proximus box (BBOX3) instellen dat die bewuste PC niet op het internet mag en ook geen inkomende messages mag ontvangen?  Met andere woorden: die PC mag enkel met devices op mijn lokaal netwerk communiceren en anders totaal niets.

Op die manier zou ik remote kunnen inloggen vanop mijn huidige desktop en kan ik dan die oude PC als een “echte” printerserver gebruiken.

Enig idee hoe ik dit voor mekaar kan krijgen?

 

Best,

--Geert

 


30 reacties

Test eens , met de convertor aangesloten op USB, of  je op de WIN10 pc in systeem/harware je een LPT1 poort actief ziet ?

Helaas, neen….  Ik zie enkel de volgende twee items erbij komen in Device Manager, Universal Serial Bus controllers

 

 

Reputatie 4
Badge +1

Is je printer dan niet met een “echte” centronics “ parallel ingang uitgerust??, dat is wat anders dan die 25 polige parallel kabel  ( die eigenlijk een anders-gebruikte uitgebreide serieel plug is, de oude sta,ndaard)… De echte centronics heeft 36 pinnen; Het zou best kunnen dat op de 25 polige aansluiting niet alle signalen zijn verbonden of dat de layout niet klopt. Persoonlijk zou ik gaan voor de  IEEE1284 printerkabel van Bol.com, al  is het zuiverste een PC kaart met IEEE1284 ofte LPT1 uitgang , als je pc dat toelaat (vrij slot op je mainboard) Hier hoeft niets voor geconfigureerd te worden, want dat doet Windows automatisch (standaard LPT1 poort en IRQ’s)

soit probeer maar de printer aan LPT1 te hangen op je pc, en print via de convertorkabel die je hebt, maar ik denk dat je daarmee bepaalde terugmeldingen niet gaat krijgen, tenzij je de USB aanstuurt ? met een printtaak.

Is je printer dan niet met een “echte” centronics “ parallel ingang uitgerust??, dat is wat anders dan die 25 polige parallel kabel  ( die eigenlijk een anders-gebruikte uitgebreide serieel plug is, de oude sta,ndaard)… De echte centronics heeft 36 pinnen; Het zou best kunnen dat op de 25 polige aansluiting niet alle signalen zijn verbonden of dat de layout niet klopt. Persoonlijk zou ik gaan voor de  IEEE1284 printerkabel van Bol.com, al  is het zuiverste een PC kaart met IEEE1284 ofte LPT1 uitgang , als je pc dat toelaat (vrij slot op je mainboard) Hier hoeft niets voor geconfigureerd te worden, want dat doet Windows automatisch (standaard LPT1 poort en IRQ’s)

soit probeer maar de printer aan LPT1 te hangen op je pc, en print via de convertorkabel die je hebt, maar ik denk dat je daarmee bepaalde terugmeldingen niet gaat krijgen, tenzij je de USB aanstuurt ? met een printtaak.

@Fonz: nee, da’s een gruwelijke misser van mijnentwege.  Ik heb deze kabel gekocht bij allekabels.be (wel degelijk met een centronics connector):

Daar staat dat deze kabel ook een bidirectionele kabel en zou moeten werken op Windows 10.

Ik bekijk ook nog even die andere alternatieven.

Reputatie 4
Badge +1

Nou, ik zie dat ik eigenlijk foute of verwarrende info gaf.

Ik gaf de raad om lpt1 te kiezen voor installeren, omdat die blijft, ook al is er fysiek geen poort aanwezig) Laat mij verklaren: Je moet  na installatie en convertor aangesloten bij printerinstellingen -poorten  kiezen voor printerpooling, dwz dat je de printer aan 2 poorten toewijst, LPT1 én USB, naargelang welke beschikbaar is.( je MOET 2 poorten toewijzen)

--als je enkel zou verbinden met de usbpoort van de convertor,(aangesloten) en die verdwijnt na uittrekken van de convertor, dan is de zaak direct om zeep--

Als de dan print naar die printer, en je usbconvertor is aangesloten ,en uiteraard een printer eraan hangt, dan zou die moeten afdrukken via de USB poort.(dat is eigenlijk een virtuele interne usb poort, en niet de algemene USB poort,) En  nogmaals DOE GEEN WIJZIGINGEN AAN DIE PRINTERSTURING poortinstelling, als de kabel en printer niet zijn aangesloten, want dan wordt de verkeerde USB poort gebruikt voor de pooling en zal de zaak niet werken

 Je gaat nooit een “printer “ zien in je  apparaten , maar enkel de usb met printer support, dus zoek daar niet meer. Enkel bij een “parallel-poort kaart “  of  “LPT1 + 2x Serieelpoort” welke ook verkocht wordt- (j hoeft het plaatje voor de serieel poorten niet te plaatsen-) zal je een printer kunnen zien in apparaten, net als bij je XP.  De drivers voor XP kan je op Win10 niet installeren, dus vergeet die Grafisch User Interface die je bij XP had, met inktniveaus enz

@Fonz

Ik denk dat er een mogelijks probleem is geweest bij allekabels.be betreffende de info omtrent de usb2parallel kabel.

Ik heb deze kabel gekocht:

Er staat duidelijk bij dat deze bidirectioneel is, vandaar de aankoop.

 

Ik heb echter nog verder gekeken op de site en heb ook onderstaande kabel gevonden:

 

Hier staat nu bij “Parallel”, behalve op 1 plaats (zie pijl) waar men opnieuw “bidirectioneel” aangeeft.

Wat ik denk is dat ik de kabel die €14.99 geprijst staat, heb en dat die niet bidirectioneel is.  Maw: de website heeft mogelijks de verkeerde tekst bij de verkeerde kabel geplaatst.  Want het zou wel heel eigenaardig zijn dat een kabel die €4 goedkoper is, meer kan…  Dat geloof ik eerlijk gezegd niet.  En al die kabels zijn toch “Made in China”, dus aan de loonkost zal het ook wel niet liggen.

Daarnaast nog een derde versie gevonden op dezelfde site:

 

Die staat ook €14,99 geprijst en dat lijkt me dan ook wel een bidirectionele kabel te zijn (wordt trouwens ook overal consistent vermeld).

Ik ga bij bol.com twee kabels bestellen: diegene die jij aanraadde en ook nog een andere die ik heb gezien.  Beide bidirectioneel (echt bidirectioneel, heb ik al geverifieerd op andere websites).  Ik heb het ervoor over om dit nogmaals te proberen, veel liever dat dan een oud - doch nog zeer goed werkend - toestel naar de schroothoop te brengen.  Er is al genoeg e-afval van nog goed werkend materiaal in deze wereld...

Reageer