Sinds één maand klant bij Proximus en sinds dan hetzelfde wederkerende probleem.
Van zodra de TV aan gaat (decoder v7 met pickx app via kabel aangesloten), is er packet loss/ping spikes/jitter toename op het internet.
Onderstaande logging toont duidelijk het probleem:
17u13 start logging
17u23 opstart TV
17u35 stopzetten TV
17u44 stop logging
In de periode tussen start en stop TV zie je duidelijk dat de variatie in ping plotseling sterk verhoogt. Dit is enorm storend voor streaming of gaming.
Graag verneem ik waarom dit zich voordoet? De helpdesk heeft een modemreset uitgevoerd maar dit bracht geen beterschap.
Bladzijde 1 / 4
@MaxProx
Kan u uw klantennummer of lijnnummer toevoegen aan uw forumprofiel, dan kunnen we uw lijn ook even natesten.
De V7 decoder heeft ook een internet verbinding nodig om gebruik te kunnen maken van zijn apps. Dus wanneer de decoder in gebruik is, kan dit invloed hebben op de bandbreedte van het internet
@MaxProx
Kan u uw klantennummer of lijnnummer toevoegen aan uw forumprofiel, dan kunnen we uw lijn ook even natesten.
De V7 decoder heeft ook een internet verbinding nodig om gebruik te kunnen maken van zijn apps. Dus wanneer de decoder in gebruik is, kan dit invloed hebben op de bandbreedte van het internet
@YorickP klantennummer is toegevoegd aan profiel.
Ik hoop dat er binnen het Flex abonnement toch verwacht kan worden dat TV en internet op gelijk tijdstippen gebruikt kunnen worden zonder impact op elkaar?
Ik hoop dat er binnen het Flex abonnement toch verwacht kan worden dat TV en internet op gelijk tijdstippen gebruikt kunnen worden
Ja
zonder impact op elkaar?
Neen de decoder gebruikt bandbreedte
De V7 decoder heeft ook een internet verbinding nodig om gebruik te kunnen maken van zijn apps. Dus wanneer de decoder in gebruik is, kan dit invloed hebben op de bandbreedte van het internet
Vastgestelde packet loss/ping spikes/jitter kunnen eventueel te maken hebben met de gebruikte streaming en/of gaming applicaties bv betrokken toepassingen bevinden zich op andere (buitenlandse) netwerken/servers
Uw lijntesten zien er alvast prima uit.
Mits u ook vermeldde dat de decoder met kabel aangesloten is, kunnen we wifi-connectie of externe storingfactors uitsluiten.
Wanneer de TV op staat, zal de decoder op de achtergrond ook nog bezig zijn met connecties te maken en updaten van bepaalde services.
Net zoals @M_016 vermeldde kan het zijn dat wanneer u met activiteiten bezig bent die veel bandbreedte in beslag nemen of een hoge constante snelheid vereisen, er packet losses of high pings ontstaan.
daarom dat de voorwaarde ook is om een V7 decoder te krijgen o.a is dat je lijnsnelheid > dan 30Mbps
maar als er geen streaming apps actief zijn op je V7 decoder dan zou dit toch minder problemen mogen geven, want de zenders worden toch nog niet gestreamd in UHD
Ik hoop dat er binnen het Flex abonnement toch verwacht kan worden dat TV en internet op gelijk tijdstippen gebruikt kunnen worden
Ja
zonder impact op elkaar?
Neen de decoder gebruikt bandbreedte
De V7 decoder heeft ook een internet verbinding nodig om gebruik te kunnen maken van zijn apps. Dus wanneer de decoder in gebruik is, kan dit invloed hebben op de bandbreedte van het internet
Vastgestelde packet loss/ping spikes/jitter kunnen eventueel te maken hebben met de gebruikte streaming en/of gaming applicaties bv betrokken toepassingen bevinden zich op andere (buitenlandse) netwerken/servers
@M_016 Ik denk dat we kunnen uitsluiten dat de oorzaak van het probleem de externe service (streaming/gaming) is. Immers is de test in één stuk uitgevoerd en zie je duidelijk dat er geen problemen zijn voor het inschakelen van de TV decoder en na het uitschakelen van de decoder.
Hieronder vind je de resultaten van een 2de test:
17u42 log start - 17u54 TV AAN - 18u09:30 Terugspoelen programma - 18u14 TV UIT - 18u30 log stop
Zoals @Martin aangeeft zou het afspelen van de TV niet zoveel bandbreedte mogen innemen dat dit leidt tot een instabiele connectie. Downloaden kan trouwens nog prima tegen de aagegeven snelheid, enkel de stabiliteit (wat hier wordt aangegeven via de ping grafiek) is een probleem.
@YorickP De decoder is bekabeld. De test wordt uitgevoerd via Wifi momenteel (maar zelfde resultaat bedraad). De test stuurt enkel pings uit dus dit lijkt me geen hoge bandwith toepassing te zijn.
De traceroute die de logger aanmaakt, geeft volgende resultaten met indicatie van Packet Loss:
Ik weet niet hoe ik bovenstaande informatie uit de tabel dien te interpreteren, maar hopelijk kunnen jullie er verder mee.
Graag hoor ik wat ik verder nog kan veranderen om de stabiliteit te verhogen.
Net getest voor 1u met lopende Facebook Live stream en dan geen impact op internet van pc (geen ping spikes etc.).
TV gaat aan (21u) en opname wordt opgevraagd (21u05) en volgende resultaat:
U hebt gelijk evenwel enkel Proximus-medewerkers kunnen u toelichting//uitleg verschaffen en eventueel een oplossing bieden
Ik vermoed dat het een bandbreedte probleem betreft gekoppeld met de prioriteit doorstroming IPTV waardoor er een “bottleneck” ontstaat (cfr. grote PL vermeld in uw voorlaatste bericht)
@MaxProx
we hebben daarjuist je netwerk een reset gegeven, (je zal gemerkt hebben dat je internet daarjuist even wegviel)
Normaal zou het nu in orde moeten zijn.
Geert
@GeertC
Ik heb vanmiddag inderdaad gemerkt dat het internet is weggevallen.
Ik heb vanavond opnieuw getest met hetzelfde resultaat.
Deel 1 is met TV aan (opname bekijken). Duidelijk continu spikes boven de 100ms (want dus voor een videogame niet speelbaar is). Rond 20u47 en volgende viel het internet zelf 2 maal volledig weg voor enkele seconden.
Deel 2 vanaf 21u is met TV uit. (2 Spikes zijn bekijken van video op gsm, wat ik gek vind dat dit ook direct invloed heeft).
Graag hoor ik of er nog andere opties zijn.
Vanavond geen enkel probleem zonder TV. Gisteren met TV (opname) continu spikes. Op moment van doorspoelen/terugspoelen ook enorme spikes.
@MaxProx
Is er al een technicus hiervoor langsgeweest?
Geert
@GeertC
Het probleem stelt zich al sinds installatie midden oktober. De technieker heeft na installatie alles getest vermoed ik?
Nadien is er nog geen extra technieker langs geweest.
@GeertC@YorickP Kan ik hiervoor helpdesk best nog contacteren?
Probleem blijft aanwezig (nu ook bij Netflix stream). Indien geen TV, geen enkel probleem.
@GeertC@YorickP
Hieronder nog extra pings waarbij ik als eindstation een belgacom ip ping, wat dus externe service zou uitsluiten?
Geen probleem. 20u gaat TV aan en …
Graag hoor ik of wat ik hiervoor nog kan doen.
Support heeft nieuwe modem verstuurd (had ander type voeding als vorige?). Echter geen verschil. Van zodra er een opname opgezet wordt, begint internet te laggen.
Heeft het nut om hiervoor technieker op te sturen? Of kan het probleem ook bij de decoder zitten?
@MaxProx In de metingen die ik kan doen komt niet onmiddellijk een oorzaak naar boven. Je lijn synchroniseert momenteel aan 85Mbps wat normaalgezien voldoende zou moeten zijn om te gamen en tv te kijken tegelijkertijd (afhankelijk van het spel misschien). Mijn lijn staat op dezelfde snelheid met een V7 en tot nu toe bij ons geen problemen met het gamen terwijl de TV speelt.
Ik heb dit doorgespeeld naar enkele specialitsten zodat zij dit kunnen bekijken voordat we eventueel iemand ter plaatse sturen voor verder nazicht.
@HadewychT Bedankt voor het verdere onderzoek.
Op 13 december werd er gelijktijdig gedownload + muziekstream + videobellen en was er geen enkel probleem. Vanaf de decoder aanging + opname (vooral bij door/terugspoelen) waren er meteen haperingen in het videobellen te merken.
Op de decoder heb ik de Pickx app ook al eens gerest naar fabrieksinstellingen en terug laten updaten, maar dit heeft geen effect gehad.
Heeft duidelijk iets te maken met de bijkomende bitstream die er van de decoder bijkomt , maar de reden kan ik niet direct uitleggen mss krijgt die bitsream voorrang QoS ??
@MaxProx Er is ondertussen een reset gebeurd op je profiel ? Kan je eens bekijken of dit verbetering gebracht heeft.
@HadewychT ik heb hier geen connectieverlies gemerkt, had dit moeten gebeuren bij een reset?
Ik heb verder getest (enkel met pings), zie hieronder de resultaten. De opnames lijken vooral de oorzaak te zijn waarbij doorspoelen en terugspoelen meteen een spike veroorzaken.
Het probleem lijkt me dus niet opgelost?
Tijdens het testen was het andere internet gebruik minimaal (vanaf foto 3 maar 1 ander toestel in gebruik).
Geen TV = heel ok
live TV = ok
opname = nok
terugspoelen/doorspoelen = heel nok
opname na pauze = ok?
@HadewychT probleem nog steeds aanwezig. Laatste weken happeren opnames ook vaker na het door/terugspoelen. (geluid ok, maar minimale stotter op beeld) Even pauzeren en wachten lost dit meestal op.
Gisteren ook een error p131 op een opname en vandaag staat hij zelfs niet meer in het overzicht?
@MaxProx Ik zie dat de modem is herstart. Heb je de decoder ook herstart?
@DaisyS Vanochtend was er een korte stroomonderbreking in onze straat, waardoor alle toestellen uiteraard even herstart zijn. Verwijs je daar naar?
@MaxProx Inderdaad. Problemen met opnames worden vaak opgelost door de modem en decoder eens te herstarten zodat de synchronisatie tussen de 2 toestellen terug optimaal is. Dat wilt zeggen beide uitzetten, eerst de modem en herstarten en als de internetconnectie terug is mag je de decoder herstarten. Indien het internet probleem blijft voorkomen stel ik voor dat we eens iemand ter plaatse sturen om het eens te bekijken.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.