Vraag

One SSID - Smart WiFi


Reputatie 4
Badge +1

Hallo

Na een storing recent een technieker over de vloer gehad die een nieuwe modem heeft geplaatst. Over de service en snelheid van de interventie niets dan goeds.

Wel een vraagje: de optie One SSID is nu ingeschakeld waarbij er nu slechts één netwerk te zien is wat (zo begrijp ik) 2.4 en 5.0 GHz banden combineert.

Wat ik echter verwarrend vind is dat ik nergens kan zien welk apparaat welke band gebruikt. Op Android 8.0.0 telefoons vind ik onder wifi wel eigenschappen zoals IP en netwerksnelheid terug, echter nergens info over de band. Op mijn digitale radiotoestel vind ik onze nieuwe SSID toch twee maal in de lijst, dus ik vermoed 1x de 2.4 en een keer 5.0 versie? Maar uit die twee moet iki natuurlijk wel slechts eentje kiezen. Zeker voor die radio is het van belang dat deze 5.0 gebruikt om vlot te streamen.

Kortom, door deze optie ben je een stukje controle kwijt. Automatische opties, allemaal goed en wel tot je internetradio begint te sputteren of je Androidverbinding in de keuken gaat haperen. En waarop zit er in de webinterface van de modem nergens een overzicht van welk toestel aan welke frequentieband hangt?

Is de enige optie dan maar die One SSID uit te schakelen en terug naar de twee aparte netwerken 2.4 en 5.0 te gaan, zoals in de goeie ouwe tijd?


35 reacties

zie hier hoe je dit kan

One SSID deactiveren:
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface, door te surfen naar http://192.168.1.1
(inloggen als User met User wachtwoord dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is One SSID uitgeschakeld,
      (PS: Op iedentiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)
Na deactivatie kan je weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden en evens de WiFi kanalen terug wijzigen.

Reputatie 4
Badge +1

Dus uitschakelen is de enige optie? Nergens meer info te vinden over wie/wat 2.4 of 5.0 gebruikt? Precies alsof je een nieuwe auto koopt maar zelf niet meer onder de motorkap mag kijken. Niet echt leuk...

Reputatie 7
Badge +4

Ja, maar dit is bv. ook zo met een Telenet HGW of een AVM Fritz!Box 6890 LTE

Het lijkt mij wel eigenaardig dat u de betrokken (One)SSID 2* terugvindt, ook na “een WiFi refresh” op het betrokken toestel ?

Kun je het in de bbox interface dan niet zien onde 2.4 en 5.0 , enfin ik ben niet zeker want ik heb bij mij one ssid uitgeschakeld omdat het voor mij geen meerwaarde biedt en bij sommige toestellen zelf niet overschakelt naar 5.0 maar op 2.4 blijft staan als die actief staat.

zie ook 

https://www.google.com/search?q=how+to+see+on+which+wifi+band+i+am+connected+on+android

Reputatie 4
Badge +1

Kun je het in de bbox interface dan niet zien onde 2.4 en 5.0 ,

Bedankt voor de instructies op dat uit te schakelen. Dat zal wel lukken. Maar op zich stond ik open om die One SSID uit te proberen, maar dan wil ik dus wel weten wat er gebeurt.Zeker als je ook zegt dat sommige toestellen op 2.4 blijven verbinden terwijl 5.0 beter zou zijn.

Maar als ik op de modem inlog, kan ik die info dus nergens terugvinden. En op diverse apparaten (Android 8.0.0 telefoon of internetradios en zo) is zoiets al helemaal niet terug te vinden.

Stom he?

Je moet inderdaad zelf ondervinden of je problemen krijgt met one ssid (smart wifi)

zo zijn er ook die problemen ondervinden met hun internetradio, juist daarom dat je het bij problemen altijd kunt uitzetten.

Reputatie 6
Badge +2

Als ik het goed begrijp wordt de beste verbinding nu beslist door de software van de modem. Ik zie hier op het forum heel veel problemen met die beste WiFi.  Persoonlijk heb ik die mogelijkheid nooit ingeschakeld en kies zelf de mogelijkheid die een goed resultaat geeft. Ondanks de mail die ik daarover gisteren nog eens kreeg, volgens mij een mail vol reklame en dingen die ik niet versta. Zoals uw bbox heeft een boost gekregen. Wat betekent dat? Ik zou zeggen dat hij dan een sterker WiFi signaal uitzendt, maar dat kan ik toch niet vaststellen. Ooit heb ik daarover een topic gemaakt. Er kwam daarop nooit een reactie van Proximus. In myproximus staat die aanbeveling permanent te blinken. 

Een sterker wifi signaal kan niet aangezien het wifi signaal niet boven een wettelijk zend niveau mag komen te liggen (ieder wifi router constructeur zal opteren om dit max wifi signaal uit te zenden of toch voorzien dat je die op een max uitzendniveau kunt instellen) , die boost slaat op het feit dat als je anders met een draagbaar toestel bv in je bureau zit en daar het 5.0 signaal daar niet goed genoeg binnenkomt zodat je op 2.4 met je toestel werkt omdat je beter resultaten behaalt bij deze band, maar als je u nu bvb met dat toestel in de living gaat zitten waar bv ook je bbox staat dan blijf je niet meer op die trager 2.4 staan maar automatisch op snelle 5.0 band , waardoor je internetsnelheid een serieuze snelheid boost krijgt. 

 

Reputatie 7
Badge +4

@ Martin

ik heb OneSSID actief staan op mijn nieuwe BBox3v+, dus nee 2.4/5.0 gebruik niet te zien 

@Cvanloon cfr bericht @Martin 

Voor het ogenblik (nog) geen probleem ook niet op 2.4 veiligheidscamera, automatisch juiste keuze band

Reputatie 6
Badge +2

Een sterker wifi signaal kan niet aangezien het wifi signaal niet boven een wettelijk zend niveau mag komen te liggen (ieder wifi router constructeur zal opteren om dit max wifi signaal uit te zenden of toch voorzien dat je die op een max uitzendniveau kunt instellen) , die boost slaat op het feit dat als je anders met een draagbaar toestel bv in je bureau zit en daar het 5.0 signaal daar niet goed genoeg binnenkomt zodat je op 2.4 met je toestel werkt omdat je beter resultaten behaalt bij deze band, maar als je u nu bvb met dat toestel in de living gaat zitten waar bv ook je bbox staat dan blijf je niet meer op die trager 2.4 staan maar automatisch op snelle 5.0 band , waardoor je internetsnelheid een serieuze snelheid boost krijgt. 

 

Het is toch al eeuwen zo dat een 2.4 signaal sterker is maar een slechtere snelheid geeft, en dat een 5.0 signaal zwakker is maar een betere internetsnelheid geeft. Dat is zo sinds men elektronische signalen uitzendt. Dat heeft toch niets te maken met de zogenaamde onlangs uitvonden boost.

Ja dat zal inderdaad (of toch bijna) iedereen wel weten daar heb ik het niet over.

het is omdat je nu niet zelf moet kiezen om de grootste snelheid te halen en van mijn part mogen daar een naam aan geven wat ze zelf willen het is de techniek die telt.

Reputatie 7
Badge +4

@Cvanloon 

Het is toch al eeuwen zo dat een 2.4 signaal sterker is maar een slechtere snelheid geeft, en dat een 5.0 signaal zwakker is maar een betere internetsnelheid geeft

→ 

Het is zo dat een 2.4 signaal  minder snel verzwakt en een lagere snelheid geeft, en dat een 5.0 signaal sneller verzwakt en een hogere internetsnelheid geeft

 

1 SSID voor beide banden of het nu Proximus, Telenet, Orange of een router van het type xyz betreft = in principe wordt voor elk aangesloten toestel de meest geschikte band gekozen (

soms loopt het evenwel fout en meestal betreft het interacties met iets oudere WiFi 2.4 only apparaten

de rest is “markering”

 

Het loopt niet alleen fout met het toestel alleen ook loopt het bv fout met de bbox dat die niet het beste kanaal kiest en zelfs het meest drukke kanaal het kan zelfs zo op 5.0 ook voorvallen ik heb al testen gedaan wanneer de bbox automatisch het kanaal kiest op 5.0 dat ik zelf veel betere snelheid haal op andere 5.0 kanalen of dat nu met alle types bbox3’s voorvalt dat weet ik ook niet.

Reputatie 7
Badge +4

Zelf zit ik in een “minder drukke omgeving”, het gebeurt inderdaad dat bv. mijn Telenet HGW en Proximus Bbox3/3v+ hetzelfde (5.0) kanaal kiezen maar zolang de gedetecteerde signaalsterktes voldoende verschillend zijn op toestel x/y… maakt het qua invloed op snelheid niet direct iets uit

Maar ja waar er veel WiFi in de omgeving is kan er een (niet direct oplosbaar) probleem ontstaan vermits router X reageert op router Y die op zijn beurt reageert op router Z enz.(= cascade effect)

 

Ook het kanaal speelt een rol bij mij als ik k50 neem heb ik ongeveer maar de helft van de snelheid tov ik op k100 sta
(na herhaaldelijk snelheidstest op verschillende dagen en verschillende tijdstippen per dag) 

Reputatie 7
Badge +4

En stelt dit probleem zich ook indien u bv. i.p.v. kanaal 50 kanaal 52 (of 48 kiest)

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels

Proximus BBox3v+ maakt hier bv. op dit ogenblik automatisch gebruik van kanaal 44, Telenet HGW kanaal 112 telkens met 20 MHz bandbreedte

ik kan met een wifi analyzer ook geen enkel 5.0 naburig wifi signaal zien, of het zou moeten een ander stoorder zijn die in de 5.0 band stoort en die kun je natuurlijk niet detecteren met zo’n analyzer.

Reputatie 4
Badge +1

Mijn internetradio staat op amper 2,5m van de bbox3. Deze voormiddag helaas al minstens 2x korte drop-outs gehad tijdens het streamen. Dus die draait (zonder ik het weet) waarschijnlijk toch op 2.4.

Na de hele topic te hebben gelezen weet ik wat me te doen staat: terug naar de twee aparte wifi-netwerken. Nogmaals, van mij mogen ze zoiets uitrollen maar dan met voldoende mogelijkheden tot instellen en controleren. “Wij gaan doen wat goed voor u is, de gebruiker moet zich niet mengen” en dan werkt het vaak toch minder goed als voordien, tja, zoiets is natuurlijk ronduit ergerlijk.

Het is wel zo dat Prox toch de mogelijkheid gelaten heeft om het zelf uit te zetten.
En het is natuurlijk een verkeerd beeld dat je hier op het forum (en eigenlijk op alle forums) krijgt door het feit dat het alleen die klanten zijn die met iets problemen hebben die op het forum terecht komen, tenslotte is het ook niet iedereen die met smart wifi echt problemen zal ondervinden en je mag ook niet vergeten dat deze techniek niet nieuw is en dat het ook niet alleen prox is die dit ingevoerd heeft en of er bij de anderen zoals Telenet, om er maar ene op te noemen, dan geen problemen zouden zijn met zo’n vergelijkbaar systeem, dat zou mij te sterkste verwonderen. 

Reputatie 6
Badge +3

Normaal gezien wanneer je naar instellingen,Wi-Fi gaat en vervolgens op de SSID klikt krijg je normaal gezien ook frequentie te zien komt overeen met de band. Je krijgt wel niet het kanaal te zien daarvoor heb je een app nodig. Om op jouw internet radio te kunnen bepalen of je op de 5 Ghz of 2.4 Ghz band verbonden bent zou het mogelijk moeten zijn om de snelheid te kunnen aflezen. Op 5 Ghz gaat die hoger zijn wanneer je natuurlijk dicht in de buurt bent van jouw bbox. Anders is het inderdaad onmogelijk om het onderscheid te maken.

ik krijg daar de wifi ssid naam wifi-2.4-xxxx maar dan weet je daaruit nog niet of je op de 5.0 zit maar wel als je speedtest doet.

Reputatie 6
Badge +3

Ook niet wanneer je klikt op de verbonden SSID? Want wanneer ik dit doe dan zie ik wel degelijk de frequentieband verschijnen. Anders krijg je dit inderdaad niet te zien. Dat is nog op een Android 7.1.1 smartphone. Morgen test ik het uit op mijn Android Pie smartphone.

nee ik zie dat niet alleen wifi-2.4-xxxx

maar aangezien ik one ssid uitgezet heb zie ik natuurlijk terug als hij op 5.0 staat aan SSID wifi-5.0-xxxx

Reputatie 6
Badge +3

Ik heb ook getest op mijn smartphone met Android Pie en ook daar kan ik de verbonden frequentieband zien door op de verbonden SSID te klikken.

Reageer