Hallo
Na een storing recent een technieker over de vloer gehad die een nieuwe modem heeft geplaatst. Over de service en snelheid van de interventie niets dan goeds.
Wel een vraagje: de optie One SSID is nu ingeschakeld waarbij er nu slechts één netwerk te zien is wat (zo begrijp ik) 2.4 en 5.0 GHz banden combineert.
Wat ik echter verwarrend vind is dat ik nergens kan zien welk apparaat welke band gebruikt. Op Android 8.0.0 telefoons vind ik onder wifi wel eigenschappen zoals IP en netwerksnelheid terug, echter nergens info over de band. Op mijn digitale radiotoestel vind ik onze nieuwe SSID toch twee maal in de lijst, dus ik vermoed 1x de 2.4 en een keer 5.0 versie? Maar uit die twee moet iki natuurlijk wel slechts eentje kiezen. Zeker voor die radio is het van belang dat deze 5.0 gebruikt om vlot te streamen.
Kortom, door deze optie ben je een stukje controle kwijt. Automatische opties, allemaal goed en wel tot je internetradio begint te sputteren of je Androidverbinding in de keuken gaat haperen. En waarop zit er in de webinterface van de modem nergens een overzicht van welk toestel aan welke frequentieband hangt?
Is de enige optie dan maar die One SSID uit te schakelen en terug naar de twee aparte netwerken 2.4 en 5.0 te gaan, zoals in de goeie ouwe tijd?