Vraag

One SSID - Smart WiFi



Toon eerste bericht

35 reacties

Ja ik maak er nu ook geen probleem van dat ik dit nie tkan zien maar het kan wel handig zijn.

Reputatie 2
Badge

Waarom is  het niet mogelijk One SSID te gebruiken en toch zelf je kanalen te kiezen?
Mijn Devolo AC1200+ laat toe om dezelfde SSID te gebruiken voor 2.5 & 5Ghz maar daar kan ik toch nog steeds zelf de kanalen kiezen. Jammer genoeg kan ik dat niet doen op de Proximus Router dus zit ik nog vast aan 2 SSID’s.
De mogelijkheid om One SSID te gebruiken ZONDER de controle over de kanalen te kiezen zou dus welgekomen zijn.
Bij de meeste andere/3rd party routers kan dit wel zonder problemen..
D.

omdat het uiteindelijk ook de bedoeling is dat ook het beste kanaal automatisch zou gekozen worden beste prestaties want het is niet omdat Kanaal 6 bvb nu het beste is dat dit zo zou blijven.

Reputatie 2
Badge

@Martin Laat het in mijn gesloten bebouwing nu net zo zijn dat all die ‘auto’ settings meer problemen geven dan ze oplossen. Uit ervaring blijkt dat in ‘auto’ meestal NIET het de beste kanalen gekozen worden. 
Net daarom laten de meeste routers (ook die van de concurrentie) toe om WEL 1 SSID te gebruiken voor 2.5 & 5Ghz, maar toch expliciet de kanalen te selecteren.

D.

 

Ik zou het zelf nog erger durven stellen, zelfs met one ssid haal ik niet altijd de beste prestaties en gaat die op 2.4 werken terwijl ik op 5.0 veel hogere snelheden kan halen en daarom staat bij mij one SSID uit en kan ik zelf kiezen zowel kanalen als de wifiband!

Reputatie 2
Badge

Ik zou het zelf nog erger durven stellen, zelfs met one ssid haal ik niet altijd de beste prestaties en gaat die op 2.4 werken terwijl ik op 5.0 veel hogere snelheden kan halen en daarom staat bij mij one SSID uit en kan ik zelf kiezen zowel kanalen als de wifiband!

@Martin  zelf de toestellen laten ‘kiezen’ of ze op 2.4 of 5 gaan met one-ssid is best handig (en is trouwens een standaard functionaliteit van 99% van de routers/access points die ik ken), maar voor mij is het niet zelf kunnen selecteren van de kanalen een showstopper. Kan iemand van proximus dit in de ‘Todo’ list zetten voor een volgende versie van de router software? 

handig wel maar ik geraak regelmatig in de problemen hiermee voor mij is iets handig van zodra ik er geen problemen mee ondervindt en tot dan blijft deze setting uit en later zien we dan wel …

maar waarom vindt je automatisch de beste band kiezen OK maar beste automatisch beste kanaal kiezen dan weer niet OK ?

best hier in een topic zetten onder “Ideeënbus”

Jouw ideeënbus | Proximus Forum

Reputatie 2
Badge

handig wel maar ik geraak regelmatig in de problemen hiermee voor mij is iets handig van zodra ik er geen problemen mee ondervindt en tot dan blijft deze setting uit en later zien we dan wel …

maar waarom vindt je automatisch de beste band kiezen OK maar beste automatisch beste kanaal kiezen dan weer niet OK ?

@Martin ,  Automatisch de beste band kiezen is iets wat geregeld wordt tussen elk toestel en de router. Automatisch het beste kanaal kiezen is iets wat beslist wordt door de router op basis van de plek waar je router staat. Het kan dus zijn dat die aan de voorkant van je huis ziet dat er een router van je overbuur op kanaal 1 zit terwijl aan de achterkant van je huis 2 achterburen op kanaal 6 en 11 zitten. Kanaal 1 zal dan toch de betere keuze zijn om achteraan je huis een ok signaal te krijgen imho. 
Geen idee trouwens hoeveel de proximus router bij ‘auto’ van kanaal wisselt. Ik dacht enkel bij het opstarten, maar ik kan mis zijn.

In iedere geval ik heb met beide problemen ik zit trouwens naast de router en toch kiest hij altijd het verkeerde kanaal zowel als ik de router herstart of reset en met One SSID heb ik dan weer problemen met een Huawei smartphone, dus kies ik er voor om alles zelf manueel in te stellen, tenslotte in je eigen huis weet je vlug op welke plek welk kanaal het minst gestoord wordt en ook op welke wifi band je de hoogste snelheid haalt. Op mijn laptop waar ik het meest achter zit staat de gratis wifi analyzer app er op (ook speedtest ) en af en toe check met deze zelf eens wat er binnenvalt van naburige signalen en snelheid die ik haal, enfin dit is inderdaad mijn eigen keuze om zo te werken.

Reageer