Skip to main content
Vraag

omzetten lijn naar 1 VLAN

• November 10, 2025
  • 5 reacties
  • 61 Bekeken

Graag zou ik mijn internet lijn omzetten van 2 VLAN’s (10 internet & 30 TV / Multicast) naar 1 VLAN. Hoe moet ik dat juist aanpakken?

5 reacties

Martin
  • November 11, 2025

FYI:

Je eigen uitrusting gebruiken | Proximus

1. Klik op onderstaande knop en meld je aan.
    Log in op MyProximus
  2. Ga naar de pagina van je internetproduct (bijvoorbeeld Internet Maxi).
  3. Klik op Je eigen apparatuur installeren.
  4. Ga naar VLAN:
    • Als je in Single Vlan zit, hoef je niets te doen.
    • Als je Triple VLAN gebruikt, schakel dan over naar Single VLAN.
  5. Stel een IPoE-verbinding in op de WAN-interface met VLAN-tag 20, volgens de instructies van de fabrikant van de router of modem/router.

NB: Bij vervaging van je bbox3 naar internet box wordt je ook op one Vlan gezet ipv tiple Vlan.

• Auteur
  • Apprentice
  • November 11, 2025

Ok, bedankt voor deze uitleg.

Ik ga er mee aan de slag, mochten er problemen zijn kom ik er hier op terug.

• Auteur
  • Apprentice
  • November 11, 2025

Ik heb een Synology RT6600ax en dacht dat ik deze direct kon gebruiken om de DSL lijn op aan te sluiten maar dat blijkt niet zo te zijn. Ik wil simpelweg de RT6600ax gebruiken als router voor ons thuis kantoor op een manier dat zowel internet als TV functioneert. ik had in eerste instantie PPPoE uitgeschakeld op de Bbox3 en dat ingesteld op de RT6600ax..dit werkte voor internet, maar TV (VLAN 30) kreeg ik niet wekend. Wat is nu mijn beste optie om de RT6600ax al router te kunnen laten fungeren? Ik heb Single VLAN geprobeerd maar dan werkt de Bbox3 niet meer en als ik de DSL lijn rechtstreeks op de WAN poort aansluit van de RT6600ax werkt het ook niet. Is de beste optie dan om om te schakelen naar de Internet Box die sowieso op Single VLAN werkt? Kan ik die Internet box dan in Bridge mode zetten? Hopelijk is deze uitleg niet te verwarrend.. Dank bij voorbaat.

Martin
  • November 11, 2025

je zou kunnen vragen om je bbox3 om te wisselen voor een Internet box dan kan je in met VLAN 20 only werken en dan je eigen router als volgt aansluiten:

1. Maak verbinding met MyProximusNieuw .
  2. Ga naar je Internet product
  3. Scroll naar beneden naar Geavanceerde instellingen.
  4. Bij Netwerk activeer je Bridged LAN Host.
  5. Vul het MAC-adres van je router in.
  6. Sluit je privé router via de LAN 1 uitgang (met het label BRIDGE) van de Internet Box aan op de WAN ingang van de privérouter.
  7. Verander de LAN IP instellingen van je privérouter zodat het broadcast domein anders is dan dat van de Internet Box: 192.168.128.1/23 (192.168.128.1-192.168.129.254).
  8. Start een WAN-verbinding met je privérouter via DHCP.
Aandachtspunten
  • Je hebt hierdoor 2 aparte netwerken. Toestellen die verbonden zijn met het ene netwerk, kunnen andere toestellen op het andere netwerk niet zien.
  • Wanneer beide wifi-netwerken (dat van de Internet Box en dat van je privérouter) ingeschakeld zijn, dan zal je toestel, afhankelijk van je locatie, zowel met de Internet Box als met je eigen privérouter kunnen verbinden.
  • Wi-Fi Booster werkt niet achter je eigen router.

Tip: Raadpleeg de handleiding van je privérouter voor geavanceerde instellingen. 

• Auteur
  • Apprentice
  • November 11, 2025

Wederom bedankt, ik heb de Internet Box reeds besteld.

Als ik nog ergens tegenaan loop bij de installatie laat ik het weten.