Skip to main content
Antwoord

Omschakeling van koper naar fiber

• November 29, 2025
  • 4 reacties
  • 97 Bekeken

Bij mij in Turnhout heeft FiberKlaar de ONTP (Fibercontactdoos) in de gang geplaatst.

Proximus is langsgeweest voor de omschakeling van koper naar fiber. De technicus zegt dat de Proximus ONT (omschakelaar van fiber naar internet) en de Proximus modem in de woonkamer moet komen. Aangezien de installatie van de ONTP door FiberKlaar goedgekeurd is door mij, moet ik nu voor doortrekking van de fiberkabel naar de woonkamer zorgen. En ook voor de ONT en de internetkabel CAT 6A. klopt dat? Iemand anders ook in een dergelijke situatie gezeten?

Beste antwoord door M_016

Proximus medewerkers (moderatoren) zijn pas vanaf maandag terug aanwezig op dit publieke forum

Concreet vermoed ik dat de betrokken Proximus technieker zich in principe inderdaad zal (willen) beperken tot de aansluiting van de fibermodem en de internetbox in de onmiddellijke omgeving van de fiberaansluitdoos

Eventuele bijkomende werken worden in principe uitgevoerd op basis van onderstaande

expenses_indemnities_cse_nl~2025-06-02-06-43-06~cache.pdf

= op basis van offerte/geraamde kosten

Indien u over een stopcontact in de gang beschikt kunt u mijns inziens zonder enig probleem de fibermodem aldaar laten staan en kunt u aan de hand van een ethernet/utp-kabel (type cat 5E of hoger/beter) de internetbox (indien nodig) verderop in de woonkamer (laten) zetten (zelf, door electricien of eventueel Proximus)

P.S.

Gepaste fiberkabel tussen fibercontactdoor en fibermodem is (indien gewenst) ook in de handel verkrijgbaar 

Free choice of Modem Specification

De ONT van eindgebruikers moet worden verbonden met de NTP (ONTP) met een geschikte patchkabel, uitgerust met een SC/APC-connector met een hoek van 8° naar links gericht en beide (ONT + patchkabel) moeten een Return Loss van meer dan 50 dB hebben.

bv.

Glasvezel kabel - SC-APC - Kabeltype: Simplex - 9/125µm Vezeltype: Singlemode - OS2 Aansluiting 1: 1x SC-APC male Aansluiting 2: 1x SC-APC male Lengte: 20 meter

4 reacties

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • Antwoord
  • November 29, 2025

Proximus medewerkers (moderatoren) zijn pas vanaf maandag terug aanwezig op dit publieke forum

Concreet vermoed ik dat de betrokken Proximus technieker zich in principe inderdaad zal (willen) beperken tot de aansluiting van de fibermodem en de internetbox in de onmiddellijke omgeving van de fiberaansluitdoos

Eventuele bijkomende werken worden in principe uitgevoerd op basis van onderstaande

expenses_indemnities_cse_nl~2025-06-02-06-43-06~cache.pdf

= op basis van offerte/geraamde kosten

Indien u over een stopcontact in de gang beschikt kunt u mijns inziens zonder enig probleem de fibermodem aldaar laten staan en kunt u aan de hand van een ethernet/utp-kabel (type cat 5E of hoger/beter) de internetbox (indien nodig) verderop in de woonkamer (laten) zetten (zelf, door electricien of eventueel Proximus)

P.S.

Gepaste fiberkabel tussen fibercontactdoor en fibermodem is (indien gewenst) ook in de handel verkrijgbaar 

Free choice of Modem Specification

De ONT van eindgebruikers moet worden verbonden met de NTP (ONTP) met een geschikte patchkabel, uitgerust met een SC/APC-connector met een hoek van 8° naar links gericht en beide (ONT + patchkabel) moeten een Return Loss van meer dan 50 dB hebben.

bv.

Glasvezel kabel - SC-APC - Kabeltype: Simplex - 9/125µm Vezeltype: Singlemode - OS2 Aansluiting 1: 1x SC-APC male Aansluiting 2: 1x SC-APC male Lengte: 20 meter

• Auteur
  • Apprentice
  • November 30, 2025

Bedankt voor de uitgebreide uitleg.

Klopt onderstaande stelling?

In geval  FiberKlaar de ONTP (Fibercontactdoos) meteen in de living had geplaatst dan had de Proximus technicus de Proximus ONT (Fibermodem) en Internetbox (Proximus modem) in de living geplaatst en voorzien van een fiberkabel tussen ONTP (Fibercontactdoos) en ONT (Fibermodem) en een ethernet/UTP kabel (CAT 6A) tussen ONT (Fibermodem) en Internetbox .

Nu is er alleen een ONTP (Fibercontactdoos) in de gang geplaatst.

Weliswaar in de nabijheid van een stopcontact, maar de ONTP (Fibercontactdoos) heeft geen elektrische voeding nodig.

Volgens mij is het nu toch voldoende dat ik een elektricien laat komen die een gat maakt in de muur tussen gang en living. De afstand tussen ONTP (Fibercontactdoos) in de gang en nog te plaatsen ONT (Fibermodem) in de living bedraagt maximaal 1 meter. 

Is dit technisch OK?

Of moet de Proximus ONT (Fibermodem) heel dicht bij de ONTP (Fibercontactdoos) staan?

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • November 30, 2025

Misschien best de reactie (op maandag) van een Proximus moderator op dit publieke forum afwachten

In geval  FiberKlaar de ONTP (Fibercontactdoos) meteen in de living had geplaatst dan had de Proximus technicus de Proximus ONT (Fibermodem) en Internetbox (Proximus modem) in de living geplaatst en voorzien van een fiberkabel tussen ONTP (Fibercontactdoos) en ONT (Fibermodem) en een ethernet/UTP kabel (CAT 6A) tussen ONT (Fibermodem) en Internetbox .

Ja

Volgens mij is het nu toch voldoende dat ik een elektricien laat komen die een gat maakt in de muur tussen gang en living. De afstand tussen ONTP (Fibercontactdoos) in de gang en nog te plaatsen ONT (Fibermodem) in de living bedraagt maximaal 1 meter. 

Indien u een electricien zou willen laten komen, kan deze misschien best ineens alles doen,  t.t.z :

een opening in de muur tussen gang en woonkamer boren

een gepaste fiberkabel voorzien weggewerkt in en beveiligd door een kabelgootje zodat fibermodem en internetbox achteraf door u in de woonkamer kunnen geplaatst worden

of 

de fibermodem naast de fibercontactdoos laten staan en een ethernetkabel, weggewerkt in en beveiligd door een kabelgootje voorzien om de internetbox achteraf in de woonkamer te kunnen plaatsen (wifi, TV, ….)

De Proximus technieker kan zich dan beperken tot volledige installatie (fibermodem en internetbox)  in de gang en u of de electricien kunnen dan later de fibermodem en internetbox verplaatsen

Martin
  • November 30, 2025

TBI: kabelgootje of kleven |→ Hoe verloopt de installatie van glasvezel? | Proximus ←|